Filmer etc lagras på en egenbyggd NAS med unRaid, väldigt bra os för hemmanätverk iom att man kan lägga till en ny disk efter hand utan att behöva tänka på att det ska vara samma storlek och ändå ha en paritetsdisk om någon skulle ge upp.

Sen spelas det upp på dedikerad htpc med XBMC (ubuntu i botten, startar upp xbmc direkt) som styrs med en vanlig fjärrkontroll.

Är jättenöjd, prisvärt och grym prestanda
 
Vi kör en server med FreeNas som programvara där vi lagrar filmer m.m. Sedan kör vi en Western Digital TV HD Live Media Player Gen 3 i sovrummet. I vardagsrummet kör vi en satellitbox som heter Clarke-Tech ET 9000 för att köra vanlig tv via parabol (titta på och spela in) samt köra filmer m.m. från servern. Funkar klockrent. Går även hjälpligt titta på youtube samt surfa om man vill det (vilket vi dock använder datorn eller Ipaden till).
 
Använder en ReadyNas NV+ för lagring av allt inkl filmerna. Det sitter 4 st raidade 1 Terrabyte diskar och går någon sönder så sätter jag i en ny utan att något innehåll försvunnit. Sen använder jag en PS3 som strömmar från NAS till TV. Grabben har klarat att starta PS3 och välja sina filmer själv sedan han var 3½ år. Det funkar klockrent tidiga lördagar och söndagar. Han går upp själv och trycker på PS3 kontrollen, då startar TV och allt. Sen väljer han själv i menyerna.

Funderar dock på att köpa till någon sorts mediaspelare då fler och fler filmer är skrivskyddade och PS3 spärrar det. Får se vad det blir i framtiden.
 
XBMC och ReadyNas NV+

Är man inte nöjd med XBMC vill jag hävda att man konfigurerat det fel. En inställning som tog mig ett tag att hitta var att högerklicka på mapparna och välja "Set content" så stt XBMC vet vad det är den ska leta efter.
 
2x AppleTV, 3x Airport Express, Mac mini som server med extern lagring och iTunes som härbärgerar alla mediafiler. Biblioteket ägs av en arbetstation och hanteras därmed inte av servern som bara har läsrättigheter.
Videofiler i h.264, musik i AAC VBR.
 
Använder just nu freenas + notebook med boxee på. Inte särskilt barnvänligt, men jag brukar ändå vara med för att passa på att vila lite. (En gammal x10-fjärrkontroll styr det hela.)
Men tidigare byggde jag en liten dator (mini-itx) med en streckkodsläsare inbyggd. Hade alla skivor och filmer i en databas ,kort med bilder och spellistor och en streckkod på. Eget utvecklat program som startade filmen/musiken när man satte i kortet. Funkade perfekt tills dottern hällde ett glad vatten i den.
 
Nyfniken skrev:
XBMC och ReadyNas NV+

Är man inte nöjd med XBMC vill jag hävda att man konfigurerat det fel. En inställning som tog mig ett tag att hitta var att högerklicka på mapparna och välja "Set content" så stt XBMC vet vad det är den ska leta efter.
Håller med dig! XBMC funkar klockrent för mig. Möjligen kan det (precis som med all annan open source) finnas för många inställningar.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
Xbmc är fantastiskt bra när man fått ordning på Library (scraping) funktionen både för filmer och serier.
 
Barn klarar mer än man tror. Nu vet jag inte hur gamla dina barn är, men våra har hanterat det mesta i datorväg sedan 3-5 års åldern och det verkar vara ganska vanligt.

Har alla filmer på en server med ubuntu. Vi tittar på filmer via iPhone/iPad (GoodPlayer), dator, smart tv, Xtreamer eller PS3. Alla använder fil/folder baserat DLNA gränsnitt.

Inga problem för ungarna.
 
Redigerat:
markusla skrev:
Xbmc är fantastiskt bra när man fått ordning på Library (scraping) funktionen både för filmer och serier.
Håller med, kan rekomendera att använda EmberMediaManager http://ember.purplepig.net/ för att sköta scraping av filmer och serier istället för XBMCs inbyggda.
När det gäller musik brukar det funka bättre att först låta musicbrainz gå igenom filerna, då vet man att alla id3-taggar är rätt så det blir lättare för XBMC indexera filerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.