Maskintok skrev:
Vad säger barnen i Indien och Pakistan över mån tro... Mera slavarbete dels i gruv men också med att demontera batterier... Jippie..
Finns väl slavarbete på många platser, det betyder inte att man som tillverkare måste köpa därifrån, batteriet i din mobil kan lika väl stödja sånt.
 
A
Oja men man ska vara klar över vad man köper och accepterar som konsument när man köper batterimaskiner...

Hur många återförsäljare står och talar om detta? Inte många... För batteri är ju status symbol...
 
T tompaah7503 skrev:
Så, var på behovstrappan skulle du placera ditt behov av bensin?

[bild]
Tveklöst bland basbehoven. Som jag skrev handlar mitt fossilanvändande om praktik, inte om ideologi. Sälj mig en åkgräsklippare som går en timme eller två på en laddning för 20 tusen så är jag intresserad. Men detta är i dagsläget inte realistiskt.

A Alexn72 skrev:
Om du bor i Sverige så kan man utan att skämmas säg att det inte finns någon brunkolsel i nätet.

Innan man går vidare så bör man fundera hur det går till att få fram det fossila bränslet...
Nja, varför kör vi ibland reservkraft? Och behoven ökar. Nu skall stålframställningen bli fossilfri, datacentren ökar och vi ligger back på intern överföringskapacitet.

Men ok, man kan smälla upp solceller och de genererar samtidigt som behovet av gräsklippning är som störst så det finns en bra teknisk lösning.

För att runda av vill jag nämna att min årsförbrukning av bensin är en eller två dunkar tvåtakt och lite mer fyrtakt. Kör alkylatbensin för stankens skull. Vad ni än tror handlar mitt fossilanvändande inte om ideologi utan om praktik. Och för min relativt låga förbrukning är alkylat inte en stor merkostnad. Och min Ryobi har en Subarumotor med toppventiler ifall ni undrar.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vad säger barnen i Indien och Pakistan över mån tro... Mera slavarbete dels i gruv men också med att demontera batterier... Jippie..
Vad säger dina barn då, att du i 20 år bidragit till den globala uppvärmningen som nu anses vara det största hotet mot människors och resten av planetens livsvillkor?
 
A
Jag kör enbart på E85 i motorerna.
Har kört upp 450L sedan i höstas.
Röjer i skogen om dagarna och det är en stor miljöförbättring och även för arbetsmiljön.
 
A
T tompaah7503 skrev:
Vad säger dina barn då, att du i 20 år bidragit till den globala uppvärmningen som nu anses vara det största hotet mot människors och resten av planetens livsvillkor?
Det där tror jag inte alls på.. Och många forska med mig...

Mina barn är för små för den diskussionen...
Någon klimatångest ska då inte jag hålla på med... Finns ju en lobbyfigur som håller på med sånt...
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
A
T tompaah7503 skrev:
Vad säger dina barn då, att du i 20 år bidragit till den globala uppvärmningen som nu anses vara det största hotet mot människors och resten av planetens livsvillkor?
För övrigt så är det mer än 20 år isåfall..
20 år som proffsröjare..
 
Maskintok skrev:
Det där tror jag inte alls på.. Och många forska med mig...
Tro gör man i kyrkan, vilket samfund är du med i som lär ut sådan tro?
Forskare som inte anser att antropogen global uppvärmning inte finns, vilka är det? Är det stofilen Lars Bern och hans SD-gubbsvans du syftar på?

Maskintok skrev:
Mina barn är för små för den diskussionen...
Någon klimatångest ska då inte jag hålla på med... Finns ju en lobbyfigur som håller på med sånt...
Barn är i regel både kloka och resonerbara från ganska låg ålder om de haft en normal mental utveckling. Har du provat att prata med dem?
 
Maskintok skrev:
Inga trädgårdsmaskiner är bättre med batteri än vad bensinmaskiner är..
Håller inte med dig.
Har både trimmer & kedjesåg som är batteridrivna och de är minst lika bra som motsvarande bensindrivna.
En Ryobi trimmer med 9Ah batteri klarar min trimning som tar c:a 1h (200m staket plus en massa annat).
Kedjesågen är också en Ryobi och den är helt outstanding! Tom mina skeptiska söner föredrar den.

Sen har jag naturligtvis en bensindriven röjsåg, för där skulle jag nog få släpa på för mycket batteri om den skulle orka när jag röjer sly.
 
A
T tompaah7503 skrev:
Tro gör man i kyrkan, vilket samfund är du med i som lär ut sådan tro?
Forskare som inte anser att antropogen global uppvärmning inte finns, vilka är det? Är det stofilen Lars Bern och hans SD-gubbsvans du syftar på?



Barn är i regel både kloka och resonerbara från ganska låg ålder om de haft en normal mental utveckling. Har du provat att prata med dem?
Pratar varje dag med mina barn.
Men jag är inte troende eller miljöreligiös.
Inte heller SD anhängare.
De där personerna du nämner vet jag ingenting om, är iallafall inte dem jag hänvisar till.
 
A
L lat skrev:
Håller inte med dig.
Har både trimmer & kedjesåg som är batteridrivna och de är minst lika bra som motsvarande bensindrivna.
En Ryobi trimmer med 9Ah batteri klarar min trimning som tar c:a 1h (200m staket plus en massa annat).
Kedjesågen är också en Ryobi och den är helt outstanding! Tom mina skeptiska söner föredrar den.

Sen har jag naturligtvis en bensindriven röjsåg, för där skulle jag nog få släpa på för mycket batteri om den skulle orka när jag röjer sly.
Behöver du inte. Framförallt så är det för dyrt med batterimaskiner emot vanliga sågar..
 
Maskintok skrev:
Nä batterisågar är dyra i inköp och för klena i dagens läge.
Som vanligt så handlar det om don efter uppgift.
Har en "batterisåg" som är suverän.
På det stora batteriet (9Ah) kan jag jobba ~2-3h med att kapa upp virke i dim upp till ~30cm. Täcker mao behovet för 90% av dem som inte har egen skog.
Sågen kostar ~2.000:- + batteri, batteriet passar även i tex cirkelsågen som är ytterligare en sån där sak man inte klarar sig utan.
Däremot så blir det ju väldigt lite jobb för såna som dig, men det är nåt som man får acceptera med utvecklingen. Själv jobbade jag med oljeeldning en gång i tiden, det är det inte många som gör idag.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
L lat skrev:
Som vanligt så handlar det om don efter uppgift.
Har en "batterisåg" som är suverän.
På det stora batteriet (9Ah) kan jag jobba ~2-3h med att kapa upp virke i dim upp till ~30cm. Täcker mao behovet för 90% av dem som inte har egen skog.
Sågen kostar ~2.000:- + batteri, batteriet passar även i tex cirkelsågen som är ytterligare en sån där sak man inte klarar sig utan.
Däremot så blir det ju väldigt lite jobb för såna som dig, men det är nåt som man får acceptera med utvecklingen. Själv jobbade jag med oljeeldning en gång i tiden, det är det inte många som gör idag.
Får man fråga vilken märke/modell det är och vad batteriet 9Ah kostar? Du kan alltså stå i vedhögen 2-3 h och köra för fullt med att kapa ner stammar upp till 30cm utan uppehåll?

I så fall måste jag säga att utvecklingen gått framåt.
 
A
Ja jo.. Men för min del om jag ska haka på tåget... Så kostar en Hva 535ifr ca 7900 kr.
Sedan laddare, måste ha en rejäl för det går åt ca 6 batterier per 8 Tim i skogen.
Och 6-7 batterier..
Sedan så är sågen ändå för klen för arbetet jag gör och inte optimerad alls för skogsröjning... Varför då skaffa och tro att det är lösningen?
 
Maskintok skrev:
Oja men man ska vara klar över vad man köper och accepterar som konsument när man köper batterimaskiner...

Hur många återförsäljare står och talar om detta? Inte många... För batteri är ju status symbol...
Med tanke på att dessa metaller finns i moderna bilar med och vad oljan ställer till...


Då skulle samma varning finnas på systembolaget , för vad orsakar inte alkoholen, eller en varning på tändstickor, för dem har väl varit inblandade i bränder...

Du lägger helt enkelt din energi på fel sak.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.