Hej

Vi vill anlägga en utfart mot en väg som är en samfällighet som vi är medlemmar i, men fastighetsgränsen går ca 4 meter från vägen.

Övriga fastigheter har tomtgränser som angränsar direkt till vägen. Se bifogad bild från Hitta.se

Det är en bonde som äger markerna runt omkring, så i praktiken även den lilla stripp av mark mellan vägen och vår fastighetsgräns. Men, hur långt från vägen får tomtgränsen ligga för att kunna anlägga en utfart till vägen? Har försökt googla, men inte hittat något. Hade önskat att det fanns några paragrafer kring t ex antal meter som ingår utanför vägren etc. Eller att fastigheter som ligger så och så långt från vägens kant kan göra si och så.

Vägsamfälligheten tycker det är helt ok att vi anlägger en utfart. Bonden tyckte vi skulle sätta upp ett arrende, men jag kan tycka att det låter orimligt eftersom det är så nära vägen. Dessutom är det svårt att få till något med honom alls, då han är väldigt ointresserad.

Hoppas ni förstår hur jag tänker och att någon av er har någon insikt eller vart man kan vända sig. Fick inga tydliga svar från lantmäteriet. Tacksam för svar

/Christian
 
  • Satellitbild med markerad fastighetsgräns 4 meter från väg för diskussion om anläggning av utfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har det inte funnits någon utfört innan?
 
Försök att få till ett servitut för att anlägga utfart mot vägen. Jag vet inte vilka regler som gäller, men hos mina morföräldrar är det liknande (deras fastighet ligger mitt i bondens) med några meter till vägen. De såg till att ordna ett servitut så att deras infart går över hans mark.
 
H huggan skrev:
Har det inte funnits någon utfört innan?
Nej, ingen utfart innan. Så det är bara gräs där.
 
harry73
När fastigheter bildas, säkerställs också att man har möjlighet att ta sig till allmän väg.
Eftersom ni har en del i vägsamfälligheten, var lantmätarens tanke troligtvis att det är den vägen ni ska använda.
Frågan är då om det finns specificerat var utfarten ska ligga. I mitten verkar avståndet mot vägen vara störst.

Bäst är att fråga lantmäteriet hur det var tänkt. Troligtvis anser de att marken mellan tomt och väg hör till vägen.
Skulle bonden behöva ge dig tillstånd att använda marken, ska det inte vara ett arrende, men ett servitut.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 3 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Försök att få till ett servitut för att anlägga utfart mot vägen. Jag vet inte vilka regler som gäller, men hos mina morföräldrar är det liknande (deras fastighet ligger mitt i bondens) med några meter till vägen. De såg till att ordna ett servitut så att deras infart går över hans mark.
Jo, det hade ju varit det bästa. Vet du om det är något man får upprätta själv? Alltså att jag behöver ta kontakt med bonden och "övertala" honom om servitut, eller är det något som kan göras med hjälp av lantmäteriet?
 
harry73 harry73 skrev:
När fastigheter bildas, säkerställs också att man har möjlighet att ta sig till allmän väg.
Eftersom ni har en del i vägsamfälligheten, var lantmätarens tanke troligtvis att det är den vägen ni ska använda.
Frågan är då om det finns specificerat var utfarten ska ligga. I mitten verkar avståndet mot vägen vara störst.

Bäst är att fråga lantmäteriet hur det var tänkt. Troligtvis anser de att marken mellan tomt och väg hör till vägen.
Skulle bonden behöva ge dig tillstånd att använda marken, ska det inte vara ett arrende, men ett servitut.
Jo, det finns en väg till en annan del av fastigheten, men detta är ett servitut där man kör på ett elljusspår, vilket innebär att det endast går att komma till fastigheten när väder och andra förutsättningar ger möjlighet. På vintern t ex är det skidspår :)
 
harry73
C Christian Petersson skrev:
Jo, det finns en väg till en annan del av fastigheten, men detta är ett servitut där man kör på ett elljusspår, vilket innebär att det endast går att komma till fastigheten när väder och andra förutsättningar ger möjlighet. På vintern t ex är det skidspår :)
Vem äger/underhåller elljusspåret? Servitutet ger er rätt att köra där året rund och ploga snön. Ni får troligtvis även underhålla vägen genom att tillföra grus.

Det känns som ett väldigt olämpligt servitut och den som underhåller spåret borde vara angelägen att servitutet försvinner. Om det nu från början var tanken att ni skulle ta den vägen, då kan man kanske mha dom få till en bättre anslutning till samfällighetsvägen, t ex att de betalar ersättning och förrättningskostnader för ett nytt officialservitut som ansluter till vägen framför tomten.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
C Christian Petersson skrev:
Jo, det hade ju varit det bästa. Vet du om det är något man får upprätta själv? Alltså att jag behöver ta kontakt med bonden och "övertala" honom om servitut, eller är det något som kan göras med hjälp av lantmäteriet?
Min gammelmorfar ordnade själv så att ett servitut upprättades med bonden när fastigheten bildades.
 
harry73 harry73 skrev:
Vem äger/underhåller elljusspåret? Servitutet ger er rätt att köra där året rund och ploga snön. Ni får troligtvis även underhålla vägen genom att tillföra grus.

Det känns som ett väldigt olämpligt servitut och den som underhåller spåret borde vara angelägen att servitutet försvinner. Om det nu från början var tanken att ni skulle ta den vägen, då kan man kanske mha dom få till en bättre anslutning till samfällighetsvägen, t ex att de betalar ersättning och förrättningskostnader för ett nytt officialservitut som ansluter till vägen framför tomten.
Framförallt om ni börjar ploga och sanda skidspåret. och det har ni troligen rätt till.
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Är också nyfiken på vems elljusspåret är? För om du har servitut på att få köra där måste det ju plogas, då går det inte att ha skidspår där. Därmed bör ägaren till elljusspåret också ha intresse av att ni får bygga utfart till vägen.

4 meter till vägkanten är ju dessutom inget att bråka om, vägen är ju mer än själva grusvägen, även dikena räknas in. Och då har du bara 2 meter kvar. Dessutom kan du inte lita på kartan på Hitta helt och hållet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Dessutom kan du inte lita på kartan på Hitta helt och hållet.
Precis, det kan diffa flera meter från verkligheten
 
Claes Sörmland
Hur ser avstyckningshandlingarna ut för fastigheten? Vanligen står det något om utfartsväg. Logga in på Min fastighet på Lantmäteriet och ladda ner handlingen.

Vad står det på samma ställe i vägsamfällighetens handlingar? Finns en karta bifogad över gemensamhetsanläggningen?
 
harry73 harry73 skrev:
Vem äger/underhåller elljusspåret? Servitutet ger er rätt att köra där året rund och ploga snön. Ni får troligtvis även underhålla vägen genom att tillföra grus.

Det känns som ett väldigt olämpligt servitut och den som underhåller spåret borde vara angelägen att servitutet försvinner. Om det nu från början var tanken att ni skulle ta den vägen, då kan man kanske mha dom få till en bättre anslutning till samfällighetsvägen, t ex att de betalar ersättning och förrättningskostnader för ett nytt officialservitut som ansluter till vägen framför tomten.
harry73 harry73 skrev:
em äger/underhåller elljusspåret? Servitutet ger er rätt att köra där året rund och ploga snön. Ni får troligtvis även underhålla vägen genom att tillföra grus.

Det känns som ett väldigt olämpligt servitut och den som underhåller spåret borde vara angelägen att servitutet försvinner. Om det nu från början var tanken att ni skulle ta den vägen, då kan man kanske mha dom få till en bättre anslutning till samfällighetsvägen, t ex att de betalar ersättning o
Ja, det är ju inte bonden som ombesörje elljusspåret, så han bryr sig nog inte nämnvärt, han ägnar sig mest till att ta ner alla träd videlljusspåret.

Sedan så vill jag inte heller bli av med servitutet på elljusspåret, då huset ligger på en höjd och man kommer närmast den vägen. :) Men en till avfart hade kunnat innebära att gäster etc slipper åka upp på elljusspåret, samt att det går att nyttja på vintern då.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Är också nyfiken på vems elljusspåret är? För om du har servitut på att få köra där måste det ju plogas, då går det inte att ha skidspår där. Därmed bör ägaren till elljusspåret också ha intresse av att ni får bygga utfart till vägen.

4 meter till vägkanten är ju dessutom inget att bråka om, vägen är ju mer än själva grusvägen, även dikena räknas in. Och då har du bara 2 meter kvar. Dessutom kan du inte lita på kartan på Hitta helt och hållet.
Ja, är också inne på att undersöka hur långt själva vägområdet sträcker sig. Så det får nog bli till att börja där. Samt dra ett snöre från pinne till pinne och se mer exakt var gränen går. På något ställe kan det ju vara så att det räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.