Bowman
Jag har en saniflu på nedervåningen.
Mestadels för tvättmaskinen.
En del ser ut att ha varit limmad, men sitter nu ”löst” och det läcker vatten.
Vad kan jag limma i hop detta med?
Verkar vara pvc?
Tangit och tangit rengöringsvätska?
Hittar det ena på hornbach, men inte rengöringen.
Tips?
Löst sittande PVC-rör ovanför en saniflu, behov av limning på grund av vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är skarven som är precis ovanför kanten på saniflun.
 
J
Mycket svårt att det få till det med en skarv som har limmats förut , det vill liksom inte bita riktigt bra med nytt lim , för att få det perfekt , köp en bit rör 2 muffar 1 T - stycke och den anslutningen som är för ballofixen och skarva in nytt där
Rengörningsmedlet heter Metylenklorid , vet inte om det finns att köpa i småflaskor men kanske du kan köpa från en röris , dom använder det till limtrycksrör och är mycket flyktigt , så se till att hatten är på ordentligt ,
 
Bowman
J jojo123 skrev:
Mycket svårt att det få till det med en skarv som har limmats förut , det vill liksom inte bita riktigt bra med nytt lim , för att få det perfekt , köp en bit rör 2 muffar 1 T - stycke och den anslutningen som är för ballofixen och skarva in nytt där
Rengörningsmedlet heter Metylenklorid , vet inte om det finns att köpa i småflaskor men kanske du kan köpa från en röris , dom använder det till limtrycksrör och är mycket flyktigt , så se till att hatten är på ordentligt ,
Ja ok vad bra.
Då kan jag ju köpa nya delar istället och kapa bort det gamla.
Bästa stället att köpa delarna?
Men limma är så man skall göra eller?
Jag vet inte varför stålgrejen sitter där heller?
 
J
Bitarna hittar du på varuhusen , skriv upp vad ska ha så det blir rätt , rita gärna hur det ser ut .
Det med limma man blöter en trasa med metylenklorid och tvättar av rörändan samt ini muffen/ T-stycket , strycker på lim
Tangit ( finns på tub ) ett varv flödigt på röret ca 5 mm från kanten , och i muff/T-stycket lite flödigt strax innanför kanten då blir tätt .Allt måste tryckas ihop med fart för det biter direkt och går inte att ta isär igen .
Ett tips är att tillverka alla bitar först och montera ihop det , märka med tusch hur det ska vara , så det stämmer med längderna , du kan sätta ihop allt innan det sista , det är bara den delen som sitter på röret upp som måste komma rätt för vinkeln i i pumpstationen
 
J
Bowman Bowman skrev:
Jag vet inte varför stålgrejen sitter där heller?
Bommade lite det är en ventil för att tömma vattnet i ledningen går upp mot tak , gör gärna det innan du börjar skruva isär annat
det kan bli bra blött kring fötterna annars :D
 
Bowman
Tack så mycket för dina svar jojo!
 
  • Gilla
Jovib
  • Laddar…
Krilleman
Är det verkligen lim i skarverna? Ser mer ut som silikon.

Är "limmet" stenhårt eller mjukare som härdat sislikon?!
 
J
Rören satta under tryck och ska limmas ,om det inte är det så är det felgjort
 
Krilleman
J jojo123 skrev:
Rören satta under tryck och ska limmas ,om det inte är det så är det felgjort
Kan du länka till den texten där det utförligt står att man måste limma avloppet som är utgående från tex en Saniflo?!

Det ju inget direkt något övertrycktryck i "tryckledningen", för den mynnar ju ut i ett annat avlopp med självfall högre upp/längre bort.

Jag har råkat på flera ställen som funkar fint med tex Faluvulk eller liknande prylar. Självklart måste man tänka på tätheten på klammer. Kopparrör går också fint att leda bort avloppet med. Senaste installationen jag gjorde var med LK:s pressdelar 40mm PAL. Det blev ruskigt bra.
 
J
Krilleman Krilleman skrev:
Kan du länka till den texten där det utförligt står att man måste limma avloppet
Upp till dig vad du gör men det är ett tryck om än kanske av den mindre sorten så är det ett tryck och ska limmas för att det inte ska kunna gå isär , sen att jämföra press med plast är som att jämföra äpplen och päron
 
Tycker inte heller det ser ut som limbara delar på bilden.
ABS-plast ska delarna vara u för att kunna limmas, har inte sett
det på våra vanligaste byggmarknader.
PP-rör är väl det vanligaste, det ska man inte försöka limma,
 
Krilleman
J jojo123 skrev:
Upp till dig vad du gör men det är ett tryck om än kanske av den mindre sorten så är det ett tryck och ska limmas för att det inte ska kunna gå isär , sen att jämföra press med plast är som att jämföra äpplen och päron
Hänvisa ditt påstående i en monteringsanvisning så har du övertygat mig.
 
Bowman
Nu gör ni det svårare för mig ju :)
Limmet är hårt, så inget gammalt silicon.
Så jag antar att jag kan köra på med första tanken.
Byta ut några av delarna och limma ihop det?
 
Ser ut som Purus ABS. Då ska det limmas om så är fallet.
 
Bowman
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ser ut som Purus ABS. Då ska det limmas om så är fallet.
Men hur vet jag med säkerhet?
Det är hårda och blanka och 32mm ytterdiameter.
Antar att olika plaster kräver olika lim?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.