Vad bra att du löste problemet med läckan(y)
Men se det som en provisorisk lagning till det kommer en ”riktig” plåtslagare som byter ut denna platta bit och de angränsande bitarna, då de måste dubbelfalsas för att få täthet, och då EJ med knytning utan omkullslagning. Och passa på nu medans ställningen finns på plats, annars så blir det ännu dyrare när ny ställning måste byggas. Ta gärna ett företag med goda referenser och då speciellt på de som håller på med kulturhistoriska objekt. Det kan kosta mera att få dessa att ta ditt objekt med en panikpeng men absolut värt det med tanke på att det är en provisorisk lagning.
Mvh Masen
 
V Virke1992 skrev:
Här är en bild från hur det tidigare såg ut ☺️ nu är det upp till er experter att avgöra: ska jag lita på att min tätning håller? Jag kan ju givetvis gå upp och stryka en vända till för att öka på tjockleken på lagningen. Denna delen är i princip aldrig utsatt för sol, då det ligger i norrläge, brand taklutning, samt att den lilla morgonsol som skulle nå hit juni-augusti skuggas av tornet på taket.
Se bara till att inte ta dit samma plåtslagare som den som var där tidigare.
Jag gissar att du har mer än ett hål på ditt tak tyvärr.

Finns det inte möjlighet att göra om just den där läckan nu så skulle jag åtminstone gå över fågelbadet med profet och klubba så att vattnet inte blir stående där.
 
S sk007 skrev:
Se bara till att inte ta dit samma plåtslagare som den som var där tidigare.
Jag gissar att du har mer än ett hål på ditt tak tyvärr.

Finns det inte möjlighet att göra om just den där läckan nu så skulle jag åtminstone gå över fågelbadet med profet och klubba så att vattnet inte blir stående där.
hej.

jag har faktiskt synat av hela taket invändigt vid två olika tillfällen samt gjort fuktmätningar i råsponten. Där var något enstaka värde där det var något förhöjd fukt (typ 20-30%, generellt var råsponten typ 10 %) intill någon skorsten, men inget tydligt tecken på inläckage. Här i detta fallet med läckan som vi upptäkt så har ju den lilla plywooden som suttit under fågelbadet varit dyngsur.
 
V Virke1992 skrev:
hej.

jag har faktiskt synat av hela taket invändigt vid två olika tillfällen samt gjort fuktmätningar i råsponten. Där var något enstaka värde där det var något förhöjd fukt (typ 20-30%, generellt var råsponten typ 10 %) intill någon skorsten, men inget tydligt tecken på inläckage. Här i detta fallet med läckan som vi upptäkt så har ju den lilla plywooden som suttit under fågelbadet varit dyngsur.
Det syntes tydligt på det man såg av en skorstenen att det var hål, så jag antar att flera av knytningarna just vid skorstenar och hinder har släppt in vatten.
Det som är bra i det här fallet är att taket är brant och det mesta vattnet rinner av taket.
Ofta går det bra att "slarva" där avrinningen är god.
I fågelbadet är det andra förutsättningar. Skulle jag ha gjort om konstruktionen innan jag monterade plåten för att uppnå bättre avrinning. Om det inte vore möjligt skulle jag välja alla andra alternativ än att lämna ett hål. :crysmile:
 
S sk007 skrev:
Det syntes tydligt på det man såg av en skorstenen att det var hål, så jag antar att flera av knytningarna just vid skorstenar och hinder har släppt in vatten.
Det som är bra i det här fallet är att taket är brant och det mesta vattnet rinner av taket.
Ofta går det bra att "slarva" där avrinningen är god.
I fågelbadet är det andra förutsättningar. Skulle jag ha gjort om konstruktionen innan jag monterade plåten för att uppnå bättre avrinning. Om det inte vore möjligt skulle jag välja alla andra alternativ än att lämna ett hål. :crysmile:
Okej! Skulle du vilja gör en markering på bilden där hålet i skorstenen var så jag förstår var det är? Jag är inte riktigt helt säker på vad du menar
 
  • Gilla
M.rs
  • Laddar…
V Virke1992 skrev:
Okej! Skulle du vilja gör en markering på bilden där hålet i skorstenen var så jag förstår var det är? Jag är inte riktigt helt säker på vad du menar
Det kanske inte var just en skorsten, jag gissade på det eftersom det är samma typ av beslag. Men jag gissar att du har flera hål i den här stilen på ditt tak.
 
  • Rostiga detaljer på röd fordonsskrov markerade med blåa cirklar, mögel eller algtillväxt synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sk007 skrev:
Det kanske inte var just en skorsten, jag gissade på det eftersom det är samma typ av beslag. Men jag gissar att du har flera hål i den här stilen på ditt tak.
Okej, då förstår jag! Det är ingen skorsten, bara typ täckning till frontespis/utsmyckning mm.
På dessa ställen har jag smetat på lite Fill coat ☺️ plåtslagaren ska komma och göra en lagning med någonting han beskriver som en tvåkomponents aluminium-massa. Han kommer göra rent, skrapa bort färgen och sen göra en lagning med denna produkten. Resultatet är att det blir som ”ny” aluminium. Tanken är sen att gå på och stryka över hans lagning med Fill Coat för att ha hängslen och livrem. Han tyckte att byta ut delen där det läcker i princip innebär att han kommer behöva öppna upp halva taket. Plåtslagaren är erfaren med ca 30 år i yrket.
 
  • Takmöte med röda plåtpaneler, vitmålad utsmyckning och tegel vid en byggnads hörn, ljus dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att det säger en del om plåtslagaren, när han vill spackla tätt istället för att göra det ordentligt från början...
Jag hade inte gått den vägen..
 
snyggt tak , dåligt plåtarbete. På bilden i inlägg #30 ser det ut som du har ett fågelbad , eller är det bilden som luras ?
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
snyggt tak , dåligt plåtarbete. På bilden i inlägg #30 ser det ut som du har ett fågelbad , eller är det bilden som luras ?
Hej Pelle, det är ett litet fågelbad som plåtslagaren nu knackat till för att få bort bakfallet. Där vattnet från fågelbadet sedan rinner vidare till lägre belägen del av taket finns en öppning i plåten. Se bifogade bilder.
 
  • Verktyg på röd yta, spricka markerad med lila cirkel, hushållspapper och burk i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Målarprojekt, plastskydd, brun färg, hink, pensel, blå markering, otydligt, inomhusarbete, arbetszone, hantverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.