Har lyckats pricka ett ingjutet avloppsrör med 6mm borr. Nu sitter hålet lätt tillgängligt i överkant på ett horisontellt 75mm rör som tar hand om köksavloppet. Det är däremot inte lätt att demontera och byta den krök jag borrat in i.

Finns det någon tillförlitlig metod att plugga ett litet hål som detta?
 
Ska väl tillägga att det är ett nytt PP-rör...
 
Inget verka sitta på PP.

Gänga hålet och skruva i en mässingsplugg.

Protte
 
Slangklämma och gummiduk.
 
Gänga i en skruv kanske skulle gå även om röret ju är ganska tunt. Fast jag skulle nog hellre sätta dit en syrafast rostfri plugg eller möjligen en i plast om det går att få tag i.

Slangklämma runt röret är svårt då det inte utan rejäl åverkan på betonggolvet går att komma runt röret.
 
Nylonskruv M8

Protte
 
Nylonskuv M8 verkar inte finnas att få tag på tyvärr. Någon som vet var det kan finans i Stockholm?
 
Art nr 5700008010, katalogdel övriga material, http://www.sifvert-skruv.se, Lindhagensgatan 53 , 112 43 STOCKHOLM. Tel 08-440 73 20. öppnar vid 8 på morgonen eller så.

Något mer?

Protte
 
Tack Protte!

Jag får väl försöka mig på att gänga upp hålet då. Det är ju inte mycket till gods att gänga i men samtidigt är det ju en väldigt liten belastning.
 
Det är samma tillverkare och förmodligen samma typ av lagningsmassa som plastic padding har. Tror det blir svårt att få fäste på PP-rören. Just feta plastmaterial är väldigt svåra att limma.

Mitt problem är att jag kommer att gjuta över röret igen och egentligen mest vill försäkra mig om att hålet inte transporterar ut mer fukt i betongen än vad en normal skarv med tätningsring skulle göra. Jag ser det som osannolikt att detta avloppsrör annat än vid totalstopp i ledningarna någonsin skulle fyllas upp till hålets nivå. Vattenlåset vid diskbänken klarar rimgen inte att släppa igen så mycket vatten att 75mm PP-rör fylls helt. Möjligen händer det efter 35 års ansamling av fett i rören om man inte rensar...
 
Ja det är en Plastic Padding produkt. Håller med om att en skruv känns bättre i detta sammanhang.
 
Den som hittar ett lim som fäster på PP får 100 spänn, jag har en temporär koppling till en vucuumventil bestående av en 110 mm propp med ett ovalt hål i sidan där det ska sitta ett 50 mm tillplattat rör. Nu är det tätat med silicon som bara ligger utanpå.

Protte
 
  • Gilla
Biggi89
  • Laddar…
Staffans2000
Ursäkta mannar! Sakta i backarna!!
Handlar det inte om att täta ett litet hål i ett icke trycksatt ingjutet rör? Om så!
Tag fogsprutan stick ned pipen till lämpligt djup = strax ovanför röret, tryck ut en mindre mängd av vad du råkar ha i tuben, jucka lite upp och ned -klart!!! Sen på med bruk om du vill. Inte tusan kommer en sådan lagning att fukta plattan!!

Staffan
 
Jag håller med dig Staffan om att det knappast är ett riskabelt hål ur nedfuktningssynpunkt. Det var därför jag ville hitta en lösning som inte innebar att behöva bila upp röret. Dock känns det viktigt att inte behöva fundera på om detta är bra nog om jag som jag planerar kommer att bo kvar i huset i mer än 50 år.

Det hela kommer nämligen att täckas av cellplast, betong och våtrumsgolv. Inget man vill behöva göra om. Nu är en polyamidskruv på plats med en liten gummipackning mellan rör och skruvskalle. Overkill - ja säkerligen, men det känns bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.