B Brandenburg skrev:
Ja, strömförsörjningen kommer genom de två vita kablarna. Mätte upp det till 14 volt. Dock händer det inget när jag korssluter dessa.
Den röda kabeln går ingenstans.
Bakom den nya ringklockan är det bara två kablar.
Då återstår ju inget annat än att följa kablarna för att hitta platsen där det finns en transformator inkopplad.
 
  • Gilla
Brandenburg
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Då återstår ju inget annat än att följa kablarna för att hitta platsen där det finns en transformator inkopplad.
ja jag kröp upp på vinden och hittade ett plaströr där de två
Vita kablarna kom upp men sen fortsatte de till andra ändan på huset till carport och förråd. Tyvärr inte mot elcentralen. Blev förvirrad över detta och vet inte vad mitt nästa steg skulle kunna vara?
 
  • Två vita kablar på ett vindsgolv kopplade i plaströr med kopplingsdosor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två vita kablar i ett plaströr längs en vindsvåningsbjälklag med isolering på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Brandenburg skrev:
Ja, strömförsörjningen kommer genom de två vita kablarna. Mätte upp det till 14 volt. Dock händer det inget när jag korssluter dessa.
Om nu strömförsörjningen är dessa två vita så ska du inte kortsluta dessa. I värsta fall förstör du transformatorn!

B Brandenburg skrev:
Vita kablarna kom upp men sen fortsatte de till andra ändan på huset till carport och förråd. Tyvärr inte mot elcentralen. Blev förvirrad över detta och vet inte vad mitt nästa steg skulle kunna vara?
Leta i carporten och förrådet. Det vita röret går väl ned från vinden genom innertaket om jag fattar bilden rätt. Det borde gå att ungefär förstå var det kommer fram i taket någonstans.

Sen kanske jag missförstår bilderna. Det skulle nog underlätta om du "ritade upp" precis vilka kablar som "ringklockan" är ansluten med. Två vita har jag tyckt mig förstå men finns det flera? Den röda, hänger den bara där?
 
  • Gilla
Brandenburg
  • Laddar…
Ser nästan ut som om man "lånat" två av tåtarna i telefonmatningen?
 
E
B Brandenburg skrev:
Tja den rör sig men det skulle kunna gå snabbare. Men vad gör man då om det ej ska smörjas?
Motsatsen till smörja är avfetta.
Och det kanske är det som behövs här, testa det först.
Sen kanske man ändå ska "smörja" men inte med vad som helst.
 
  • Gilla
Brandenburg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om nu strömförsörjningen är dessa två vita så ska du inte kortsluta dessa. I värsta fall förstör du transformatorn!

Leta i carporten och förrådet. Det vita röret går väl ned från vinden genom innertaket om jag fattar bilden rätt. Det borde gå att ungefär förstå var det kommer fram i taket någonstans.

Sen kanske jag missförstår bilderna. Det skulle nog underlätta om du "ritade upp" precis vilka kablar som "ringklockan" är ansluten med. Två vita har jag tyckt mig förstå men finns det flera? Den röda, hänger den bara där?
huset är från femtiotalet och carporten byggdes på åttiotalet. Ringklockan är från när huset byggdes. Alltså är det knappast logiskt att någon transformator finns där. Däremot går en kabel åt motsatt håll på takstolen som sen försvinner med under gullfibern i riktning mot elcentralen. Har fått reda på att huset fick en ny elmätare för några år sedan och det var ungefär då som ringklockan slutade fungera. Kanske har det ett samband. Ritad schematisk skiss över husets elinstallation med markering för transformator och ringklocka på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är det bara två tåtar anslutna i ringklockan och den har fungerat så kan jag inte se någon annan koppling än:

Transformators ena pol - tråd - tryckknappen - tråd - klockan - tråd - transformatorns andra pol.

Alltså att dörrknappen sluter kretsen så att strömmen från transformatorn "når" klockan när knappen är intryckt. Fast då borde du inte ha haft någon spänning när du mätte över klockans två vita tåtar, eller var knappen intryckt då? Eller kan det var fel-/felkopplat i knappen så att den alltid sluter kretsen? :thinking: Om du kopplar bort knappen, har du fortfarande spänning vid klockan?

Hur som helst måste du kunna hitta trafoeländet! Någonstans finns den. Ta rätt på vilken grupp i centralen som driver den och följ tåtarna som matar den kan vara en väg.
 
  • Gilla
Brandenburg
  • Laddar…
På bilden av elcentralen finns, liggande på hyllan, en gråvit plåt(?)låda under den grå centralens nedre högra hörn. Det är inte en trafo som skruvats ner någon gång?
 
  • Gilla
Brandenburg
  • Laddar…
:D Fick just veta att farsan har tryckt in fett i den(!) smörjes icke står den på den. Kan vara anledningen att den inte orkar ”ding donga”. Ska köra lite avfettning så får vi se...


E El-Löken66 skrev:
Motsatsen till smörja är avfetta.
Och det kanske är det som behövs här, testa det först.
Sen kanske man ändå ska "smörja" men inte med vad som helst.
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Pfff...
 
Ja det verkar som att det är något som inte längre finns kvar där. men om det funnits en transformator där så måste det var många år sedan den försvann.
Fotografen Fotografen skrev:
På bilden av elcentralen finns, liggande på hyllan, en gråvit plåt(?)låda under den grå centralens nedre högra hörn. Det är inte en trafo som skruvats ner någon gång?
 
Men vad är det vi ser liggande på hyllan, med en gavel utåt?
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Helt korrekt. Knappen var intryckt när jag mätte.

Alfredo Alfredo skrev:
Är det bara två tåtar anslutna i ringklockan och den har fungerat så kan jag inte se någon annan koppling än:

Transformators ena pol - tråd - tryckknappen - tråd - klockan - tråd - transformatorns andra pol.

Alltså att dörrknappen sluter kretsen så att strömmen från transformatorn "når" klockan när knappen är intryckt. Fast då borde du inte ha haft någon spänning när du mätte över klockans två vita tåtar, eller var knappen intryckt då? Eller kan det var fel-/felkopplat i knappen så att den alltid sluter kretsen? :thinking: Om du kopplar bort knappen, har du fortfarande spänning vid klockan?

Hur som helst måste du kunna hitta trafoeländet! Någonstans finns den. Ta rätt på vilken grupp i centralen som driver den och följ tåtarna som matar den kan vara en väg.
 
Gammal transformer med specifikationsmärkningar, tillverkad i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en gammal transformator under en rad med elektriska dosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Wow! Djupt imponerad. Det är transformatorn!

Fotografen Fotografen skrev:
Men vad är det vi ser liggande på hyllan, med en gavel utåt?
 
  • Gilla
  • Haha
Luddis_1 och 5 till
  • Laddar…
:D;)
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.