Hej,

Har försökt jämna till en mindre lyckad gjutning efter ett stambyte då betongen stack upp för högt. I och med detta hände förstås det jag var lite rädd för, att mer än vad jag önskade lossnade. Jag är helt grön på detta i och undrar, jag har två större bitar som jag känner är lite lösa, måste jag knacka loss dessa eller kan jag gjuta ovanpå dem? Det jag är rädd för är att ännu mer lossnar om jag tar bort dessa, och är inte så längst från ingjuten golvbrunn. så jag tänker att det kanske är ok om jag fyller igen ovanpå dem? Ska lägga klinkers ovanpå sen är tanken. Tänkte gjuta med betongspackel eller liknande...
 
  • Betonggolv med ojämnheter och två markerade lösa bitar nära golvbrunnen, i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du ge oss en helhetsbild på hur det ser ut? Det är svårt att få en uppfattning om vad som faktiskt är borttaget från början.
Gissar att det är en del av en bottenplatta vi tittar på?
Men är det ens betong vi tittar på? Det måstevvarit blandat fruktansvärt stabbigt I så fall. Ser väldigt skumt ut, speciellt det som ligger lite längre ned. Oavsett så är det absolut inte rätt att lämna lös betong kvar i en ny gjutning.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Kan du ge oss en helhetsbild på hur det ser ut? Det är svårt att få en uppfattning om vad som faktiskt är borttaget från början.
Gissar att det är en del av en bottenplatta vi tittar på?
Men är det ens betong vi tittar på? Det måstevvarit blandat fruktansvärt stabbigt I så fall. Ser väldigt skumt ut, speciellt det som ligger lite längre ned. Oavsett så är det absolut inte rätt att lämna lös betong kvar i en ny gjutning.
Det är en betongplatta som är uppsågad, oisolerad. Enligt håltagaren ca 17 cm djup. Det till vänster är nån grovbetong som verkar vanlig när man lagar en platta. Till höger är det lagt snabbhärdande betong de hade lagt golvbrunnen för högt upp och fick bila upp det och gjuta om.
Ok, då blir det till att lossa allt som är lite löst då, som jag var rädd?...Känns som risk för att all grovbetong får plockas upp o gjuta nytt in mot väggen...
 
Lite expanderbetong grov flyter ut fint och krymper inte vid härdning. Det gör nog susen där.
 
  • Gilla
Per_Eriksson
  • Laddar…
G Gukken skrev:
Lite expanderbetong grov flyter ut fint och krymper inte vid härdning. Det gör nog susen där.
Ok tack för tipset.
Jag har lossat lösa bitar i det blir som jag misstänkte bara mer o mer löst som jag får ta bort. Hålet är nog närmare 15 cm nu. Hittade lösa bitar klinkers så de verkar ha fyllt med nån schaktmassa från jobbet här inne o sen gjutit på det? .. Lösa bitar betong blandat med nåt jordaktigt. Vet inte om jag ska sluta lossa lösa bitar o fylla på med sån där expanderbetong nu?
 
  • Hål i betong med lösa bitar och jordaktigt material, synliga skador runt 15 cm stort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är hela gjutningen så där lös?
 
G Gukken skrev:
Är hela gjutningen så där lös?
Alltså jag vet inte vad som är gjutning o det som är under. Stammen låg liksom i nåt grått grusaktigt som de sen gjöt över. Blir det liksom grusaktigt i mitten när man gjuter betong? Ledsen men jag är helt okunnig
 
Sen vet jag inte vad som klassas som löst i betongsammanhang, de här större bitarna som jag plockade bort ruckade lite på sig när jag tog i för att lyfta bort dem. De kanske inte klassas som lösa.
Hursomhaver, nu behöver jag bara få igen hålet om jag inte måste ta bort mer? Känns som jag kan krafsa upp skräp o ta mig ner till lermarken till slut annars...
Har ett golvbruk Weber 318 som håltagaren lämnade, kan det funka att dra i hålet? Ska man ha primer på gruset liksom?
 
Jag antar att en del av det jag plockat ur är det som de fyllt hålet med. Nåt grus blandat med sten. Jag plockar nog inte väck mer utan försöker gjuta igen det med Weber 318, verkar vara ok för ändamålet.
 
Till att börja med, ta en stor bild (eller gärna flera) så blir det lättare att förstå och kunna hjälpa till.
 
A anojak skrev:
Till att börja med, ta en stor bild (eller gärna flera) så blir det lättare att förstå och kunna hjälpa till.
Ok, här är de bästa jag förmådde. Hålet mäter cirka 20 cm som längst och kanske 15 cm djupt nu. Gjutningen verkar vara hälften så tjock, alltså 7-8 cm. Sen det här gruset/småstenen/bitar av gammalt golv.
 
  • Närbild av ett 20 cm långt och 15 cm djupt hål i betong med synlig grus och gammalt golvmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i betong med grus och småsten, cirka 20 cm långt och 15 cm djupt, med synlig gjutning på 7-8 cm tjocklek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett 20 cm långt och 15 cm djupt hål med grus, småsten och rester av gammalt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett cirka 20 cm långt och 15 cm djupt hål i betong med grus och småsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har fortfarande inte fått någon direkt helhetsbild. Vad är egentligen gjort och vad ska göras? Ska det spacklas över alltihopa sedan t.ex? Annars är det dels alldeles för ojämnt för att lägga ytskikt på samt att brunnen sitter för högt.
Betongen som är blandad har någon misslyckats fatalt med, annars blir det inte så. Sedan att använda Weber 318 för att "gjuta" igen blir väldigt fel, det är inte alls rätt produkt för ändamålet.

Utifrån vad som går att se på de fruktansvärt inzoomade bilderna och utan att ha mer info om läget så behöver du ta bort mer av den felaktigt blandade betongen, ta bort det lösaste under, släng i lite krossmaterial och fyll på med grovbetong.
Att använda expanderbetong till det här, som någon rekommenderade, är bara att slänga pengar i sjön.
 
Jag skulle nog gå på med hammaren och ta bort allt som är ”kexigt” och sedan gjuta igen.

Protte
 
C C.Lundin skrev:
Vi har fortfarande inte fått någon direkt helhetsbild. Vad är egentligen gjort och vad ska göras? Ska det spacklas över alltihopa sedan t.ex? Annars är det dels alldeles för ojämnt för att lägga ytskikt på samt att brunnen sitter för högt.
Betongen som är blandad har någon misslyckats fatalt med, annars blir det inte så. Sedan att använda Weber 318 för att "gjuta" igen blir väldigt fel, det är inte alls rätt produkt för ändamålet.

Utifrån vad som går att se på de fruktansvärt inzoomade bilderna och utan att ha mer info om läget så behöver du ta bort mer av den felaktigt blandade betongen, ta bort det lösaste under, släng i lite krossmaterial och fyll på med grovbetong.
Att använda expanderbetong till det här, som någon rekommenderade, är bara att slänga pengar i sjön.
Tack för att du försöker. Jag vet tyvärr inte om jag kan ge så mycket mer info än det jag skrivit ovan, men ska försöka . Missförstod nog vilken typ av bild du efterfrågade.

Det är ett byte av avloppsstam i ett oisolerat källargolv från 1956 som har gjorts. De sågade upp golvet, la sen nåt grusliknande grått som stammen vilade på. Sen har de gjutit grovbetong ovanpå. Golvbrunnen hamnade för högt, de fick bila upp och gjuta nytt. Då använde de Weber 318 för att jag skulle kunna lägga klinkers snabbare. Jag vet inget om att gjuta men det ser inte sämre ut med 318 än där grovbetongen ligger men kanske blir dåligt på sikt? Försökt läsa om 318 och det verkar kunna funka för ändamålet så som jag förstått det, om vi pratar om samma produkt., det är ett golvbruk.
Hela linjen där det är gjutet ska spacklas med betongspackel för att få det i nivå med gammal betong. Sen ska klinkers läggas. Brunnen är nog bra nu, ser nog fel ut på bilden jag postade. Den sticker upp lite ovanför kanten med 318 men är på samma höjd som gamla plattan. Försöker posta bättre bild.
Det jag tagit bort är grovbetong, den stack upp för högt och jag försökte knacka loss med huggmejsel. Då lossnade större bitar av den gjutningen. Det som är kvar känns hyggligt stabilt, men det är löst grus och bitar under. Sånt här fyllnadsmaterial. Som jag tänker bör jag kunna gjuta på det, då de har gjort så vad jag har förstått och förhoppningsvis hela stambyte inte är helt fel utfört... :-/
 
  • Renoverat källargolv med uppsågad betong och avloppsstam, golvbrunn, och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbrutet källargolv visar gjutet material, grus, en golvbrunn och en pensel; renoveringsarbete med avloppsstam pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sigward skrev:
Tack för att du försöker. Jag vet tyvärr inte om jag kan ge så mycket mer info än det jag skrivit ovan, men ska försöka . Missförstod nog vilken typ av bild du efterfrågade.

Det är ett byte av avloppsstam i ett oisolerat källargolv från 1956 som har gjorts. De sågade upp golvet, la sen nåt grusliknande grått som stammen vilade på. Sen har de gjutit grovbetong ovanpå. Golvbrunnen hamnade för högt, de fick bila upp och gjuta nytt. Då använde de Weber 318 för att jag skulle kunna lägga klinkers snabbare. Jag vet inget om att gjuta men det ser inte sämre ut med 318 än där grovbetongen ligger men kanske blir dåligt på sikt? Försökt läsa om 318 och det verkar kunna funka för ändamålet så som jag förstått det, om vi pratar om samma produkt., det är ett golvbruk.
Hela linjen där det är gjutet ska spacklas med betongspackel för att få det i nivå med gammal betong. Sen ska klinkers läggas. Brunnen är nog bra nu, ser nog fel ut på bilden jag postade. Den sticker upp lite ovanför kanten med 318 men är på samma höjd som gamla plattan. Försöker posta bättre bild.
Det jag tagit bort är grovbetong, den stack upp för högt och jag försökte knacka loss med huggmejsel. Då lossnade större bitar av den gjutningen. Det som är kvar känns hyggligt stabilt, men det är löst grus och bitar under. Sånt här fyllnadsmaterial. Som jag tänker bör jag kunna gjuta på det, då de har gjort så vad jag har förstått och förhoppningsvis hela stambyte inte är helt fel utfört... :-/
Se till att få bort allt löst som sagt och fyll på med grovbetong. Du kommer inte att få problem med Weberprodukten.
Ska du bara lägga klinker så spelar det ingen större roll med torktiden. Klinker innehåller ingen fukt och det är så pass små ytor så krympningen blir heller inga problem. Som det ser ut nu så verkar det bästa vara att gjuta i hålet med grovbetong och flytspackla hela golvet så att det blir plant.

Är det du som gjort jobbet själv med att gjuta fast brunnen och dylikt? Inget illa ment, men det ser lite slarvigt ut. Förståeligt om du är nybörjare, under all kritik om du tagit in en firma för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.