Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har jag läst alla dina inlägg en gång till.
Och ärligt talat, jag fattar absolut noll av vad du har mätt och vad du har kommit fram till.

Att du påstår att du "gjort alla mätningar som en elektriker skulle göra", eller "att felet är mellan första uttaget och proppskåpet", eller "Jag har rätt spänning när jag tar ut säkringen och mäter, kollat inkommande elskåp och mätt säkringar." är exempel på uttalanden som jag inte har en aning om vad de betyder.
Jag är medveten om att jag inte har använt mig av fackspråk när jag har talat, jag är inte behörig elektriker.
Däremot har jag gjort en hel del sådan jobb på. Rätta mig om jag har fel, företagets behörighet?

Men ja diskmaskinen som musen kortslöt var kopplad till det sista uttaget i den kretsen. Så jag har mätt steg för steg mellan uttagen i riktning mot elcentralen som är en gammal typ, med smältsäkringar.
Jag har en bra elmätare på utsidan som visar tydligt om det är något fel på en fas.
Det jag har menat är att jag har inte bara testat på enklaste men intetsägande sättet. När man har inställningen så den piper om det finns minsta kontakt. Därför jag har ohmmätt, strömlösa ledare och uttag. Och är säker på att de uttagen jag har mätt upp är ok, vilket är varför jag bara kan dra slutsatsen att problemet är mellan uttaget som är sist i kretsen mot proppskåpet i källaren.

Jag har säkert uttryckt mig felaktigt, men det går att förstå vad jag menar.

Tack för din tid.
 
Mikael_L
R Reqans skrev:
Så jag har mätt steg för steg mellan uttagen i riktning mot elcentralen som är en gammal typ, med smältsäkringar.
Jag har en bra elmätare på utsidan som visar tydligt om det är något fel på en fas.
Det jag har menat är att jag har inte bara testat på enklaste men intetsägande sättet. När man har inställningen så den piper om det finns minsta kontakt. Därför jag har ohmmätt, strömlösa ledare och uttag. Och är säker på att de uttagen jag har mätt upp är ok, vilket är varför jag bara kan dra slutsatsen att problemet är mellan uttaget som är sist i kretsen mot proppskåpet i källaren.
Jag förstår ändå inte.
vad har du mätt? Ohm, volt, ampere?
Mellan vilka ledare eller annat.
Vad har du fått för resultat, Du skriver ett flertal gånger att allt är OK, och då kan du alltså inte ha något fel, förstår du hur svårtolkat allt blir?

Du kan inte bara skriva att du har mätt i köket och att det var OK.
Vad betyder det? Att du mätt med tumstock och det visade 1,2 meter som är OK ...

Jag får mest känslan av att du inte har den minsta aning om vad du gör, men vill skyla över det med att inte berätta vad du gjort, utan krydda med ord som du tror imponerar på oss.

Ska jag kunna ge någon hjälp behöver jag få mer handfast koll på vad du gör, vad du mätt, hur, och resultat.
Och kanske ev lite bilder också.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Mikael_L
S sturnus skrev:
Something's wrong here! If the main fuse was blown, where did you get the 110V low voltage? If it is burnt there is no voltage! Unless there is some defect in the installation or some 3-phase device (motor) does not have the correct fuse / circuit breaker, working on two phases, it induces current on the phase without power?
No, you don't understand the most elementary things of swedish electricity installations.
You definitivily cannot help Reqans with his problem with your low level of knowledge.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
No, you don't understand the most elementary things of swedish electricity installations.
You mean to tell me that the specificity of the Swedish electrical system is that in the event of a fuse blowing, there is no power failure, only switching to the American 110V standard? And that three-phase motors in Sweden create a "floating zero"? Do Ohm's and Pythagoras' laws also work differently?

Elementary basics tells me that a blown fuse creates a break in the electrical circuit, i.e. no voltage measurement can be made. But you say it's different in sweden... can you elaborate on that?
 
Redigerat:
  • Älska
Reqans
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag förstår ändå inte.
vad har du mätt? Ohm, volt, ampere?
Mellan vilka ledare eller annat.
Vad har du fått för resultat, Du skriver ett flertal gånger att allt är OK, och då kan du alltså inte ha något fel, förstår du hur svårtolkat allt blir?

Du kan inte bara skriva att du har mätt i köket och att det var OK.
Vad betyder det? Att du mätt med tumstock och det visade 1,2 meter som är OK ...

Jag får mest känslan av att du inte har den minsta aning om vad du gör, men vill skyla över det med att inte berätta vad du gjort, utan krydda med ord som du tror imponerar på oss.

Ska jag kunna ge någon hjälp behöver jag få mer handfast koll på vad du gör, vad du mätt, hur, och resultat.
Och kanske ev lite bilder också.
Du kanske menar väl, men jag får mer känslan av att du är en av de som ogillar att någon som inte har behörighet att ens felsöka gör så. Därför väljer du att misstolka mig för att markera att jag inte har någon möjlighet att lösa felet.
Jag kan ha fel, då ber jag om ursäkt.
Men det jag har skrivit innan är nog för att en kunnig person att läsa mellan raderna och inte hänga upp sig på ordval.
 
  • Ledsen
Panor82
  • Laddar…
S sturnus skrev:
You mean to tell me that the specificity of the Swedish electrical system is that in the event of a fuse blowing, there is no power failure, only switching to the American 110V standard? And that three-phase motors in Sweden create a "floating zero"? Do Ohm's and Pythagoras' laws also work differently?
I guess you understand Swedish or is using a translation thing, but thank you for your comments.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Reqans skrev:
Du kanske menar väl, men jag får mer känslan av att du är en av de som ogillar att någon som inte har behörighet att ens felsöka gör så. Därför väljer du att misstolka mig för att markera att jag inte har någon möjlighet att lösa felet.
Jag kan ha fel, då ber jag om ursäkt.
Men det jag har skrivit innan är nog för att en kunnig person att läsa mellan raderna och inte hänga upp sig på ordval.
Det är inte vad det handlar om. Du skriver inte alls vad du mätt och vilket resultatet blev. Då kan vi inte hjälpa dig. Om allt är rätt när du mäter så finns det ju inget fel, om du mätt upp relevanta saker. Men om du gjort det kan vi inte bedöma med dina beskrivningar. Det har inget med behörighet att göra.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Reqans skrev:
Du kanske menar väl, men jag får mer känslan av att du är en av de som ogillar att någon som inte har behörighet att ens felsöka gör så. Därför väljer du att misstolka mig för att markera att jag inte har någon möjlighet att lösa felet.
Jag kan ha fel, då ber jag om ursäkt.
Men det jag har skrivit innan är nog för att en kunnig person att läsa mellan raderna och inte hänga upp sig på ordval.
Nej jag kan försäkra om att jag aldrig bryr mig om annat här i elforumet än att slutresultatet ska bli personsäkert, regelmässigt korrekt samt snyggt och bra - i just den ordningen.
Och jag är mån om att låta andra växa i kunskap och handlag.

Vi gör såhär, om du läser dina egna inlägg en gång till, och så tänker du att du som läsare inte har en susning om vad du gjort (för du kanske skriver så att du själv förstår, nu när du själv mätt och grejat), men tänk att du inte har en aning om vad du själv gjort, utan bara har din text att gå efter. Att den som läser inte är tankeläsare.
Då kanske det klarnar varför det inte finns något att gå på för den som vill hjälpa.
 
  • Gilla
datja och 4 till
  • Laddar…
R Reqans skrev:
Men det jag har skrivit innan är nog för att en kunnig person att läsa mellan raderna och inte hänga upp sig på ordval.
Jag håller med @Mikael_L.
Väldigt svårt att tyda vad du faktiskt har mätt.
Eftersom du gjort "alla mätningar som en elektriker skulle göra" och dina värden är okej så bör du rimligtvis inte ha något problem i ditt uttag :thinking:
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
S sturnus skrev:
You mean to tell me that the specificity of the Swedish electrical system is that in the event of a fuse blowing, there is no power failure, only switching to the American 110V standard? And that three-phase motors in Sweden create a "floating zero"? Do Ohm's and Pythagoras' laws also work differently?

Elementary basics tells me that a blown fuse creates a break in the electrical circuit, i.e. no voltage measurement can be made. But you say it's different in sweden... can you elaborate on that?
You obviously do not understand this. Swedish electricity works exactly as electricity in other places. But you do not understand it anyway.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S sturnus skrev:
What is this nonsense? The engine is not Gandalf that will conjure up a zero. The Y-connected or so-called "star" motor uses zero. Fixed zero! The connection in the "triangle" does not use zero. Old 3-phase motors, especially high power ones, had 0-Y-D switches to make starting the motor easier. Such a progenitor of "soft start"
Elektriskt schema, Y-koppling, transformator, trefas, illustration, elektriska ledningar, kopplingsdiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Look, no neutral !
 
  • Haha
  • Gilla
Janus82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej jag kan försäkra om att jag aldrig bryr mig om annat här i elforumet än att slutresultatet ska bli personsäkert, regelmässigt korrekt samt snyggt och bra - i just den ordningen.
Och jag är mån om att låta andra växa i kunskap och handlag.

Vi gör såhär, om du läser dina egna inlägg en gång till, och så tänker du att du som läsare inte har en susning om vad du gjort (för du kanske skriver så att du själv förstår, nu när du själv mätt och grejat), men tänk att du inte har en aning om vad du själv gjort, utan bara har din text att gå efter. Att den som läser inte är tankeläsare.
Då kanske det klarnar varför det inte finns något att gå på för den som vill hjälpa.
Ok, tack. Jag ska göra som du sade. Jag återkopplar efteråt.
 
elmontören elmontören skrev:
Jag håller med @Mikael_L.
Väldigt svårt att tyda vad du faktiskt har mätt.
Eftersom du gjort "alla mätningar som en elektriker skulle göra" och dina värden är okej så bör du rimligtvis inte ha något problem i ditt uttag :thinking:
Jag har inte mätt upp mellan uttaget som är sist i kretsen mot proppskåpet. Så därför är det möjligt att felet ligger där.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
vad har du mätt? Ohm, volt, ampere?
elmontören elmontören skrev:
Jag håller med @Mikael_L.
So tell me, how can someone measure the amperage without interfering with the installation? Then you need to connect the meter in series with the circuit. Sorry Mikael but you are starting to "shine" with the lack of basic knowledge. Like that floating zero...
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
AC current is easy to measure with a clamp around the conductor.

Edit: I don’t understand the connection between the question and the posts you answered.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.