Hej! Tänkte be om lite räknehjälp av er kunniga! Jag fick solceller installerade i februari. 45 st 390W utan optimerare. Panelvinkel 30 grader i SSV-läge, norra Stockholm.
Uppskattad årlig produktion 16000 kWh (1% skuggning).
Resultatet 7/2 till idag 12/10 är 9350 kWh… Alltså bara 60% av utlovat.
Visserligen har det varit en skitsommar, men det här känns som om nå't är knas?
Jag kollade de bästa produktionstopparna i juni, molnfri himmel helt utan skuggning och de låg då på runt 10kW. Borde panelerna inte prestera bättre i detta idealläge?
 
Du vill inte avslöja vad det är för växelriktarfabrikat och typ du har?
Vad för fabrikat och typ på panelerna?
Hur är de 45 st panelerna kopplade? Hur serie och parallellt? Du har säkert i dokumentationen skiss på hur de är kopplade till växelriktarens MPPT-ingångar.

Är panelena skuggdrabbade eller fritt och öppet kring panelerna?

Med 45 st à 390 Wp = 17550 Wp, i Stockholm, med ditt väderstreck sydsydväst och 30 graders uppvinkling, så får du ungefär ca 17800 kWh/år. Jag gjorde en beräkning. Men du har väl fått i dokumentationen förväntad produktion för varje kalendermånad och för hela året?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Du vill inte avslöja vad det är för växelriktarfabrikat och typ du har?
Vad för fabrikat och typ på panelerna?
Hur är de 45 st panelerna kopplade? Hur serie och parallellt? Du har säkert i dokumentationen skiss på hur de är kopplade till växelriktarens MPPT-ingångar.

Är panelena skuggdrabbade eller fritt och öppet kring panelerna?
Jomenvisst! Tyckte kanske inte det behövdes för att få en bekräftelse på att det inte riktigt står rätt till :)
Jag har lite trädskugga sen eftermiddag och en skorsten som skuggar lite på förmiddag, därav att jag angav produktionstopp på runt 10kWh i idealläge i juni utan skugga.
Paneler: Trina Solar/Risen Solar "Design" 390W
Växelriktare: Huawei Sun2000-20KTL-M2
Hur de är kopplade vet jag inte. Kan inte se att jag har fått någon skiss av den typen i dokumentationen...
Men bifogar några bilder om det kan vara till nå'n hjälp.
 
  • 3D-modell av byggnad med solpaneler på taket, grönområde i bakgrunden, illustration av förnybar energi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett för Huawei solväxelriktare, SUN2000-20KTL-M2, tekniska specifikationer och certifieringssymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk utrustning med märkta kablar och kopplingar, inklusive en Huawei-enhet och DC-switch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elrum med elsäkerhetsinstruktioner, elmätare, proppskåp och utrustning för eldistribution.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Astrokane
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Med 45 st à 390 Wp = 17550 Wp, i Stockholm, med ditt väderstreck sydsydväst och 30 graders uppvinkling, så får du ungefär ca 17800 kWh/år. Jag gjorde en beräkning. Men du har väl fått i dokumentationen förväntad produktion för varje kalendermånad och för hela året?
Jodå, utlovad/uppskattad årlig produktion 16000 kWh (1% skuggning). Det har ju visserligen inte gått ett år än, men resultatet 7/2 till idag 12/10 på 9350 kWh lär ju inte bli så mycket bättre med de höst/vintermånader som är kvar.
 
Dina 45 paneler kommer upp i som mest vid något tillfälle under året upp i 17 kW, jag gjorde en beräkning. Det är oskuggat.

Enligt beräkning får du ca:
jan: 310 kWh(har du snö på panelerna då klart mindre)

nov. 410 kWh
dec. 220 kWh(har du snö på panelerna då klart mindre)

Enligt ditt foto: Du har 6 st solarkablar in på växelriktaren(är 3 st minus och 3 st plus). Så du har 3 strängar med seriekopplade paneler på taket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Dina 45 paneler kommer upp i som mest vid något tillfälle under året upp i 17,5 kW, jag gjorde en beräkning. Det är oskuggat.
OK, och den topp jag hade under året låg på runt 10 kWh i juni, så då låter det som något är knas i installationen/funktionaliteten alltså...
 
Menar du 10 kWh? Är det dagsproduktionen för en dag? kWh är ju energi, inte effekt(kW).

De kan ha glömt att koppla ihop solarkontakten mellan solarkabel och panel till en sträng på taket.
Mycket slarvas, det ska gå så snabbt.

Hur ser produktionskurvorna ut för en dag? Dvs effekt(kW) mot tid(klockan)?

Du anger panel "Trina Solar/Risen Solar 390 Wp" Har du inte en och samma fabrikat på paneler, utan blandat olika fabrikat? Panelerna har mycket bättre specifikation är så där kort, mycket längre harang ska det vara. Annas kan man inte veta precis vilken panel det är frågan om.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Menar du 10 kWh? Är det dagsproduktionen för en dag? kWh är ju energi, inte effekt(kW).
Sorry! Fel av mig. 10 kW som mest under dagen. Se bild.
 
  • Skärmavbildning av energihanteringsapp visar daglig solenergiproduktion och total förbrukning i kilowattimmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Arne Borg och 1 till
  • Laddar…
Ja det är alltför dåligt med en toppeffekt på bara 9,5 kW en solig dag i juni, som du har där den 11 juni 2023. Växelriktaren är på hela 20 kW, dvs den har kapacitet att mata ut 28,9 A, men så mycket kan dina paneler inte ge, utan max 17 kW.

9,5 kW utmatad effekt den 11 juni 2023 motsvarar 13,7 A 3-fas 400 Volt. Vad har du för huvudsäkringar Ampère? Alltså de på inkommade serviskabeln från elnätsbolaget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Ja det är alltför dåligt med en toppeffekt på bara 9,5 kW en solig dag i juni, som du har där den 11 juni 2023. Växelriktaren är på hela 20 kW, dvs den har kapacitet att mata ut 28,9 A.

9,5 kW utmatad effekt den 11 juni 2023 mostvarar 13,7 A 3-fas 400 Volt. Vad har du för huvudsäkringar Ampère?
25 Ampere
 
Alltså, du har maximal storlek på huvudsäkringarna du kan ha för din befintliga servicekabel och befintliga mätartavla.

Har du inga effektkurvor för varje MPPT på växelriktaren. Jag tror din växelriktare har 2 st oberoende MPPT-ingångar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Alltså, du har maximal storlek på huvudsäkingarna du kan ha för din befintliga servicekabel och befintliga mätartavla.
OK. Det blir till att göra en felanmälan då.
Stort tack för dina svar och den tid du lagt ner!

Å jag ska kolla om jag hittar några kurvor också.

//Tony
 
Herregud har de blandat olika panelfabrikat. Risen är ett fabrikat och Trina ett annat. Det går att ha olika fabrikat på paneler, men då ska de vara i separat seriekopplade strängar.
Men jag tror nog inte du har olika panelfabrikat, eftersom då skulle du med blotta ögat kunna se det, annan skiftning annan färg, annan fysisk storlek.
 
  • Gilla
wirev
  • Laddar…
Nä, det ser ut att vara samma, så det är lugnt i alla fall.
 
A Arnodt skrev:
Har du inga effektkurvor för varje MPPT på växelriktaren. Jag tror din växelriktare har 2 st oberoende MPPT-ingångar.
Jag är för okunnig på det här som du märker :)
Men jag hittade lite mer info i växelriktarappen. Det här är vad som gäller precis nu (solen skiner för fullt men lågt, ingen skugga).
 
  • Mobilskärmbild som visar data för en växelriktare, inkluderar DC-ingång och AC-utgångsspänning och ström.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av en app som visar status och produktion för en solenergi-inverter med elnätsanslutning och effektparametrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • App-skärmdump som visar växelriktarinformation och dagsproduktionsstatistik för energi i kilowattimmar (kWh).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.