Status
Tråden går ej att kommentera.
H
N Nils82 skrev:
Det är väl bättre att vi gasar på ännu mera i sånt fall än att hamna i dyngan med vissa andra länder i europa. Känns det lockande är det nog inte så svårt att flytta till Rumänien eller Bulgarien. Jävlar vad billig arbetskraft du kunde få tag på där, Hul. Är du sugen?
du vet inte vad du pratar om.
Sverige rasar inte, går otroligt bra
kolla vilken statistik som helst
 
Mja....jag tycker mig se ett antal indikationer i Sverige som påminner om Finland strax före den stora nedförsbacken.

Jag vill också påpeka att det inte alls är så säkert att billig utländsk arbetskraft har bra köpkraft i sina hemländer.
De som har försökt värva mig och de som försökte värva pappa till arbete i Sverige eller Norge har alla erbjudit löner som visserligen på pappret har sett ut att ligga på finländsk kollektivavtalsenlig normalnivå men då man började räkna igenom det visade det sig alltid antingen att man skulle arbeta betydligt fler veckotimmar för samma lön eller betala resor och inkvartering helt eller delvis själv.
Nettolönen för utlandsarbetet blev i slutändan mellan 10 och 50% UNDER nettolönen för motsvarande arbete i hemlandet.
Likväl hade de inga problem att få tag i folk. Det finns alltid desperata arbetslösa som låter sig luras i hopp om att det kanske skall leda till någonting bättre.

Jag skulle gärna vilja veta om situationen är den samma för de som värvas i Bulgarien och Polen..... men jag misstänker tyvärr att det är precis som här.
 
  • Gilla
Spinnel
  • Laddar…
K
K Kortling skrev:
Ja, gör det.

[länk]
Kommunisternas propaganda är alltid lika rolig att läsa. Klockrena citat som det här sparar jag :)

I stället för att fokusera på att öka produktiviteten satsade Alliansen på att öka befolkningen
 
H
xerbee xerbee skrev:
Kommunisternas propaganda är alltid lika rolig att läsa. Klockrena citat som det här sparar jag :)
ibland blir man mörkrädd hur människor tänker
 
Den största anledningen till att BNP per capita de aktuella åren inte ökat nämnvärt är att andelen pensionärer ökat i och med pensioneringen av alla 40-talister. Utöver finanskrisen förstås. De närmaste åren riskerar väl också att inte se så bra ut med ett stort inflöde av lågproduktiva invandrare som ska in på arbetsmarknaden. Det gör dock inte oss andra fattigare (givet att vi kan få dem i arbete), men det sänker förstås snittet.

Tino Sanandaji ägnar sig åt skrämselpropaganda. Det innebär inte nödvändigtvis att han har fel, men han (som så många andra med en politisk agenda) slutar leta när han hittat något som synbarligen bekräftar hans tes. Men som sagt, det sammanfaller med stora mängder nya pensionärer:
Diagram som visar antalet personer efter ålder och kön från 1980-2002 med prognos till 2030, indikerar en åldrande befolkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad nu något av det har med TS fråga att göra. Där är väl svaret närmast (som flera varit inne på) att det inte krävs samma kunskapsnivå som de arbeten du jämför med, eller att det finns ett överskott av tillräckligt kompetent arbetskraft av andra skäl.
 
Redigerat:
Det som blir märkligt är att företag som jobbar med produkter som kan tillverkas i ett annat land och sen levereras till brukarlandet kan anställa personal i ett annat land med slavlöner, medan de företag som måste tillverka produkten i brukarlandet (typiskt bygga ett hus eller lokal tjänsteutövning på annat sätt) inte kan nyttja slavlöner på samma sätt. Historiskt har det iallafall varit så, industrijobb prispressas, industrier läggs ned och flyttas till låglöneländer och de anställda blir arbetslösa.

Byggsektorn har nog tidigare varit "fredad" för detta - därmed har lönerna varit relativt sett bra, men sen EUs intåg har låglönearbetare strömmat till så att man knappt ser en svensk hantverkare ute i villaområdena - förutom rörmokare och elektriker där låglönearbetarna ännu inte verkar "slagit igenom" - vilket jag gissar syns i lönekuvertet för dessa grupper?

Skillnaden är nog att industriarbetaren aldrig fick valet att bli lönedumpad eller arbetslös, utan bara valet arbetslös fanns. Är det bättre?

Jag tycker de globala orättvisorna är mycket tråkiga, men om de flesta ärligt svarar om de är villiga att betala mera för en vara tillverkad i sverige (eller närliggande länder) eller lika gärna köper en vara producerad i kina eller något annat land om de är betydligt billigare så vet jag väldigt många som tar det senare valet.

Är det bra att alla industri och byggjobb "försvinner" lokalt i sverige - nej, jag tycker inte det, men jag tror att med den globala ekonomin så kommer en "utjämning" att ske, tyvärr är det så att det nog är våra löner som är relativt sett höga globalt sett, så utjämningen går främst ut på att vi får sämre löner och de med låg lön får -något- högre löner. Från fabriksarbetare, bygggubbar, fibertekniker följer programmerare, finanspersonal, konstruktörer mm - även dessa jobb börjar "strömma ut" ur landet.

En reflektion är även att lönen inte alls motsvarar kompetens och effektivitet utan motsvarar vad någon annan erbjuder samma jobb för - i princip oavsett yrke. Någon som är "latare", mindre utbildad, mindre smart än "dig och mig" kan mycket väl ha en mycket högre lön pga det finns få andra som kan ta hens jobb. Dock, är utbildningen och upplärningen tillräckligt låg och lönen tillräckligt hög så kommer andra att lära sig detta yrke, så det funkar nog bara om det är en viss kvalifikationsnivå på arbetet... Så att nån annan har mer lön betyder inte alls att denna person är "bättre", bara gjorde ett bättre val av jobb/yrke...
 
Denna tråd jag skapade spårade ut helt och hamnade långt ifrån min ursprungsfråga, ber Admin att stänga tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.