"Bästa" val?

  • Antal röster
    4
  • Omröstningen stängd .
Jo, finjas länk funkade fortfarande.
Men det är väl inte samma produkt som Webers?

Jodå, jag vet hur lättbetongen görs.
Ytongs Energy+ består av tre skikt lättbetong där det mittersta har betydligt lägre densitet än de andra.
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo, finjas länk funkade fortfarande.
Men det är väl inte samma produkt som Webers?

Jodå, jag vet hur lättbetongen görs.
Ytongs Energy+ består av tre skikt lättbetong där det mittersta har betydligt lägre densitet än de andra.
Ja Ytong Energy+ har det.. hittade Webers projektanvisning om U-värden mm…
 
R Rejäl skrev:
Ja Ytong Energy+ har det.. hittade Webers projektanvisning om U-värden mm…
Precis, den variant av Ytong som var aktuell i trådstarten =)

Ja, den kikade jag inte i, men där står ju faktiskt U-värde 👍

Fortfarande väldigt udda att det inte finns med på hemsidan ordentligt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Sen ska man ha med sig att Leca Isoblock är med PU-isolering, och det verkar finnas PU-varianter som brinner och varianter som självslocknar, oklart vilket som används av Weber.
 
J jonte0 skrev:
Om man bygger med isoleringen mellan skikt av typ 10cm lättbetong och sen kanske även puts på ut och insida så skall man sova väldigt hårt för att bli överrumplad av gaser från plasten. Vet inte hur långe man skulle kunna ha öppen eld mot en vägg med puts innan plasten börjar smälta...

Känner ingen oro med denna typ av sandwish vägg (Weber Leca Isoblock 2.0 ) - bara glädje när man ser u-värdena :)

//
Hur är det att Lecas isoblock som innervägg?
Tänker hur det är att fästa saker i det och liknande.
 
R
Man använder inte isoblock i innerväggar, där kör man med vanlig leca..
 
R Rejäl skrev:
Man använder inte isoblock i innerväggar, där kör man med vanlig leca..
Dåligt val av ord av mig, jag menade hur det är att ha som insida av ytterväggen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fortfarande väldigt udda att det inte finns med på hemsidan ordentligt.
Håller med - skumt att inte presentera denna produkt på web sidan... tex under "Produkter"... why?

//
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Dåligt val av ord av mig, jag menade hur det är att ha som insida av ytterväggen.
Man sätter gips, putsar eller kanske bara spacklar och målar... men inte obehandlad skulle jag säga... men gillar man riktigt rått så.. ;)

//
 
  • Gilla
bodda olsson
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Man sätter gips, putsar eller kanske bara spacklar och målar... men inte obehandlad skulle jag säga... men gillar man riktigt rått så.. ;)

//
Ja jo, putsa är väl det vanligaste.
Hur har ni gjort?

Och hur upplever ni att det är att hänga tavlor eller sätta upp hyllor på den?
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Dåligt val av ord av mig, jag menade hur det är att ha som insida av ytterväggen.
Leca är generellt bättre att fästa i än lättbetong som Ytong, det finns till o med skruv som drar bra i Leca…
 
  • Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Leca är generellt bättre att fästa i än lättbetong som Ytong, det finns till o med skruv som drar bra i Leca…
jag trodde det var tvärtom , jag vet att essve har lättbetong skruv men leca trodde jag var porösare...
 
R
Honkan Honkan skrev:
jag trodde det var tvärtom , jag vet att essve har lättbetong skruv men leca trodde jag var porösare...
Av egen erfarenhet så vet jag att det drar bättre i Leca..
Ja det är samma skruv till lättbetong och lättklinkerblock (Leca) grovgängade..
 
Någon som har erfarenheten av kostnad för puts på de olika systemen ? Verkar ju skilja en hel del där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.