Glömde en sak, Li-Ion batterier har en stor fördel, de har inte så mycket självurladdning och klarar sig tydligen längre med om man inte använder de så ofta. Inget jag märker direkt men det borde vara av intresse för dig. Åsyftar GSR 10,8 V här, det är min absoluta rekommenadtion

/Kent
 
snickarboden skrev:
Glömde en sak, Li-Ion batterier har en stor fördel, de har inte så mycket självurladdning och klarar sig tydligen längre med om man inte använder de så ofta. Inget jag märker direkt men det borde vara av intresse för dig. Åsyftar GSR 10,8 V här, det är min absoluta rekommenadtion

/Kent
Jag har en GSR 10.8, och en GSR 14.4 VE-2, och det finns en enorm skillnad åtminstone på de jag har och som skall vägas in i den här frågan. Den GSR 10.8 jag har, har bara vanligt bitsfäste. Det är lite begränsande om man har det som enda skruvdragare. Det finns en del saker man vill kunna använda som då kräver att man köper en manick till (träboor, metallborr, slipborste, slipstift, ...) Skulle rekommendera att om man siktar på en enda manick, skall den ha chuck och inte bara bitsfäste.

Dessutom, ett enda batteri är en enorm risk, de tar alltid slut precis när de behövs...

--- Mats ----
 
Det lutar just nu (klockan 21.19 söndag den 19 april) åt att jag köper den Bosch Professional för halva priset på Bygg-Ole, och en Bosch IXO alternativt någon annan mini-dragare för 3-500 kronor.

Med Bosch 12 V kan jag då borra i trä, metall och lite sånt, samt ha som kraftigare skruvdragare vid uppsättning av skåp osv. Man kan ju även köpa till andra tillbehör, som slip osv.

Med IXOn kan jag montera IKEA-möbler och annat smått (kommer köpa båda kök, samt badrum och lite annat inom kort).

Eftersom det var ett bra pris på 12V så slutar prislappen för båda två på ca 1500 kr.

Min plastpappa tyckte att jag kan sen köpa en billigare slagborr för de få gånger jag inte kan/orkar vänta på att få låna hans.
 
Mats Bengtsson skrev:
Jag har en GSR 10.8, och en GSR 14.4 VE-2, och det finns en enorm skillnad åtminstone på de jag har och som skall vägas in i den här frågan. Den GSR 10.8 jag har, har bara vanligt bitsfäste.
Dock så finns det ju "GSR 10,8 V-LI-2" som har 10mm chuck
 
Jag kommer snart ha hundra verktyg... inser att det här är ytterligare en hel värld som man inte är medveten om förrän man ger sig in i den, som HDTV/hembio.
 
iJenny skrev:
Det lutar just nu (klockan 21.19 söndag den 19 april) åt att jag köper den Bosch Professional för halva priset på Bygg-Ole, och en Bosch IXO alternativt någon annan mini-dragare för 3-500 kronor.

Med Bosch 12 V kan jag då borra i trä, metall och lite sånt, samt ha som kraftigare skruvdragare vid uppsättning av skåp osv. Man kan ju även köpa till andra tillbehör, som slip osv.

Med IXOn kan jag montera IKEA-möbler och annat smått (kommer köpa båda kök, samt badrum och lite annat inom kort).

Eftersom det var ett bra pris på 12V så slutar prislappen för båda två på ca 1500 kr.

Min plastpappa tyckte att jag kan sen köpa en billigare slagborr för de få gånger jag inte kan/orkar vänta på att få låna hans.
Kolla att den stora har motorbroms. den är stark nog för att du skall vilja att den motorbromsar (annars kan den lättare vrida om armen på en).

--- Mats ---
 
muruc skrev:
Dock så finns det ju "GSR 10,8 V-LI-2" som har 10mm chuck
Det är bra, men kanske inget man tänker på (jag hade ingen tanke på det).

--- Mats ---
 
jisses, "normalt lägenhetsbruk"....
Ta en billig borhammare/slagborr typ den som finns på jula eller biltema... funkar fint och man får ju garanti om den skulle somna.

Sen en skruvdragare/borr för ca en tusenlapp om inte än mindre.

Som jag ser det så, har man inte användning för tex en blå bosch/festool eller dylikt när behovet inte riktigt finns. Men helt beroende på hur stor plånboken är så:D
 
Nej, det är faktist helt avhängt på hur insnöad man är. Alla har vi våra vridningar, mina går gärna åt märkesverktyg och maskiner ;)
 
morty81 skrev:
.
.
.
Som jag ser det så, har man inte användning för tex en blå bosch/festool eller dylikt när behovet inte riktigt finns. Men helt beroende på hur stor plånboken är så:D
Det är ju helt sant, om behovet inte finns har man inte nytta av den. Om man väljer at köpa den och är nöjd efter köpet så finns å andra sidan behovet. Så frågan är hur man deifnierar behovet.

--- Mats ---
 
Ja. Det blir nog som sagt en billigare borrhammare eller slagborr, och en skruvdragare samt borrmaskin runt tusen kronor. Får se om Bosch GSR 12 V finns kvar för 1049 kr senare i veckan, den var slutsåld idag tydligen.
 
Om du tittar på borrhammare så kan jag verkligen rekommendera en tokbillig variant från Jula, pris runt 300 kr, du behöver absolut inte gå högre för normal användning. Jag har både bilat och borrat rejält med min, hade även en hantverkare här som skulle sätta upp en balk, han borrade med sin Hilti och jag med min Julamaskin, båda funkade... Dessutom får man en ny av Jula om den gamla ger upp inom två år :) Lycka till.
 
Hmm. Det är ju bättre om den inte går sönder alls. Varken inom två eller fem år.
 
Bauhaus har 5 års garanti på alla elverktyg.

Jag hade satsat på märkes skruvdragare för ca en tusenlapp + en bitssats för en hundring.
Borrhammare med SDS fäste av mindre känt märke för ca 300-500 kr + en komplett borrsats för ca 150 kr på Jula, Harald Nyborg eller ClasOhlson.


Mini-skruvdragare hade jag i ärlighetens namn skippat.
Skruva ihop Ikea möbler går alldeles utmärkt att göra med en vanlig batteriskruvdragare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.