Claes Sörmland
O [old rusty] skrev:
För inte kan det vara så att banken tar alla chanser den får att försämra för oss med flera banker och tvinga in alla konton under den egna bankens paraply igen?
Det är troligen exakt vad det handlar om från direktionsnivån. Man ser en chans att locka fram "helkunder" genom att göra det svårt att flytta ut pengar från banken. Och helkunder är ju de bästa, de kan man ge "råd" till så att de lägger sina besparingar i bankens indexfinder som säljs med höga avgifter som om de vore något annat. Samt ofördelaktiga pensionsupplägg som binder pengarna hos banken.

Plus att varje hinder som gör att pengarna flyttas från banken några dagar senare än vad kunderna har tänkt ger stora intäkter. Inte med en kund men har man miljontals adderar det upp.

Banker är inga goda väsen.
 
  • Gilla
erikjakan och 5 till
  • Laddar…
Gäller detta även betalning via bankgiro och postgiro, i så fall får jag också problem med LF? Min kreditkortsräkning (i en annan bank) ligger alltid över 50 kkr.

Hur gör jag för att betala hantverkaren som vill ha pengarna överförda till sitt konto i en annan bank?

Jag skall skänka barnen en halv miljon var efter sommaren (en grundplåt för att kunna köpa lägenhet nu när de flyttar hemifrån), hur löser man det?

F-n vad jobbigt allt blir! 50 kkr är ju bara strax över fickpengar...
 
  • Gilla
Mickebus och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Lönekontot är redan på väg. Men du missar fortfarande poängen. Det är en kraftig servicesänkning som i mina ögon inte löser några som helst problem.
Dessutom med alldeles för mycket restriktioner, varför skulle inte jag kunna välja bort denna säkerhetsnivån t.ex.? Den är ju bara till för att skydda mina pengar från mig själv (infört p.g.a. bedrägerier).

Och lönekontot löser ju bara varje-månad-problemet. Om några månader är det extraamorteringarna som ska över, till hösten ska kankse bil bytas, sen är det ny hobbybil, nästa år bergvärmepump köpas.
Varje gång får jag nu istället för att bara lösa det ringa, telefonkö (jag är inte tjenis med min banktjänstförsäljare, så viktig är jag inte) osv osv.

För inte kan det vara så att banken tar alla chanser den får att försämra för oss med flera banker och tvinga in alla konton under den egna bankens paraply igen?
Det är ju riksbanken som ställer kravet?
Jag skrev ju tidigare att Handelsbanken hos oss var sju resor värre än vad LF var här. De handlar ju om ditt kontor hur känsliga de är.

Kan inte se var problemet är om du betalar en faktura på en bergvärmepump. Det bör ju vara ganska tydligt var pengarna skickas? Om du inte använder någon med riktigt suspekt namn med säte i något arabland med terrorceller.
 
R Rkarlsson skrev:
Det är ju riksbanken som ställer kravet?
Jag skrev ju tidigare att Handelsbanken hos oss var sju resor värre än vad LF var här. De handlar ju om ditt kontor hur känsliga de är.

Kan inte se var problemet är om du betalar en faktura på en bergvärmepump. Det bör ju vara ganska tydligt var pengarna skickas? Om du inte använder någon med riktigt suspekt namn med säte i något arabland med terrorceller.
Nya kravet är inte riksbanken vad jag förstår utan bedrägerihysteri.

Bergvärmen var ett dåligt exempel eftersom faktura, men allt kopplat till swish, kontantuttag och kreditkort blir problem i dagsläget.

Och ja jag skulle kunna flytta allt till LF men jag borde inte behöva.
 
KKJ KKJ skrev:
Jag håller med om att jämförelsen är dålig. En misshandlad kvinna har åtminstone en möjlighet att slå tillbaka. En stackars medborgare har ingen möjlighet att slå tillbaka mot bankerna.

Grundproblemet är att vi inte har kontroll över våra pengar och att snaran dras åt för varje år som går. ”Så länge man har rent mjöl i påsen…”, enligt vem? Vem kommer sitta och bedöma om ditt eller dina barns mjöl är rent om 15 år? Min mor blev nekad att betala av sitt lån hos Swedbank med sparpengar placerade hos Swedbank. Exemplen är otaliga och som sagt, snaran fortsätter att dras åt.

Den som ska bedöma om ditt mjöl är rent, vad kommer den personen betrakta som rent? Kommer det vara okej att köpa en fossildriven bil? Kött? Flygresor? Eller kommer det komma en helt annan politisk inriktning som kommer ligga till grund för vad som är accepterat?

Jag har betalt miljontals kronor i skatt, de pengarna som jag fått över ska banken ge fan i vad jag använder till. Att hantera kriminella är polisens roll. Ett samhälle där alla betraktas som kriminella till motsatsen är bevisad är lika med döden.
Jämförelsen bank vs misshandel är patetiskt. Och tycker någon att det är ok att jämföra det så. Ja då fattas något.

Jag har inte de problemen ni har. Har 100% kontroll och 100% noll problem med mitt kontor. Jag hade 100% problem med handelsbanken. Och 100% problem med swedbank (sparbankerna) då de hade personliga åsikter om varför man ska köpa hus. Det var inte deras chefers åsikter. Men det blev deras förlust.

LF:s kontor här är riktigt omtyckt och de hanterar kunderna bra och inte på det viset som TS snackar om. Tråkigt såklart.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Nya kravet är inte riksbanken vad jag förstår utan bedrägerihysteri.

Bergvärmen var ett dåligt exempel eftersom faktura, men allt kopplat till swish, kontantuttag och kreditkort blir problem i dagsläget.

Och ja jag skulle kunna flytta allt till LF men jag borde inte behöva.
Konstigt att inte banken hör av sig. Har rensat en hel del och sålt massor av saker nu sista månaderna. Har en jäkla massa swishar till mig utan meddelande.

Det är såklart tråkigt att ditt kontor och din kontakt verkar överkänslig. Men efter ett kvickt samtal så de vet att det är dina konton löser inte det? Eller det är bara så att du inte vill meddela att det är just dina konton?
 
F
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är Länsförsäkringars rätt…och skyldighet att ställa frågorna. Din nya bank lär inte vara mer behjälplig, snarare tvärtom när du kommer in som ny kund utan historik.
Men hör du hur dumt det du säger verkligen låter? LF, som rimligtvis har extremt bra kapacitet att se var pengarna kommer ifrån kan göra det löpande, utan kundens vetskap och utan att kunden vill flytta pengarna. Nu uttrycker du det som att LF är fullständigt blinda till den dagen en kund vill flytta sina pengar och så är det inte. Så vid flytt av pengar är det enda som LF skulle behöva kolla vem mottagaren är.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Jag vet att vi är några stycken som av olika anledningar har flera banker.
Håll nu koll på vad dom hittar på i hysterin kring bedrägerivågen.

Fick just ställa in ett bilköp för att Länsförsäkringar spårat ut och sänkt överföringsgränsen mellan svenska banker till 50 000 per vecka. :O

Överföringen jag lagt in i veckan stoppades utan förvarning och när jag såg det och ringde igår så var det:
"Tråkigt men så är det ditt kriminella as (viss dramatisering från min sida), vi kan hjälpa dig denna gången (alltså inte ta bort/öka spärren) men då måste vi göra en utredning om penningtvätt och kontrollera var pengarna kommer ifrån".
Där la jag på och började avveckla mitt LF-innehav.

Detta mellan konton i två banker som varje månad ser överföringar i samma storleksordning (skattade och vita pengar som kommer från två stora företag så inga konstiga alibaba-swish-pengar.) så deras spärr-algoritm är stendum.

Vi har haft bland annat lön/spar/ISK på Länsförsäkringar men det avvecklas nu eftersom jag tydligen inte på riktigt äger mina egna pengar där utan ibland får ut lite på nåder av det goda Länsförsäkringar.
Detta har tillkommit pga alla telefonbedrägerier mot äldre, planerar du köpa något så får du meddela banken i förväg.
Jag hatar det också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rkarlsson skrev:
Jämförelsen bank vs misshandel är patetiskt. Och tycker någon att det är ok att jämföra det så. Ja då fattas något.
Är du inte lite överkänslig här?

Det var en liknelse, inte en jämförelse. Och just den asymmetriska maktrelationen som finns mellan män som misshandlar kvinnor och banker och deras konsumentkunder är inte helt tokig på det abstrakta planet. I båda fallen leder den till irrationell lojalitet hos den förtryckte till förtryckaren.
 
  • Gilla
pmd och 13 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Konstigt att inte banken hör av sig. Har rensat en hel del och sålt massor av saker nu sista månaderna. Har en jäkla massa swishar till mig utan meddelande.

Det är såklart tråkigt att ditt kontor och din kontakt verkar överkänslig. Men efter ett kvickt samtal så de vet att det är dina konton löser inte det? Eller det är bara så att du inte vill meddela att det är just dina konton?
Dom hörde inte av sig. Överföringen gick bara inte igenom.

Och vid direkt telefonkontakt så gick det lösa en gång i taget. Inte lösa permanent, och sen nämndes i förbigående att pengatvättskontroll kommer göras varje gång.
Vilket inte är ett problem rent tekniskt men tidsmässigt och irriterande.
Så inget "kvickt samtal"
 
N noone70 skrev:
Jo men då har du ”kopplat” det kontot och verifierat att det är ditt via BankId
Det har jag aldrig gjort. Vad jag vet behöver du bara göra det om du vill visa saldo i dina konton på den banken hos Avanza.

Det tar flera dagar att koppla ett konto så du kan göra uttag...
 
  • Gilla
Thomas Öhström
  • Laddar…
Oavsett vilken bank vi väljer är vi fast i, och beroende av, banksystemet. I takt med att kontanterna försvinner dras skruven åt allt hårdare.

Vi är beroende av deras "goda vilja" för att kunna komma åt, och använda, våra pengar och de tar betalt av oss för att vi skall få göra det. Finns det någon bank idag som erbjuder ett gratis betalkort? Är ens ett simpelt kort för bankomatuttag ens avgiftsfritt? För varje korttransaktion som görs tjänar banken pengar. Kontanthanteringen däremot, är en kostnad för banken och därmed inte önskvärd ut deras synpunkt.

De tjänar inte längre sina pengar på ränteskillnader, utan på avgifter de tar ut på precis allt. De hanterar inte längre kontanter, utan bara siffror på en dator.

De är inte intresserade av att få in sina kunder på kontoren för simpla saker som att betala räkningar eller överföra pengar mellan konton. Det skall vi kunder själva göra via vår internetbank. Men där, som TS bittert erfarit, kan banken begränsa din hantering, trots "god kundkännedom". Du får helt enkelt inte använda dina pengar hur du vill.

They've got us by the balls.
 
  • Gilla
  • Ledsen
cpalm och 3 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
Under tredje kvartalet rapporterade de fyra storbankerna in en ökning på drygt 6,7 miljarder i räntenetto, visar Afv:s sammanställning.

[länk]
Ja, det är så just nu, eftersom utlåningsräntan är hög och inlåningsräntan fortfarande i stort sett obefintlig. Så har det dock inte sett ut de senaste åren då utlåningsräntan varit låg.

Man kan ju tycka att bankerna i detta läge borde höja inlåningsräntorna, men i stället lägger de sina pengar på feta utdelningar till aktieägare. Man kan också tycka att bankerna i detta läge borde betala tillbaks lite av det stöd vi skattebetalare gav dem när de krisade och de var "to big to fail".
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Finns det någon bank idag som erbjuder ett gratis betalkort? Är ens ett simpelt kort för bankomatuttag ens avgiftsfritt?
Finns massvis med kreditkort utan årsavgift (t.ex. CarPay). Finns debetkort utan avgift och med EUs insättningsgaranti (t.ex. Revolut).

Men du behöver ett bankkonto hos en svensk bank också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.