Haha! Instämmer till fullo!
 
Äntligen vinter och snö d^_^b
Fast det är med nöd och näppe det kan kallas vinter och dagar med nätter med mer än - 10 är få :S

Fast - 10 räcker d^_^b

Är nöjd med mitt nya värme system i allafall d^_^b

Jämnare temperatur inne och möjlighet till att elda bara en gång om dygnet är vad jag hitills upplevt då .
 
Vinter och kallt . Åtminstånde i bland -20 c två nätter nu och lite snö :D
Och mera kyla och snö på väg :D

Och så har det blivit en skoter med . Komplett med vedsläde så nu drar jag hem björkved ur skogen . Skotern är en Ockelbo fighter = en arbets och touring maskin .
Roligt med en skoter som man kan ha till mera än bara nöje ;)

4d1201210113226af.jpghttp://forumbilder.se/show.aspx?iid=961201295714Pd0ac
 
Redigerat:
Äntligen säger jag då väll får min värmeanläggning bevisa för mig vad den duger till :cool:
Aldrig förr har jag kunna värma hela huset så billigt som nu då det är kalt :D
Just nu i skrivande stund vid 18 tiden är det - 25 c ute . Blir nog bortåt 30 i natt i gen .
Fortum vattenfall och Eon :p

Den lilla värmepumpen på 1,5 Kw och vattenmantlade kaminen på 21 Kw klarar kåken på 145 M2 . Fast det blir att elda lite då och det krävs några timmar då till det . Skulle vara roligare med riktig villapanna men är nöjd med mitt lilla system ! Det går då detta med :)

Roligt att det blev vinter ! Då det inte är så kallt så kapar jag ved i skogen och drar hem med skotern ( Ockelbo fighter ) så jag har ved till nästa vinter :)

29201254337PM7a62.jpg
 
Hej! Har idag haft sotaren här för att godkänna installationen av min begagnade olymberyl 443 aiden! Men det gick inte så bra 😥 Han krävde en CE märkning, att den är godkänd i Sverige? Är det någon här som haft samma problem? Någon som har ett CE certifikat? Mvh Johan





a :wow:
Anledningen är bla att jag rivit ut vedkaminen och ersatt den med en vattenmantlad kamin av märket Olymberyl HFB 443 aidan . Det är en kamin i jutjärn och med 15 kw/h effekt på vattnet och 6 kw/h till luften bara det är lika som panna :) Detta eldas mot ackumulatortank på 500 l som står inne i tvättstugan där även husets orginala värmekälla fins . En nibe fighter 310 p frånluftsvärme panna . Detta dockat med ackumulatortanken så att jag får ut vedvärmen på husets vattenburna element . :D
Det fungerar som så att när värmepumpen kallar på elpatron så går värme ur ackumulatortanken om det fins värme där istället för att elpatron slår till .
Rör från kamin till ackumulatortank har jag dragit nere i kryprumsgrunden .
Laddomat 11-30 sitter vid tanken . Även dockningssattsen till värmepumpen innehåller en sorts laddomat .
Har bara fyllt tanken varm en gång ännu då det inte är kallt ute ännu :wow:
Längtar till att få köra denna anläggning på allvar d^_^b

Huset är ett 11/2 plans LB Hus från 1990 modell ökerö . Fins inget pannrum och huset är välissolerat med 3 glasfönster och bra stoppning i väggarna så jag tror mycket på denna lösning d^_^b Jag klarade ju stora delar av uppvärmningen med vanlig kamin med men detta blir bättre då jag får ut värmen på elementen samt kan ackumulera värme i tank d^_^b Även då vi dushar kommer värmepumpen då den behöver hjälp ta värme ur ackumulatortanken i stället för att kalla på elpatron d^_^b Och Så funderar jag på att köpa en snöskoter med så förstå att jag längtar till vintern d^_^b:wow:[/QUOTE]
 
Hej! Har idag haft sotaren här för att godkänna installationen av min begagnade olymberyl 443 aiden! Men det gick inte så bra 😥 Han krävde en CE märkning, att den är godkänd i Sverige? Är det någon här som haft samma problem? Någon som har ett CE certifikat? Mvh Johan
 
De certifikatet visade jag honom men han sa att det är inget som säger att den är godkänd i Sverige?
Tack för svar hnurre
 
{suck}

Det är nog inte bara du som har problem med snurriga sotare. Här kan du läsa:

http://www.nordicheating.se/information/allmaen-information/certifieringar-och-maerkningar.aspx

vad Nordic heating har för ståndpunkt vad gäller certiifikat. Som aningens mer än bara lekman, tycker jag nog det de för fram är helt rimligt.

För flera år sedan lät jag sätta in en polsktillverkad modulskorsten. Den har CE-märkning, jag visade certifikatet för den sotare som gjorde besiktningen före ibruktagande – ett cert på polska och engelska – och han godkände alltihop. Han kollade så klart igenom skorstenen också. (För övrigt fick jag beröm för skorstenen både av honom, samt av efterföljande sotare som varit här: "Åh, det här är en rejäl skorsten, de här håller i evighet.")

Det tråkiga med sotarverksamhet är att många kommuner har sotarmonopol, så man får inte sällan se till att man inte hamnar i konflikt med sin sotare – då kan det bli trixigt.

Om din sotare inte köper CE-certifikatet, vet jag inte riktigt hur man går vidare. Den kamin du har säljs ju av svenska återförsäljare och installeras löpande.

Hoppas någon annan på forumet har någon idé.
 
Pratade med sotaren idag å han hade själv hittat på nätet att den var CE märkt 👍🏼 så får hoppas det löser sig 🔥
 
  • Gilla
hnurre och 1 till
  • Laddar…
Klart det löser sig . Borde det inte räcka att den är godkänd i EU ? För det är den ju minst sagt . Jag har för mig jag fick en lunta intyg som jag har någonstans . Har även för mig att dessa intyg gick att hitta hos försäljarna på nätet eller om det var på Olymberyls hemsida . På min kamin sitter även en plåtbricka på baksidan med CE märkning (y)
 
Vill du ta några bilder på din kamin? Ska där finnas någon täck plåt på baksidan över vattenanslutningarna? Isåfall fattas den på min, tänkte tillverka en 👍🏼
 
Är du nöjd med din? Hade du en 443 också?
 
Nää det ska inte vara nån täckplåt på baksidan . Den är ju vattenmantlad även på baksidan . Då är det ju redan t lager järn med vatten mellan så den blir inte så het baktill .
Är mycket nöjd med min . Har kört den mycket hårt ibland utan det minsta fel ännu . Inga sprickor någonstans .
Gjutjärn är ju vanligt att hålla länge . Gamla eldstäder i gjutjärn så väl spisar som pannor har ju vanligt att hålla 50-100 år . Det är väll möjligen större eldstad så det gick i mera ved och högre kw som man kan behöva eller önska för det kräver många timmars eldning om det är kallare än -20 . Men det går . Bara man har tid att elda :rolleyes:
Gjorde en film förra eldningssäsongen . https://www.youtube.com/watch?v=w9rzDNw6y6g
 
Rolig film!
Nu när det gått några år med din anläggning undrar jag om du har upptäckt några nackdelar med den? Själv bor i Stockholm, i ett hus med själv idag, liten pakettank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.