Aldrig förr tror jag jag längtat till en vinter , men i år är det annorlunda :wow:
Anledningen är bla att jag rivit ut vedkaminen och ersatt den med en vattenmantlad kamin av märket Olymberyl HFB 443 aidan . Det är en kamin i jutjärn och med 15 kw/h effekt på vattnet och 6 kw/h till luften bara det är lika som gamla vedkaminen som släppte 7 kw/ h till luften . Det är en rejäl vattenmantlad kamin detta som väger 220 kg ,Mycket det på men så pass liten panna :) Detta eldas mot ackumulatortank på 500 l som står inne i tvättstugan där även husets orginala värmekälla fins . En nibe fighter 310 p frånluftsvärme panna . Detta dockat med ackumulatortanken så att jag får ut vedvärmen på husets vattenburna element . :D
Det fungerar som så att när värmepumpen kallar på elpatron så går värme ur ackumulatortanken om det fins värme där istället för att elpatron slår till .
Rör från kamin till ackumulatortank har jag dragit nere i kryprumsgrunden .
Laddomat 11-30 sitter vid tanken . Även dockningssattsen till värmepumpen innehåller en sorts laddomat .
Har bara fyllt tanken varm en gång ännu då det inte är kallt ute ännu :wow:
Längtar till att få köra denna anläggning på allvar d^_^b

Huset är ett 11/2 plans LB Hus från 1990 modell ökerö . Fins inget pannrum och huset är välissolerat med 3 glasfönster och bra stoppning i väggarna så jag tror mycket på denna lösning d^_^b Jag klarade ju stora delar av uppvärmningen med vanlig kamin med men detta blir bättre då jag får ut värmen på elementen samt kan ackumulera värme i tank d^_^b Även då vi dushar kommer värmepumpen då den behöver hjälp ta värme ur ackumulatortanken i stället för att kalla på elpatron d^_^b Och Så funderar jag på att köpa en snöskoter med så förstå att jag längtar till vintern d^_^b:wow:
 
Bild från 1a eldningen . Jag var inte så stadig på handen då tyverr ;):D Blev nått glas ;) så bilden blev lite suddig .

Olymberyl aidan HFB 443 i full drift :D


8102011114722489e.jpg
 
Haha! Ja det känns ju inte som att du skulle behöva vänta så länge till! Kyligt nu på nätter och morgonar! Men jag saknar mest sommaren som nästan bara svepte förbi i all hast.... Det är ju alltid roligt att pröva en ny anläggning, så långt är jag med dig! Jag släppte på lite värme idag från min vedeldade anläggning, kunde i a f konstatera att många termostater fastnat under sommaren, så det blir att ta fram skruvmejsel och hammare och "knacka upp" den där lilla piggen som alltid ska fastna! så är man förberedd inför eldningssäsongen. Det låter ju vettigt att kunna ta lite hjälp av kamin i stället för el! Lycka till! Du får nog snart elda så du blir nöjd! ;).
 
Det är ju alltid så att sommrarna bara sveper förbi :@ I bland blir det inte ens sommar ! hösten tar vid direkt effter en utdragen seg vår :@ .
Men denna sommar var då i mitt tycke det finaste på länge i allafall här i Dalarna :)
Gick ju att bada flera gånger i sjön :D . Detta effter en helvetiskt lång och kall vinter :S
Det var när vintern var som kallast jag började planera min nya anläggning :cool:
Det var en tid då det var nästan -30 c ute och elpriserna rusade och vedkaminen lyste röd i stugan :wow: Inför denna vinter är jag beredd :p
 
Jag längtar också, kyla,vind och kallt, då blir det till o elda ordentligt. Har förberett mig rejält med ved detta år, så vedbrist ska det inte bli. Va o hämta 4 släp med ved till nästa säsong GRATIS bara kapa upp och klyva, hämtar 2 till i morrn, inget gym för mig.
 
Håller med er, har bunkrat upp med rejält vedförråd så det lär inte ta slut hurdan varg-vinter det än blir :) Bring it on Kung Bore!! :)

(beställde dessutom en splitt ny snöslunga i mars, den ska komma nästa vecka!!) :)
 
En sann vedeldares ordspråk lyder .

Ved får man aldrig för mycket av :D:D

oavsett om vedboden mm är fyllda till max ;)
 
Låter som jag sagt det själv, finns en del som inte riktigt förstår brukar fråga "du har väl ved, inte behöver du mer". Ved är som pengar, att få gratisved är som att vinna på lotto, man måste jobba för att tjäna pengar likaså ved att såga, klyva om det ska löna sig. Köpt ved är som vilken råvara som helst, mycket arbete liten kostnad (långved) - lite arbete hög kostnad (Färdighuggen ved)
 
silversmeden skrev:
Jag längtar också, kyla,vind och kallt, då blir det till o elda ordentligt. Har förberett mig rejält med ved detta år, så vedbrist ska det inte bli. Va o hämta 4 släp med ved till nästa säsong GRATIS bara kapa upp och klyva, hämtar 2 till i morrn, inget gym för mig.

Ved är rätt trevlig motion med om man jobbar lite med det då och då . Själv föredrar jag hugga och klyva ved på hösten och under vintern så det är färdigt till april och får börja torka . Frystorkar redan lite under vintern . sedan slängs det i vedboden före midsommar och eldas tidigast till hösten . Så gör jag med den ved jag hugger själv då .
Sen köper jag lite ved på jobbet med ( Färdig jobbar på sågverk ) Har du nån såg i närheten så kan du nog köpa ved där om du plockar ur huggrännan själv som jag gör . :cool:
Jag eldar all ved mest barrved blir det nog :)
 
Här blir det mest löv, inget sågverk i närheten men skogen växer så det knakar (vid mälaren). Gratisveden i år består av 2+1 enorma pilar 85-60cm i diam, inte för att pil har speciellt bra energivärde men det brinner lugnt och fint, mycket lättkluvet. Jag högar 50 cm bitar kapade och klyver till tidig vår, paketerar (i ventilerad säck) luftorkning till midsommar och sedan täcker med plåttak.Har en del egen skog barr men väntar lite tills den behövs. Har köpt björkved tidigare men det är lite synd att elda panna med tycker jag, bra i bastu och i braskassetterna inne i huset och verkstan om man vill elda där också.
 
Pil lättklyvet ?? Är då hårt som tusan att såga i vet jag :D
Råkade av mistag ta ned en pil i skogen .
Men mins inte hur den var att klyva kanske gick bra då ...
Men jag mins att det var hårt som tusan att såga i ! :wow:
Brinner lungt och fint och rent askade lite tycker jag .
Min mor har skog så jag har även jag tillgång till att skoga ut ved själv .
Slitsamt det :D
 
Här är det bara "köpesved" som gäller - kapad och klyvd! Ja, annars skulle det inte funka för en heltidsarbetande ensamboende "tant" :D! Ganska mycket motion ger veden ändå eftersom jag måste lasta på och köra den på skottkärra från garageinfarten till vedboden - ja och sen samma väg tillbaks igen när den är torr nog för pannrummet! Får kanske fundera ut nån bättre lösning med åren men det är det att man kan inte köra in med traktor (eller bil för den delen) i trädgården eftersom det är en mur i vägen.:S
 
Imsan skrev:
Här är det bara "köpesved" som gäller - kapad och klyvd! Ja, annars skulle det inte funka för en heltidsarbetande ensamboende "tant" :D! Ganska mycket motion ger veden ändå eftersom jag måste lasta på och köra den på skottkärra från garageinfarten till vedboden - ja och sen samma väg tillbaks igen när den är torr nog för pannrummet! Får kanske fundera ut nån bättre lösning med åren men det är det att man kan inte köra in med traktor (eller bil för den delen) i trädgården eftersom det är en mur i vägen.:S
Nä, det där måste du göra nåt åt! Enkel hantering är ju väldigt viktigt, kan du inte slå hål i muren och göra nån fin port, eller är det ett fort du bor i med mur runt om, finns väl någon sida utan mur.
 
Håller med Silversmeden . Man bör försöka underlätta sin vedhantering så mycket det går ;) Iallafall om man eldar mycket .
Jag brukar även trava upp lite sjukdomsved nära ytterdörren ute då så gumman inte får det så slitsamt att bära in ved om jag är sjuk eller om jag är hemma själv och måste ha in ved .

Det är inte så skönt att gå ut och hämta ved om man har feber och håller på frysa i hjäl fast man har en 24 c inne och det är en 20-30 minusgrader ute :x Då ska man ha lite extra nära ved med d^_^b
 
Måste fråga om det går att koppla tilluft till denna vedspis :|
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.