Mikael_L skrev:
Du ska köpa en klinga med 6-18 tänder som har ca 20° tandvinkel och stort spånutrymme mellan tänderna.Jag har för mig att 48-tänders-klingan har några enstaka grader negativ tandvinkel, helt rätt för långsam kapning med fina snitt som resultat.
Njae...
W48-klingan har positiv tandvinkel, vilket är helt rätt på den typen av klinga. Och eftersom jag ändå sitter o gnäller så fortsätter jag på klyvklingan:) Jag vill absolut avråda från klingor med ner till 6 tänder på 160mm diameter, det är extrema speciallfall för konstiga sågningar och är inte lämpligt för att klyva 45mm virke. Att det emellanåt inte är någon tand i ingrepp gör sågningen bråkig, stötig och framförallt med stor huggrisk.
 
  • Gilla
schmakita och 3 till
  • Laddar…
Jag har Festools 12t tror den heter lejon eller tiger eller liknande tufft namn.
Klyver det mesta utan vare sig brännmärken eller ångest från maskinen
 
Daniel_N skrev:
Nu vet jag inte om Festools klingor passar i makitas sänksåg, men annars kan klyvklingan, den sk pantherklinga rekommenderas. Har för mig att den har 12 tänder. Observera dock huggrisken med denna typ av klingor - det är viktigt att ha sänkt ner fullt innan du kör in i ämnet och håll i sågen ordentligt.
Jag kör festools klingor i min makita sänksåg. Man tappar lite sågdjup då makita kör 165mm klingor som standard och festools endast är 160. Spelar oftast ingen roll för min del. Dock gör det att makitas "ritsfunktion" slutar funka då den bygger på att klingan sänks ner två eller tre millimeter. Eftersom festools klinga är mindre blir resultatet att man sänker ner klingan ganska precis noll millimeter.

Festools pantherklinga är bra, men man ska vara extremt försiktig vid klyvning med makitan då den saknar klyvkniv. Varje gång jag gör den operationen förbannar jag mig själv för att jag snålade och inte köpte en festools istället.
 
aha:( det var inget vidare. Utan klyvkniv bör man inte klyva alls, tycker jag i alla fall.
 
Microkatten
Jag har klyvt 65mm kärnvirke fur med Festool ts 75 och den 36-tandade universella sågklingan. Gick utan problem.
 
Microkatten skrev:
Jag har klyvt 65mm kärnvirke fur med Festool ts 75 och den 36-tandade universella sågklingan. Gick utan problem.
Vilket motsvarar 27-tandad klinga på ts-55 (bortsett skillnader i motorstyrka och klingbredd)
 
Redigerat:
Microkatten skrev:
Jag har klyvt 65mm kärnvirke fur med Festool ts 75 och den 36-tandade universella sågklingan. Gick utan problem.
Här måste vi nog börja diskutera subjektiva bedömningar av hur det går. Att det går är jag helt med på. Utan problem, ja då har vi helt olika syn på hur det ska gå att klyva. Om du menar att man får ett bra resultat håller jag med, om det är en lämplig uppgift för såg/klinga sett till belastning/hastighet håller jag inte med. Det går trögt, även med ny klinga.

Med det sagt är det naturligtvis eoner bättre än md den fintandade klingan.
 
Daniel_N skrev:
Eftersom det var tungt kan du nog lugnt utgå från klyva;)
Jo, men det skulle ju kunna vara fel på sågen också...
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag är jätteglad att jag har en bordscirkelsåg som gör jobbet utmärkt. Mer precision behövs inte i det här fallet :) Någon möbelsnickare blir jag aldrig, men det på beror inte på verktygen ;)

Kontentan

Sänksågen = fint snitt, långsamt, tungt, bränt
Bordcirkelsågen = grövre snitt, okej precision, snabbt, skapligt resultat generellt, lite motstånd
Sticksåg = tuggade på bra, snabbt, smidigt korta sektioner, urusel precision, smidigt vid små arbeten på stora bitar
 
Chrissofsweden skrev:
Jag är jätteglad att jag har en bordscirkelsåg som gör jobbet utmärkt. Mer precision behövs inte i det här fallet :) Någon möbelsnickare blir jag aldrig, men det på beror inte på verktygen ;)

Kontentan

Sänksågen = fint snitt, långsamt, tungt, bränt
Bordcirkelsågen = grövre snitt, okej precision, snabbt, skapligt resultat generellt, lite motstånd
Sticksåg = tuggade på bra, snabbt, smidigt korta sektioner, urusel precision, smidigt vid små arbeten på stora bitar
Fast detta beror inte på verktyget i sig. Utan vad du hade för klinga monterad på respektive maskin.

Rätt klinga till rätt sak.
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Nåja, klingan i all ära men att klyva en tre meters regel är betydligt enklare i en bordscirkelsåg :)
 
Microkatten
Daniel_N skrev:
Här måste vi nog börja diskutera subjektiva bedömningar av hur det går. Att det går är jag helt med på. Utan problem, ja då har vi helt olika syn på hur det ska gå att klyva. Om du menar att man får ett bra resultat håller jag med, om det är en lämplig uppgift för såg/klinga sett till belastning/hastighet håller jag inte med. Det går trögt, även med ny klinga.

Med det sagt är det naturligtvis eoner bättre än md den fintandade klingan.
Av en händelse skulle jag idag klyva lite 65mms tjocka plank. Daniel har som vanligt rätt. Det var inte så problemfritt som jag kom ihåg. Jag har därför nu beställt en pantherklinga, de - eller motsvarande - finns så klart inte att få tag på lokalt.

Så nu står jag här i min dumstrut och får vänta flera dagar på att fortsätta jobbet! :thumbdown:
 
Microkatten skrev:
Av en händelse skulle jag idag klyva lite 65mms tjocka plank. Daniel har som vanligt rätt. Det var inte så problemfritt som jag kom ihåg. Jag har därför nu beställt en pantherklinga, de - eller motsvarande - finns så klart inte att få tag på lokalt.

Så nu står jag här i min dumstrut och får vänta flera dagar på att fortsätta jobbet! :thumbdown:
Som min gamla mormor sa: Det hedrar dig att du håller dig till sanningen i alla fall! :)

//Ronnie
 
10T för längsgående
+24T tvärsöver brukar jag tänka med handcirkeln :)
 
Microkatten
Tack vara snabb leverans av Verktygsproffsen anlände min 16T panther-klinga redan i går, två dar efter beställning, super! Klyvning med den nya klingan vidtog strax därefter

Ny 16T panther-klinga monterad på dyksåg, redo för virkesklyvning, med verktygslåda och sågskena.

Då kan man ju undra - var det någon skillnad jämfört med 36T universalklingan? Låt mig uttrycka det så här: jag blev osäker på om det verkligen låg något virke under sågen...:wow:
 
  • Gilla
agehall och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.