weed skrev:
Kör med 160 m skarvsladd på 3x1,5 mm2 du, det kommer att fungera.
Nu är ju inte jag någon expert på el, men jag vet att det fungerar...
160 meter på 3G1,5? Möjligt att det fungerar - om kabeln ligger i nedförsbacke. ;) q(;^;)p

Skall spänningsfall, utlösningsvillkor, funktion och det elfte budordet vara uppfyllt får man nog gå upp lite i storlek.
 
PST skrev:
Två problem med 1,5mm2:

2) Utlösningsvillkoret; men om man matar via JFB är det väl iofs inget att bry sig om.....
Men hallå! En kortslutning mellan fas och nolla då hjälper det inte ett smack med JFB och då har du branden där eftersom säkringen inte löser i tid (eller inte alls löser).
 
Njaa. Utlösningsvillkoret finns där för att skydda mot att ex. den jordade kåpan på pumpen blir strömförande under alltför lång stund. Om du får kortslutning mot en beröringsbar del, som är jordad. Då ligger halva spänningen ungefär på den beröringsbara delen. Om någon håller i den så blir det ganska otrevligt. Utlösningsvillkoret finns för att säkerställa att säkringen då löser inom en så kort tid att det inte blir farligt för den som håller i apparaten.

En jordfelsbrytare ger då likartat skydd (jag vet inte om man regelmässigt får bortse från utlösningsvillkoret när det finns jfb, troligen inte).

Säkringen kommer fortfarande att lösa ut (vid kortis fas-nolla), och förhindra brand, men det tar avsevärt längre tid.
 
mlkjhr skrev:
Men hallå! En kortslutning mellan fas och nolla då hjälper det inte ett smack med JFB och då har du branden där eftersom säkringen inte löser i tid (eller inte alls löser).
Om vi förutsätter sommarstuge-el med förZ på 2 Ω + kabelns 3,84Ω skulle ge en kortslutningsström på ca 40A så visst kommer säkringen att lösa.

Säkringen skyddar ALLTID kabeln mot brand (om den inte ligger hoprullad) oavsett hur lång den är.

(den som vill räkna kan räkna vad som händer vid en kortslutning på en 1000 meter lång kabel).

Men tillbaka till frågan, kör med en bensinare (eller diesel).

Protte
 
mlkjhr skrev:
Men hallå! En kortslutning mellan fas och nolla då hjälper det inte ett smack med JFB och då har du branden där eftersom säkringen inte löser i tid (eller inte alls löser).
Som skrivits ovan: Utlösningsvillkoret är till för att hindra att skyddsjordade delar blir spänningsförande vid kortslutning , långa klena ledare & stor säkring -> Säkring löser ej ut eller tar för lång tid på sig att lösa ut. För att uppfylla utlösningsvillkoret måste man antingen isåfall gå upp i ledararea ELLER sätta dit en mindre och/eller snabbare säkring. (Eller sätta ett jordtag vid lasten...)

Men en JFB kommer att lösa ut redan vid 30mA felström, och jag har för mig att detta gör att utlösningsvillkoret är uppfyllt (tack vare JFBn !)..

Utlösningsvillkoret har som sagt inget med kortslutningssäkring nolla-Fas av kabeln att göra!
Det handlar endast om kortis mellan fas och skyddsjord.

Och dessutom, om du lyckas att ha så lång kabel med kortis mellan nolla och fas att säkringen inte löser ut (Säkring10A, 1,5mm2 kabel) så lär du inte få någon brand heller...(Om inte kabeln är ihoprullad)...Men en dyr elräkning lär det bli....med en sån "värmeslinga" utomhus...
 
Så du menar att en ljusbåge med en spänning på kanske 200 volt och en ström på 9 A inte kan starta en eldsvåda
 
Tolkar det hela som om mlkjhr avsåg risk för att kabeln brinner upp.. Att "tända" en brasa kan man ju göra med hur lite energi som helst (nästan).. under rätta förhållanden.. det skyddar inga säkringar i världen mot...
 
Jilles skrev:
Efter den långa torkan tänkte jag och grannarna köpa en sjövattenpump för att rädda gräset.
Pumpen är 220V och 1400W.
Uttaget 220V 10A + JFB finns på 160 meter avstånd.

Är det OK med en lång skarvsladd på 3x1,5 mm2?
Jag gjorde nyss samma sak, fast det var 50m. Jag drog ändå 3g2,5 för säkerhetsskull.
 
PST skrev:
Utlösningsvillkoret har som sagt inget med kortslutningssäkring nolla-Fas av kabeln att göra!
Det handlar endast om kortis mellan fas och skyddsjord.
Nja men si.. de där stämmer väl ändå inte? Jordfelsbrytare gör att utlösningsvillkoret lättare uppfylls, men gör inte att alla andra krav försvinner!

I tex Elvis om man kryssar i "Jordfelsbrytare" så får man bättre värden. Men du får ju ändå en maxlängd på kabeln som inte får överskridas.
 
PST har rätt i att det man menar med utlösningsvillkor endast gäller fallet L->PE.
Vid kortslutning L->N ska överströmsskydd tex någon form av säkring skydda.

JFB får däremot inte vara enda skydd mot jordfel och ersätta skyddsjordning.
Den kan användas för att sänka frånkopplingstider så att normen innehålls om
tex Zför är hög eller pumpsladdar är långa. Innan detta blir något säkerhetsproblem
kan man ändå inte köra med pumpen pga spänningsfall (vid fallet med JFB alltså).

För att få någon punkt att använda oberoende av olika förutsättningar gäller att
fel ska frånkopplas inom 5s.
Detta oberoende om man tänker på utlösningsvillkoret eller kortslutningar L->L, L->N.
Förr stod det i föreskrifterna från så långt tillbaks som 1939 att fel ska frånkopplas
inom några sekunder, det gav senare de 5s, 0.4s, 0.2s odyl som vi är vana vid.
 
Weed, klart det kan funka men frågan var om det var ok och datorn sa NEJ. Har sett exempel på för långa kablar som brunnit av flera meter under mark för att säkringen inte orkar lösa ut.

Eller säkringen orkar ju klart lösa, bara det att strömmen inte kan bli tillräckligt hög.
 
Redigerat:
160 meter är på tok för långt för 3G1,5. Skulle du prompt ha en eldriven så behöver du 3G2,5, men som flera har sagt är det nog både lämpligare och billigare med bränsledriven pump.
 
elmont skrev:
Så du menar att en ljusbåge med en spänning på kanske 200 volt och en ström på 9 A inte kan starta en eldsvåda
Hur stor är risken att man får ett fel som leder till en ljusbåge, som vid 200V ger 9A men vid 230V löser ut en 10A-säkring?



Bonus: pumpen är till för bevattning av gräsmatta. Om pumpen börjar brinna, åtminstone efter att den jobbat en stund, så är gräsmattan fuktig och elden tar sig inte d^_^b

Mer seriöst så ska man väl tänka på vad en eventuell brasa kan tända eld på och hur stor risken är att man inte upptäcker elden i tid nog att släcka den också. Jag skulle till exempel inte vara särskilt rädd för en mindre eld utomhus en bit från närmaste hus när det är vintersnö eller dyngsur vårgeggamoja, men däremot är det ingen höjdare med minsta lilla eld på en torr äng i augusti...
 
Det som är farligast är kanske att pumpen blir spänningsförande utan att säkringen löser, det är därför man ska ha kablar av tillräcklig grovlek och säkringarna tillräckligt "små" så att säkringarna säkert löser ut. För även om man har JFB skulle JAG inte lita på att den fungerar. Jag har sett allt för många som inte fungerat som tänkt.
 
Pumpen lär väl vara dubbelisolerad så risken för kortslutning mot en utsatt del här torde vara liten, om ens möjlig. Då är nog risken betydligt större för att kabeln skadas så att en fasledare blir berörbar. Det skyddar JFBn mot.

Man kommer som sagt inte undan regeln om utlösningsvillkoret för det. Jag har trott att JFB tillåter 5s i.st.f. 0.4s men jag hittar inte den regeln nu...var står det? Jag hittar heller inte något i reglerna om att kortslutning L-N ska brytas inom en viss tid (5s), inte annat än reglerna om att kabeln inte får skadas av kortslutningsströmmen (som snarare kan ses som en överlastström vid dessa kabellängder).

Med en B6A dvärg går det faktiskt att använda 160 meter 1.5mm² (upp till drygt 2 ohms förimpedans) som uppfyller utlösningsvillkoret på 0.4s, men spänningsfallet vid 1400W blir över 30-40V vilken pumpen kanske inte presterar så bra vid... Även med 2.5mm² blir spänningsfallet 20-25V. Ska man ned till tillåtna 4% i spänningsfall så krävs 6-10mm².
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.