Efter den långa torkan tänkte jag och grannarna köpa en sjövattenpump för att rädda gräset.
Pumpen är 220V och 1400W.
Uttaget 220V 10A + JFB finns på 160 meter avstånd.

Är det OK med en lång skarvsladd på 3x1,5 mm2?
 
gosse köp en bensindriven pump!
 
Vilken typ av säkring är det - diazed ("skruvpropp") eller dvärgbrytare? Vad står det i så fall på dvärgen, C10A?
Dessutom behöver du veta förimpedansen.
Om man leker lite med siffrorna i det eminenta beräkningsprogrammet så ser man att det inte går med 1.5mm², även om man sätter förimpedansen till noll.
För 2.5mm² kan du använda 160 meter kabel om förimpedansen understiger 1400mΩ vilket den sannolikt gör i ditt uttag.
OBS att det gäller för diazed eller B10A dvärg (snabb), inte en C10A dvärg (trög).
 
Två problem med 1,5mm2:
1) Lite väl mycket spänningsfall på 160m, ca 1,2 ohm per 100m, fram och tillbaks 160 m
blir det 320m dvs 3,8 ohm (ca), en pump på 1kW drar väl sisådär 5A, dvs en effektutveckling i tråden på (I*I*R).. 95W. (Hur sen pumpmotorn reagerar på spänningsfallet skippar jag i resonemanget för enkelhets skull....)

Bara den siffran att 10% av energin "försvinner" är lite besvärligt.. Kommer det att fungera?
Ja troligen faktiskt.. men jag skulle kört på 2,5mm2 PEX-jordkabel i det fallet, (i princip lika smidig som gummikabeln)



2) Utlösningsvillkoret; men om man matar via JFB är det väl iofs inget att bry sig om.....
 
Och jag skulle gjort som yxet föreslår och köpt en bensindriven pump.
 
Den bensindrivna pumpen kostar nog iofs mindre än kabeln för en eldriven.. Så är det fråga om en temporär lösning och inte tänkt att använda under längre tid kan jag hålla med...
Har man inte växthus och odlingar man är rädd om kan man ju dessutom helt strunta i gräsmattan, den kommer alltid att återhämta sig ändå så småningom..
 
Och till kostnaden för kabeln kommer ju kostnaden för elpumpen
 
Ingen jordkabel ovan mark utan skyddsrör, kör gummikabel 3x2,5 eller bensindriven sen får du avgöra vad som blir bäst/enklast, lite gummikabel har man väl alltid nytta av, kostar ju en slant bara.. Säkra max 10 A.
 
Redigerat:
Jag skulle skaffa en bensindriven pump, priserna verkar börja på strax under 2000, 160 meter kabel 2,5 kostar bortåt 3000 å då ska pumpen handlas också...
 
Eldriven hydroforpumpautomat får man för under tusenlappen för det mesta...(utan extrapris med plastpumphus, men vid "extrapris" förekommer pumphus & hydrofor i rostfritt + motor för strax under 1000:), sen har vi ju bekvämigheten att inte behöva dra i startsnöre 160 m där borta vid ån också...en eldriven startar ju när man börjar tappa vatten...
 
Och sen iofs är det alltid bäst att ha pumpen vid vattnet, MEN de flesta har en sugmöjlighet på drygt 5m så man kan faktiskt ha el-pumpen närmare eluttaget!! av egen erfarenhet kan dock utluftningen som behövs vara ganska besvärlig....så nära vattnet är mkt enklare....
 
Jilles skrev:
Efter den långa torkan tänkte jag och grannarna köpa en sjövattenpump för att rädda gräset.
Pumpen är 220V och 1400W.
Uttaget 220V 10A + JFB finns på 160 meter avstånd.

Är det OK med en lång skarvsladd på 3x1,5 mm2?

Hur hög sughöjd är det mellan vattennivån och första tänkta tappkranen ?

En bekant har en ca 100 m lång sugledning på endast 25 mm och pumpen orkar driva en vattenspridare utan problem, sughöjden är ca 3 meter, pumpen är på 800 W.

Kör med 160 m skarvsladd på 3x1,5 mm2 du, det kommer att fungera.
Nu är ju inte jag någon expert på el, men jag vet att det fungerar...
 
weed skrev:
Kör med 160 m skarvsladd på 3x1,5 mm2 du, det kommer att fungera.
Nu är ju inte jag någon expert på el, men jag vet att det fungerar...
På ett avsnitt av "Arga snickaren" så hade husägaren använt högtalarkabel till en lampa. Det fungerade, men det var inte rätt.

//Patrik
 
OBS att sughöjd är ju räknat från sjön (eller var nu vattnet kommer från) och rakt uppåt. Om det alltså är nästan slätt ned mot sjön så kan man ha riktigt lång slang...
 
Patrik_Hed skrev:
På ett avsnitt av "Arga snickaren" så hade husägaren använt högtalarkabel till en lampa. Det fungerade, men det var inte rätt.

//Patrik


okej, men sånt har inte jag för mig... Det enda jag kopplar själv är 12 v och 230 v efter en växelriktare, inga problem än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.