Om jag byggt den hade jag försökt bli av med skarven där gröna pilen pekar, målas det kommer det alltid att synas en skarv där och det är rätt klurigt att plattfoga ihop 2 skivor så där. Bli av med skarven (alltså byggga sängfronten i ett stycke) kan göras på flera olika sätt, sticksåg eller cirkelsåg nån mm från tänkt linje, följt av fräs efter "styrplankor i vinkel" är väl det enklaste.

3D-modell av säng med skrivbord, gröna pilen visar skarv på sängfronten som bör åtgärdas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
jac skrev:
Det är mycket möjligt att jag med "stående regel" menar samma sak som tommib men jag ser nu att ordvalet gjorde det ganska otydligt. Det jag menar är att du i bakre kanten på skribordsskivan skruvlimmar en regel på högkant ungefär som en sarg. Jag menade alltså inte stående som ett bordsben. Detta tror jag minskar svikten ganska mycket och syns inte heller. Vill du sedan förankra det hela i väggen så är "sargen" perfekt att dra några skruvar igenom.
Haha, ok. Jag trodde du menade stående mot golvet och tyckte att det kändes sådär.. :)
 
13th Marine skrev:
Och enligt TS:


Detta borde innebära att man får plast med max en188x80 säng, så det behövs nog lite mer samt lite mån runt om.
Jo, jag vet att det är ett idiotiskt mått men det är ett svårmöblerat rum som jag skev i trådstarten. Jag får inte in en 200-säng på något bra sätt om man ska ha ett skrivbord oxå. Jag har tänkt köpa en 80x200 skumgummimadrass och fixa till i lämplig storlek. Får väl se hur länga han kan ha sängen innan han har vuxit ur den. :)
 
Ola C skrev:
Om jag byggt den hade jag försökt bli av med skarven där gröna pilen pekar, målas det kommer det alltid att synas en skarv där och det är rätt klurigt att plattfoga ihop 2 skivor så där. Bli av med skarven (alltså byggga sängfronten i ett stycke) kan göras på flera olika sätt, sticksåg eller cirkelsåg nån mm från tänkt linje, följt av fräs efter "styrplankor i vinkel" är väl det enklaste.
Jo, jag har räknat med att skarven syns men tror du att det blir så störande? Jag hade tänkt sammanfoga med plugg och ett par "hålplattor" (kallas så på byggmax iaf) på insidan, sedan kommer ju en tvärgående "regel" hela vägen för ribbotten oxå. Fördelen med att ha det uppdelat är även att det är smidigare att fräsa kantradie hela vägen på den den låga skivan.
 
Flera rekommenderar Domino och den är säkerligen skitbra men jag kan inte rättfärdiga ett inköp av en sådan när jag inte bygger mer än vad jag gör, så jag får hålla mig till vanliga träplugg. Kexmaskin har jag inte heller.
 
Grimjaur skrev:
Jo, jag har räknat med att skarven syns men tror du att det blir så störande? Jag hade tänkt sammanfoga med plugg och ett par "hålplattor" (kallas så på byggmax iaf) på insidan, sedan kommer ju en tvärgående "regel" hela vägen för ribbotten oxå. Fördelen med att ha det uppdelat är även att det är smidigare att fräsa kantradie hela vägen på den den låga skivan.
Skarven kommer med största sannolikhet att synas som en tunn spricka. Man kan motverka detta genom att rita om så att det blir ett helt stycke eller genom att markera skarven, tex genom att göra en liten avfasning på de bitar som möts. En tunn spricka i botten av diket syns mycket lite, eftersom där redan är skugga/markering
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.