Alltså egentligen behöver du ju inte ens råsponten så det är inte så mycket att oroa sig för ;)
 
Rickard.
Nästan rätt, varannan på stöd, var tredje mellan stöd utan ändspont och varannan mellan stöd med ändspont. Du måste särskilja med eller utan ändspont.

Nu kan man ned dom flesta tak välja att gå upp i bärlekt till 45x70 och skippa råspont. Om det är en frikort att inte göra rätt med råsponten tycker jag inte.

Men jag förstår poängen men nu är vi egentligen inne på att effektivisera :)
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nästan rätt, varannan på stöd, var tredje mellan stöd utan ändspont och varannan mellan stöd med ändspont. Du måste särskilja med eller utan ändspont.

Nu kan man ned dom flesta tak välja att gå upp i bärlekt till 45x70 och skippa råspont. Om det är en frikort att inte göra rätt med råsponten tycker jag inte.

Men jag förstår poängen men nu är vi egentligen inne på att effektivisera :)
Jag pratar aldrig om ändspont :)
 
Rickard.
X xLnT skrev:
Jag pratar aldrig om ändspont :)
"då kör jag med lösa ändspontade 20x120 istället." det är väl lite lustigt när TS tydligt sagt att han skulle köpa med :thinking: aja nog om det nu när rätt information är framme.
 
Mitt förra garage jag byggde för 25 år sedan så körde jag bara med att enbart lägga takduk under yttertaket och 45x95 reglar som läkt under takplåten.

Och visst funkar det, men jag tycker det känns lite rejälare med råspont och smidigare att kunna gå på taket istället för att balansera på reglarna. Sen blir det snyggare vid takfoten också tycker jag.

Nu såg jag att mitt byggvaruhus även har 23 mm tjock råspont bredd 120, men det är väl onödigt dyrt att gå upp i den tjockleken?
 
3,6 luckor passar perfekt till ditt tak och går så mycket fortare.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Hade ett liknande dilemma på min carport. Tog kontakt med byggvaruhus och frågade vad det skulle kosta att beställa luckor i olika längder för att slippa spill, samt få skarvarna på olika stolar. Det blev billigare än att köpa 3600 och kapa bort spillet.

Ritning med uppdelning av träpaneler för carport, markerade längder och placering av skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.