Frågade byggvaruhuset om lämplig råspont för garagetaket, de föreslog 20 mm råspontluckor längd 3600.

När jag skissar på mitt tak blir det inte riktigt bra, mycket måste kapas.

Räcker det med 20 mm tjock råspont eller är det bättre med 23 mm?

Om jag kör med råspontluckor längd 4200 blir det perfekt längd, men alla skarvas på samma takstol.

Det blir TP20 takplåt på läkt så taket borde bli stadigt ändå, eller bör jag inte skarva alla på samma ställe?

Nu har de inte 4200 långa luckor hos mitt byggvaruhus, men det kanske går att få tag i på annat håll?

Kan det vara idé att bygga med lösa råspont istället?

Skiss av garagetaks layout med måttangivelser för råspont och position av takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av ett garage med måttangivelser, inklusive takkonstruktion och grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
20mm råspont är tillräcklig till ditt tak.

Jag tycker att istället för att lägga en massa tid på att fundera på ett undertak att du väljer 20x120 ändspont. Då blir det minimalt med spill, lättare att hantera och tidsbesparingen på luckor är försumbar till ditt tak. (lite beroende på hjälpmedel och arberskraft såklart)
 
Som sagt är ändspontad råspont smidigt och skarvningen blir lätt. Se till att det spänner över minst 3 takstolar bara.
Råspontluckor är okej att skarva på samma stol men jag föredrar ändspontat då det går väldigt snabbt när du lagt fösta raderna
 
Tack för råden, då kör jag med lösa ändspontade 20x120 istället.

Är det bättre att köpa dem i långa längder typ 4200 och 5400 eller spelar det ingen roll?

Med ändspont kan jag väl skarva dem var jag vill?
 
Rickard.
Köp billigaste (4.2), med ändspont får man skarva vars man vill men inte riktigt hur man vill. Dom får bara ha en skarv i varannan bräda i samma fack.

Men jag personligen tycker du ska köra enligt gamla skolan (som gällde för utan ändspont) att du alltid har 2 hela bräder på varje sida av en frihängande skarv i samma fack. Det brukar alltid gå bra utan extra spill och tar inge längre tid.
 
Om jag kör med 4200 så blir det ju helt perfekt längd till detta garage. Men då skarvas alla på samma takstol. kanske det inte spelar någon roll även med lösa råspontbrädor?

Jag kan ju förstås kapa ned några och lägga dem i ändorna så får jag några långa som passerar oskarvat i mitten.

Eller om jag kör med skruvdragare och fäster lite extra med bra självborrande skruvar just på den mittersta takstolen?
 
Rickard.
Även med ändspont bör man inte ha generalskarv, men det borde väl gå att dela brädor på mitten så du börjar varannan rad med en halv bräda och avslutar den raden med andra halvan. Jag tror att du oavsett måste renkapa utsticken för att det ska bli rakt.
 
E
S Superrobban skrev:
Eller om jag kör med skruvdragare och fäster lite extra med bra självborrande skruvar just på den mittersta takstolen?
Skruvdragare? Spikpistol menar du väl ;-)
 
Jag kanske inte förstår problemet, men det är väl bara att köpa 4,20 och 3,6 längder, kapa vissa 3,6 på hälften och varva 1,8 + 3,6 + 4,20?

Första raden kör du 1,8 + 3,6 + 3,6
Andra raden kör du 3,6 + 3,6 + 1,8
Tredje raden kör du 4,2 + 4,2
Repeat!

Du får ändar över takstolar så du slipper betala för dyrare (ändspontade) bräder. 20mm räcker långt till ditt bygge. Vi körde 20x90 till hela vårt hus (600kvm+ )
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Rickard.
Nu finns det många förlag på ett problem som kanske inte ens finns men här kommer mitt i alla fall :) då behöver du bara köpa en längd. Träskiva med markerade mått och penna som indikerar planerad kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nu finns det många förlag på ett problem som kanske inte ens finns men här kommer mitt i alla fall :) då behöver du bara köpa en längd. [bild]
Då får han skarvor över samma takstol på varannan rad. Ska inte finnas skarvor över samma takstol på 3 rader.
 
Rickard.
Källa på det? Jag är väldigt säker på att det är helt ok att göra som jag skrev. T om utan ändspont på den skarven över takstol.
 
X xLnT skrev:
Då får han skarvor över samma takstol på varannan rad. Ska inte finnas skarvor över samma takstol på 3 rader.
Gäller väl om man skarvar i fält, dvs mellan takstolarna. Skarvar man över takstolen så är det ok med varannan, borde kanske t.o.m fungera med generalskarv då det blir det om man använder råspontluckor
 
Rickard.
Enda gången det du skriver är ett måste är när man skarvar frihängande UTAN ändspont. Men det bör man ändå undvika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.