Nu är jag på plats igen och har testat två de varianterna. Dels har har jag flyttat ner takfotsläkten, men gjorde fel och la klacken framför istället för bakom, dels la jag ner takfotsläkten och la klacken på.
Tycker ändå att båda sätten ger en stor glipa sett nedifrån marken.

Bilder med klacken framför takfotsläkten:

Takpanna felplacerad ovanpå en flyttad takfotsläkt med synlig glipa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsfel på tak med takpanna och träklack placerad felaktigt framför takfotsläkt på svart takduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tekande takpannor på liggande takfotsläkt med synlig glipa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med röda takpannor och synlig klack framför liggande takfotsläkt, sett från marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilder med klacken på läkten (liggande takfotsläkt):
Takläkt och klack monterade felaktigt på tak med synlig glipa, sedd från låg vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takfotsläkt installerad med klacken placerad framför på en röd husfasad, vilket skapar en synlig glipa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takfotsläkt med klack framför på rödfärgat tak med synlig glipa, sett från marknivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Synpunkter och tips mottages tacksamt.
 
Det blir ju den glipan om nedersta raden ska följa samma vinkel som resten av taket.
 
  • Gilla
Tobbe&Emma
  • Laddar…
Dubbla fotplåtar eller takfotskil är det enda rätta i ditt fall, annars kan du göra en fullösning om du vill men det är inget jag tipsar om.
 
  • Gilla
Orga
  • Laddar…
Det är rätt som det är. En kil är kanske snyggt, men det är ingen lösning som rekommenderas.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tack för snabba svar! Då får jag nog leva med att det glipar lite. Såg i en annan tråd där det tipsades om att måla läkten längst ner så att den inte lyser så mycket.

Lutar åt Daniels tips om att ha läkten liggande och klacken på den. Vad tror ni, utifrån bilderna? Vinkeln blir väl ganska bra med den varianten?
 
Jag målade nedersta läkten svart. Blev helt ok, även om det kanske är lite högt gap.
Svartmålad läkt vid takfot på en byggnad med tegelröda takpannor och gul fasad, synlig genom byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
sunnis
Men ska du inte ha någon takavattning? Bäst blir det med bockade krokar på första bärläkten, gärna en 45×70 eller 34x70. Sedan avslutar man med en takfotsplåt som skruvas på nedersta bärläkten som täcker glipan mellan tegel och undertak och går ner i hängrännan.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Men ska du inte ha någon takavattning? Bäst blir det med bockade krokar på bärläkten, gärna en 45×70 eller 34x70. Sedan avslutar man med en takfotsplåt som skruvas på nedersta bärläkten som täcker glipan mellan tegel och undertak och går ner i hängrännan.
Jag tänker sätta justerbara krokar på takfotsbrädan och hänga en ränna så att både takfotsplåten (från underlagstaket) och tegelpannorna ”prickar” den.
 
sunnis
S sir j david skrev:
Jag tänker sätta justerbara krokar på takfotsbrädan och hänga en ränna så att både takfotsplåten och tegelpannorna ”prickar” den.
Ja, då blir en rejäl glipa, speciellt längst ner på fallet. Absolut inget fel på den lösningen men rännan blir lite tightare med bockade krokar.

Takteglet ska sticka ut ca 1/3 in över rännan. Tror ditt på bilderna ligger lite högt upp.
 
sunnis sunnis skrev:
Ja, då blir en rejäl glipa, speciellt längst ner på fallet. Absolut inget fel på den lösningen men rännan blir lite tightare med bockade krokar.

Takteglet ska sticka ut ca 1/3 in över rännan. Tror ditt på bilderna ligger lite högt upp.
Mmm, jo, jag har inte helt klart för mig exakt var hängrännan hamnar men har ju dels utrymme att bestämma det samt att det finns lite marginal att backa pannorna ifall det skulle krävas.
Det blir lite svårt att se på mina bilder men teglet sticker egentligen ut ganska mycket över kanten.
Tiltad bild av takpannor som sticker ut över kanten på ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Det är rätt som det är. En kil är kanske snyggt, men det är ingen lösning som rekommenderas.
Varför skulle det inte rekommenderas?
TS ser ju ut att ha en taklutning som är mer än 22gr.
 
Därför att det oavsett medför ett sämre fuktskydd vid takfoten. Jag säger inte att det inte funkar.
 
D Daniel 109 skrev:
Därför att det oavsett medför ett sämre fuktskydd vid takfoten. Jag säger inte att det inte funkar.
Vad är det i den konstruktionen som skulle innebära sämre fuktskydd menar du?
 
Lägre taklutning och att pannorna hindrar skräp att fortsätta ut är två orsaker.
Utförandet av vecket i taket är ytterligare en sak som kan orsaka problem om det inte görs korrekt.

Som sagt det funkar. Men det är en dyrare och sämre lösning. Men man kan absolut tycka att det estetiska är värt det.
 
D Daniel 109 skrev:
Lägre taklutning och att pannorna hindrar skräp att fortsätta ut är två orsaker.
Utförandet av vecket i taket är ytterligare en sak som kan orsaka problem om det inte görs korrekt.

Som sagt det funkar. Men det är en dyrare och sämre lösning. Men man kan absolut tycka att det estetiska är värt det.
Ok, ja det låter som rimliga punkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.