Bob_the_builder
Om jag skulle göra avsteg från en standard skulle jag nog försöka hitta ett bättre argument än att jag kan få stickor (vilket jag inte fick, faktiskt inte en enda), men det är ju jag det... Alla gör som de vill.
 
Det ska vara underlagspapp BÅDE under och över fotplåten! Läs papptillverkarnas läggningsinstruktioner, där står det.
 
Så här säger Hedenstedt AB på sin hemsida:

Taktegel läggs normalt på ett rutnät av träläkt. Teglet hänger på den vågräta bärläkten som i sin tur vilar på den lodräta ströläkten. Genom att använda ströläkt skapar man en viktig ventilationsspalt under teglet. Oftast använder man i Sverige dimensionen 25x25 mm till ströläkt och 25x38 mm till bärläkt. Vi rekommenderar att man istället går upp en dimension till 25x48, och använder det till både strö- och bärläkt. Det ger ett välventilerat, starkt och hållbart undertak.
Extrakostnaden för denna grövre dimension är försumbar,
och man sparar dessutom in en hel del spill genom att
hålla sig till en storlek.
Jag har ingen egen erfarenhet av detta företag (mer än av ett skambud på mina gamla takpannor) men man verkar ju veta vad man pysslar med.


 
Nu har jag även pratat med Vittinge-gubbarna. Även dom tycker det är en bra ide med lite kraftigare läkt just till tegeltak. 25x50 får det bli!

Glöm inte fågellisten vid takfoten och nocktätningen!
 
Bob_the_builder
Jo, självklart är det ingen nackdel att ha lite grövre läkt. 25x38 får lätt kvisturslag som reducerar dimensionen rejält, då kan man få byta ut någon bit. Sedan trampar man av någon läkt när man trampar till för hårt på någon del som var sprucken osv... Jag har provat det mesta på mitt tak. :p
 
Spana in Morgongåvas hemsida http://www.mtak.se
Under "Tips & Tricks" finns nog all info man överhuvudtaget kan behöva för att lägga tegeltak.
 
withnail skrev:
Spana in Morgongåvas hemsida [länk]
Under "Tips & Tricks" finns nog all info man överhuvudtaget kan behöva för att lägga tegeltak.
Infon där kommer från Lafarge- Tekkins infodokument - läs det istället, där står ännu mer!
 
Totte_S
Sen lägger man 45*95 längst ner så slipper man en instabil läkt på högkant, dessutom har man rejält att fästa rännkrokarna i ;D
 
Jag trodde rännkrokarna skulle fästas i undertaket?
 
Totte_S
Kan bero på att vi har mansardtak med över 60 graders lutning på det nedre takfallet. Hade vi satt rännkrokarna i undertaket hade vattnet missat rännan med sådär 10 cm, om man inte beställt specialbockade rännkrokar, och det verkade ju vara en onödigt dyr och krånglig lösning ;)
 
Totte_S skrev:
Kan bero på att vi har mansardtak med över 60 graders lutning på det nedre takfallet. Hade vi satt rännkrokarna i undertaket hade vattnet missat rännan med sådär 10 cm, om man inte beställt specialbockade rännkrokar, och det verkade ju vara en onödigt dyr och krånglig lösning  ;)
du skulle lagt en takfotsränna så hade du sluppit snön och isen också.
skitsnyggt på mansardtak
 
Totte_S
Så dax nu ;), men förklara gärna hur en sån lösning ser ut, fattar inte riktigt ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.