Här kan du läsa lite om trägolv och golvvärme http://www.golvbranschen.se/media/1556/tragolv-pa-golvvarme-2-2005.pdf

22mm blir inte alls för tjockt. Värmen måste ju ta vägen någon stans, och 22 mm trägolv isolerar ju betydligt mycket sämre än 250mm isolering. Enkla fysikaliska lagar. Sen hur mycket slang du behöver är ju en annan fråga, så de hinner ge ifrån sig värmen. Men läser du länken ovan, så inser du att 22 mm inte är så mycket, utan ganska vanligt. Går det över 25mm så får man börja fundera lite extra verkar det som.
 
Det blir ju temperaturskillnader över tiden på plåtarna vilket gör att de rör på sig lite, därför är jag skeptisk till att klammers räcker, jag hade skruvat.

Tror också det kommer rulla iväg rätt många timmar på detta projektet och hade nog övervägt att riva upp golvet ändå.
Men kör på om det känns rätt! Du kan ju testa på en del först och känna om det verkar görbart med rimlig insats.
 
Mikael_L
Octavianus skrev:
Här kan du läsa lite om trägolv och golvvärme [länk]

22mm blir inte alls för tjockt. Värmen måste ju ta vägen någon stans, och 22 mm trägolv isolerar ju betydligt mycket sämre än 250mm isolering. Enkla fysikaliska lagar. Sen hur mycket slang du behöver är ju en annan fråga, så de hinner ge ifrån sig värmen. Men läser du länken ovan, så inser du att 22 mm inte är så mycket, utan ganska vanligt. Går det över 25mm så får man börja fundera lite extra verkar det som.
Jag håller helt med dig.
Men det hela blir ju en balans mellan olika parametrar. Där husets värmebehov och högsta lämpliga framledningstemp är väl kanske de mest styrande.
Man vill ju ofta hålla ner framledningstemp för att få bra verkningsgrad i en värmepump samt skona golvet.
Och på marginalen påverkar givetvis värmeledningsförmågan genom övergolvet en del.

Det vore ju rätt trist ifall TS efter allt jobb upptäcker att huset inte går att få tillräckligt varmt på vintern, utan att steka golvet.
Better to be safe than sorry, och lägga lite tätare med slingor eller nåt sånt då.


Ja det är ju bara min input, över saker som jag tycker bör kollas upp noga innan man sjösätter ett sånt här projekt.
 
Octavianus skrev:
Här kan du läsa lite om trägolv och golvvärme [länk]

22mm blir inte alls för tjockt. Värmen måste ju ta vägen någon stans, och 22 mm trägolv isolerar ju betydligt mycket sämre än 250mm isolering. Enkla fysikaliska lagar. Sen hur mycket slang du behöver är ju en annan fråga, så de hinner ge ifrån sig värmen. Men läser du länken ovan, så inser du att 22 mm inte är så mycket, utan ganska vanligt. Går det över 25mm så får man börja fundera lite extra verkar det som.
Tack för länken! Mycket matnyttigt där! Verkar funka med mitt 22 mm trägolv.

Mikael_L skrev:
Det vore ju rätt trist ifall TS efter allt jobb upptäcker att huset inte går att få tillräckligt varmt på vintern, utan att steka golvet.
Better to be safe than sorry, och lägga lite tätare med slingor eller nåt sånt då.

Ja det är ju bara min input, över saker som jag tycker bör kollas upp noga innan man sjösätter ett sånt här projekt.
Ja, det måste givetvis funderas mycket kring detta. Vill ju inte stå där sen med golvvärme som inte räcker till och ändå måste sätta upp radiatorer eller annat.

Hittade två intressanta produkter från Uponor. Vad tror ni om deras golvvärmekassetter? De är ju självbärande så montering underifrån borde gå smidigt. Se bifogad bild. Golvvärmekassetter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vill höja ett varningens finger för att det blir otroligt svårt att få till en diffusionsspärr med din lösning.
En sådan spärr är oftast ett krav vid golvvärme och trägolv, om du får olika fuktkvot på över och undersidan av ditt plankgolv så kommer det troligen börja röra sig ordentligt.
På Uponors bilder ovan ser du hur de lagt en diffusionsspärr mellan värmeslingorna och trägolvet.
 
Tycker det verkar knöligt att passa in slangen i kassetten innan man sätter fast den. Sen tror jag att dessa är betydligt dyrare än lösning med lösa plåtar.

Kan man inte ha diffspärren sist, under isoleringen? Syftet är väl att stoppa funkt från marken och det är väl bara bra om den hålls utanför isoleringen också?
 
Den stora fördelen jag ser oavsett om det är mer eller mindre jobb är att boende miljön inte påverkas märkbart under tiden du lägger slangen, jämfört med att bryta upp allt. Kan ju vara värt lite extra jobb bara det
 
jag har också funderingar gällande detta, har ett gammalt hus med ett fint plankgolv i vardagsrummet...där skulle jag vilja ha golvvärme men att riva upp golvet är uteslutet.
min tanke var om man skulle klamra fast värmeslang underifrån med kabelklammer och sedan spruta fast alltihopa med polyurethanskumisolering, som jag har förstått det skall denna vara fukttät.
låter detta som en tvivelaktig ide?
 
Håller med de flesta om att det bör gå - Däremot höjer jag ett finger på att slangen inte är så medgörlig som man tror - Jag drog 16mm uponor slang i golvet i hall och badrum på ovanvåningen, då jag vill ha den skarvfri ned till pannrummet så måste jag erkänna att det var ett rent h-vete att trassla med slangen och lägga ut hela för att verkligen beräkna att den skulle räcka tillbaka ned till pannrummet.
Den är styv, minsta sagt. Dessutom hålla på i en krypgrund som inte får supervärme så blir den nog ännu styvare.
Bara en tanke!
 
Vi får hoppas att TS kan uppdatera tråden om hur det gick.

Annars kan jag bara meddela att golvvärmeslangen är rätt bångstyrig och har en egen vilja. Jag tror därför inte att du kan hålla den i schack med kabelklammer. Du måste förstås ha värmeplåtar också, annars blir det inte mycket till värmegolv.

Det där med PU-skummet överlåter jag åt andra, det är inte mina 5 cent

Edit: Silverplats...
 
Tror inte du ska börja med det där i en krypgrund...
Du kommer ledsna fort på att det är så jävla bökigt att lägga slangen. Du kommer ju att måsta brottas med ett antal hundra meter slang som ska vändas och träs genom golvbjälkar. Och om du använder ca 90 meter per slinga så ska du dra hela de 90 metrarna genom varje hål.... Du kommer aldrig orka göra det där underifrån... 85kvm x7,5 meter/kvm16 slang.... Blir många meter att bli gråhårig över..
Och kör du 20 blir den så styv så du kommer få ännu mer jobb..
85kvmX 3.6 meter/kvm blir väldigt många meter det ochså nä glöm det där och riv golven försiktigt, köksinredningen behöver du ju inte lägga under...
 
Kan inget om detta, men går det inte att lägga underifrån där det är som svårast att riva upp golvet och sedan riva golvet i dom andra rummen. Alltså vara lite flexibel på tillvägagångsättet beroende på vilket som passar vilket rum bäst :)
 
Det kommer inte heller vara effektivt, för hela slangen skall passera genom samtliga reglar och det även i det utrymmena där han öppnar golven..
nä glöm det där på en gång det är verkligen inte värt mödan. Det går inte att göra på ett bra sätt..
 
H hellgun skrev:
Nuläge: 100 m2 enplanshus med krypgrund, luft/luft-pump, kamin.
På gång: tillbyggnad på 25 m2 med krypgrund och ombyggnad av befintliga 15 m2.

När vi gör ovanstående till- och ombyggnad är tanken att vi ska lägga slang i de golven för framtida konvertering till vattenburen värme. Frågan är då hur vi ska värma upp resterande 85 m2. Element är inte så tilltalande då det är både fult och ställer till det med möbleringen. Det jag funderat på är att lägga slang underifrån på undersidan av de plankgolv vi har i stort sett hela huset. Plankorna ligger direkt på golvreglarna och är av gran och gissningsvis 21-22 mm tjocka. Krypgrunden, som är minst en meter hög men till stora delar nästan ståhöjd, gör arbetet möjligt.

Jag har funderat på om jag kan fästa upp slangen i plankgolvet genom att skruva upp värmespridningsplåtarna underifrån. Dagens golvisolering är bara 100 mm tjock men min tanke är att byta till 145 mm isolering, så att den fyller ner till golvreglarnas underkant, och sedan lägga ett lager 100 mm frigolitskivor. Totalt 250 mm isolering alltså.

Vad tror ni om hela idén? Är det möjligt? Skulle det bli bra? Går värmen genom plankgolvet eller isolerar det för mycket? Skulle 250 mm isolering göra jobbet utan för stora värmeförluster ner i grunden?

Jag skulle bli oerhört tacksam för synpunkter och idéer då detta är något jag själv fantiserat ihop men helt saknar erfarenhet inom detta område.
Hur gick det?
 
Tyvärr har vi inte kommit dit ännu. Vi har lagt slang i spårat spån i rum där vi byggt till huset eller byggt om (ca 40 kvm) samt i vårt nybyggda uterum. Resten av huset ska göras inom något år hoppas jag och då kommer jag nog riva upp golven och lägga spårat spån, gles eller någon lösning mellan golvbjälkarna.

Jag har med andra ord övergivit tanken på att lägga underifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.