Rickard. Rickard. skrev:
När man pratar om tätskikt i byggsammanhang så brukar man syfta på något som är helt tätt även under ett visst tryck, I taksammanhang är det generellt bara svetsade produkter som räknas som tätskikt.
nä även papp som inte svetsat räknas ju som tätskikt
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Rickard.
O oliven1 skrev:
nä även papp som inte svetsat räknas ju som tätskikt
Inte enligt mig eller min erfarenhet men ordet är ju bara ett ord och kan såklart betyda olika för olika utan att det nödvändigtvis är fel.

Tätskiktsmatta är ett branchord för att hålla isär tätskikt i min mening från "takpapp" som kan vara lite vad som helst.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Inte enligt mig eller min erfarenhet men ordet är ju bara ett ord och kan såklart betyda olika för olika utan att det nödvändigtvis är fel.

Tätskiktsmatta är ett branchord för att hålla isär tätskikt i min mening från "takpapp" som kan vara lite vad som helst.
papp är vanligare än duk på tak och är helt lika tätt.
papp bränner man.

under serum lägger man underlagspapp sedan rotsäkerpapp får absolut inte lägga "vanlig" papp.
vid mycket lutning kan man behöva lägga ett fukthållande skikt också
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Att bränna papp är exakt samma sak som att svetsa papp men du har helt rätt i att det oftast kallas bränna.

Någon rotsäker-papp fanns då inte när jag var aktiv som takis så alla gröna tak jag har gjort har den vanliga men det kanske finns speciella nu, rotskyddsduk har jag använt någon enstaka gång på nån specialare men inte med vanligt sedum.
Som jag skrev tidigare i tråden har jag inte gröna fingrar så alla gröna tak jag har ansvarat över följer bara direkta order och direktiv från leverantörerna 😉
 
Rickard. Rickard. skrev:
Att bränna papp är exakt samma sak som att svetsa papp men du har helt rätt i att det oftast kallas bränna.

Någon rotsäker-papp fanns då inte när jag var aktiv som takis så alla gröna tak jag har gjort har den vanliga men det kanske finns speciella nu, rotskyddsduk har jag använt någon enstaka gång på nån specialare men inte med vanligt sedum.
Som jag skrev tidigare i tråden har jag inte gröna fingrar så alla gröna tak jag har ansvarat över följer bara direkta order och direktiv från leverantörerna 😉
bränna och svetsa tak är två helt olika saker.
så att säga att det är exakt samma är bara helt fel.

rotsäkerpapp används alltid på serum tak, ingår i alla leverantörer beskrivningar.
finns ingen leverantörer som inte skulle rekommendera rotsäkerpapp
 
Rickard.
O oliven1 skrev:
bränna och svetsa tak är två helt olika saker.
så att säga att det är exakt samma är bara helt fel.
Lär mig någonting då istället för att bara säga jag har fel.

Hur går det till att bränna papp enligt dig?
 
R
Är inte skillnaden att när man bränner papp så sker det med en öpppen låga och när man svetsar så är det en innesluten låga..
Är ingen takläggare men har för mig att det är så…
 
Rickard. Rickard. skrev:
Lär mig någonting då istället för att bara säga jag har fel.

Hur går det till att bränna papp enligt dig?
vet inte vad du vill jag ska säga,

rotsäkerpapp är standard att använda och är du tveksam till det så är det bara gå inte på valfri leverantörshemsida så ser du det.
 
Rickard.
O oliven1 skrev:
vet inte vad du vill jag ska säga,
Jag vill du ska beskriva skillnaden mellan att bränna papp och svetsa papp.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag vill du ska beskriva skillnaden mellan att bränna papp och svetsa papp.
det är två helt olika material?
ett är papp och ett duk.

förklara gärna för mig nu varför du aldrig använt rotsäkerpapp vid sedum?
 
Rickard.
O oliven1 skrev:
det är två helt olika material?
ett är papp och ett duk.

förklara gärna för mig nu varför du aldrig använt rotsäkerpapp vid sedum?
Jag har aldrig sagt duk utan pratar bara om takpapp.

Det får du fråga leverantörerna för jag har inget bra svar, jag har använt dom två största svensktillverkade om du vill fråga dom.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har aldrig sagt duk utan pratar bara om takpapp.

Det får du fråga leverantörerna för jag har inget bra svar, jag har använt dom två största svensktillverkade om du vill fråga dom.
ok, kanske misstolkat dig.

vilka leverantörer då?
alla jag vet rekommenderar rotsäkerpapp.
 
Rickard.
O oliven1 skrev:
ok, kanske misstolkat dig.

vilka leverantörer då?
alla jag vet rekommenderar rotsäkerpapp.
Mataki och Icopal.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Mataki och Icopal.
båda dom har krav på rotsäkerpapp, så vet inte riktigt vad för regler du följt?
kan inte vara åt någon större fastighetsägare
 
Rickard.
O oliven1 skrev:
båda dom har krav på rotsäkerpapp, så vet inte riktigt vad för regler du följt?
kan inte vara åt någon större fastighetsägare
Jag har inte (medvetet) följt några regler alls utan bara monterat lösningar som presenterats för mig 😉

Kräver dom rotsäkerpapp utan att sälja eller är den vanliga också rotsäker utan att jag bara visste om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.