windestal
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du kan gå in och kika på dina fastighetssidor på lantmäteriet:
[länk]
Där bör samfälligheter, servitut mm finnas registrerade.

Och jag tycker fortfarande inte att det borde ha någon betydelse att du flyttar vägen 10 - 20 meter en liten bit.
Fast nu är det ju inte TS fastighet, utan bara olika fastigheter som hen eventuellt vill köpa. Då går det väl inte att använda den tjänsten?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Aj då, det glömde jag :worried:
 
harry73
Asfaltväg blir bra mycket dyrare än grusväg.
Ett alternativ kan vara att bara glra nya vägen och sätta skyltar att använda nya vägen, men inte stänga av vägen.

När alla vant sig vid den nya vägen kan man diskutera att stänga av gårdsplanet.
 
windestal windestal skrev:
Fast nu är det ju inte TS fastighet, utan bara olika fastigheter som hen eventuellt vill köpa. Då går det väl inte att använda den tjänsten?
Fast man kan kanske be säljaren att logga in och titta tillsammans med denne?
 
  • Gilla
Sezzi
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Fast man kan kanske be säljaren att logga in och titta tillsammans med denne?
Bra idé!

Oavsett så bör detta vara en fråga som mäklaren ska kunna fixa fram svar på..
 
harry73
Här finns ett exempel på en omläggning i närheten av oss.
Gamla vägen gick över gården och enligt NVDB (och Lantmäteriet) gör den det fortfarande. Men i verkligheten la bonden om vägen längs gården, och även om vägen över gården inte är avstängd, använder man den nya vägen.
Jag vet såklart inte hur detta kommunicerades med vägföreningen och vem betalade kalaset. Vet inte heller om det finns planer att göra en ny förrättning hos Lantmäteriet, men det verkar funka i alla fall.
Flygbild över en gård med en omlagd väg längs med byggnaderna istället för över gårdsplanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av en karta från NVDB som visar gamla och nya vägen vid en gård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503 och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Här finns ett exempel på en omläggning i närheten av oss.
Gamla vägen gick över gården och enligt NVDB (och Lantmäteriet) gör den det fortfarande. Men i verkligheten la bonden om vägen längs gården, och även om vägen över gården inte är avstängd, använder man den nya vägen.
Jag vet såklart inte hur detta kommunicerades med vägföreningen och vem betalade kalaset. Vet inte heller om det finns planer att göra en ny förrättning hos Lantmäteriet, men det verkar funka i alla fall.
[bild] [bild]
Tack, såna här exempel uppskattas jättemycket!

Ja, det är väl förstås ett alternativ detta. Varför skulle folk på pin kiv köra genom nåns gård när en ny (sannolikt bättre och till synes "rätt") väg går bredvid husen? Nånstans dock så vill jag, om jag skulle bo såhär, ha det helt fixat enligt alla register och förrättningar.. Kanske lite eftersom jag har och kommer ha hund, och vill ha nån form av staket/inhägnad runt området jag rör mig och lever.

Nu råkade jag se en sån här gård, det står med en gemensamhetsanläggning i infon med nummer. Kan jag själv enkelt plocka ut info om en sån specifik anläggning med IDnr?
 
Redigerat:
harry73
Skicka ett mejl till Lantmäteriet och begär ut den med stöd av offentlighetsprincipen.
Eller så ringer du mäklaren och ber att få en kopia av servitutet
 
Rent krasst, ska du vara rimligt säker på en sån där sak så behöver du för varje fastighet du är intresserad av:
Hitta en bra alternativ sträckning som är minst likvärdig för samtliga intressenter
Kolla med lantmäteriet om vilka servitut etc. som reglerar vilka som *är* intressenter.
Kolla med *samtliga* intressenter om de också tycker att ditt förslag låter bra och som något de kan tänka sig stödja.
I det läget kan du ju sedan börja försöka bearbeta lantmäteriet och se vad deras kostnad kommer bli för att ändra sträckningen.
Och om alla tycker att ditt alternativ är bra kan man ju köra på @harry73's lösning och helt enkelt bygga vägen först och hoppas på att folk börjar nyttja den. (Om det *är* en bättre väg borde väl det mest vara de besökare/leveranser som går blint på GPS'en som kör den gamla vägen)

*Men* om en enda av de som har rätt till vägen ställer sig tveksamma till det hela så riskerar det bli en dyr och väldigt långdragen process som kan döda all form av grannsämja framöver.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Rent krasst, ska du vara rimligt säker på en sån där sak så behöver du för varje fastighet du är intresserad av:
Hitta en bra alternativ sträckning som är minst likvärdig för samtliga intressenter
Kolla med lantmäteriet om vilka servitut etc. som reglerar vilka som *är* intressenter.
Kolla med *samtliga* intressenter om de också tycker att ditt förslag låter bra och som något de kan tänka sig stödja.
I det läget kan du ju sedan börja försöka bearbeta lantmäteriet och se vad deras kostnad kommer bli för att ändra sträckningen.
Och om alla tycker att ditt alternativ är bra kan man ju köra på @harry73's lösning och helt enkelt bygga vägen först och hoppas på att folk börjar nyttja den. (Om det *är* en bättre väg borde väl det mest vara de besökare/leveranser som går blint på GPS'en som kör den gamla vägen)

*Men* om en enda av de som har rätt till vägen ställer sig tveksamma till det hela så riskerar det bli en dyr och väldigt långdragen process som kan döda all form av grannsämja framöver.
Håller med dig. Det är väldigt svårt att vara helt säker på att det går att genomföra, eftersom det till en viss del är beroende av andra. Mao, det är jäkligt svårt att kolla med alla intressenter innan en budgivning, och även OM man kollar med dem så är det aldrig en garanti, de kan ju ändra åsikt ett år senare. Eller inte vilja ge ett hundraprocentigt svar. Eller inte svara alls.

Det övriga kan man rimligtvis få till. Självklart måste man se så det finns en alternativ sträckning som skulle fungera.

Att bygga en alternativ väg utan att ändra den officiellt så att säga är.. tja, en risk i sig. Det kostar en hel del och förbättrar läget i allmänhet, men ger ingen garanti eller möjlighet att faktiskt ändra om din mark inne i gården såsom du vill ha den. Det tråkiga är ju att man måste komma ihåg att det finns personer som är avundsjuka och på riktigt svåra att kommunicera med.
 
  • Gilla
windestal och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.