Här håller jag på med köket i vårt nybygge, granit på hela golvet, även under skåp och köksö, för hur skulle man annars göra. Att observera, detta är inget flytande golv
IMG_1118-1.jpg
 
Ser ut att bli ett läckert och framförallt stort kök saturnus... :)
 
Hej o tack för inlägget, jo det är klart sedan ett halvår tillbaka, finns bilder på det i andra trådar. 48 kvm stort, men det är inte så svårt att avsätta plats när man ritar och bygger nytt. Huset är 1 plans på 210 kvm, gör allt jobb ensam.
 
Redigerat:
Funderar på samma sak nu.. Idag har jag ett brädgolv under med masonit emellan nuvarande golv. Kan man bara ställa skåpen ovanpå masonitskivorna eller blir det galet? Tänkte lägga ett sånt marmoleum sen. Tänker mig att det blir lättare byta ut golvet sen om man skulle tröttna eller det blev nån skada..
 
Nu har jag lagt golv. Men hur gör jag med springan som blir vid vägg? Dessa kommer ju under skåpen men jag tänkte mest vid vatten rörr mm ifall det börjar läcka vatten. Ska man täta med någon silikon eller något? Kommer golvet att rör sig som vanligt då?
 
Joukko skrev:
Nu har jag lagt golv. Men hur gör jag med springan som blir vid vägg? Dessa kommer ju under skåpen men jag tänkte mest vid vatten rörr mm ifall det börjar läcka vatten. Ska man täta med någon silikon eller något? Kommer golvet att rör sig som vanligt då?
Enligt försäkringsbolagens regler måste du ha ett golvskydd för att uppfylla aktsamhetskravet.
Läs mer på: http://www.vattensakra.nu

När jag bytte kök lade jag ekparkett i köket (även under stommarna). Under stommarna lade jag sedan en plastmatta med uppvik mot väggarna ovanpå trägolvet. Detta var enligt försäkringsbolaget helt acceptabelt och t.o.m. bättre än de golvskydd som går att köpa.

Det flytande golvet under mattan kommer inte att påverkas på något sätt.

Att bara smeta på silikon utan något annat skydd är inte acceptabelt och kan sluta med att du får förhöjd självrisk vid en eventuell skada. Har man t.ex. LF är den förhöjda självrisken ett basbelopp.
 
Redigerat:
Jag kom på att jag har ett läckageskydd att lägga under diskbänkskåpet. Jag tänkte göra hål för kopparrören och avloppet. Men vad ska jag täta med runt hålen så att det blir riktigt tätt?
 
Joukko skrev:
Om man renoverar köket och ska lägga nytt golv (klick) ska man även lägga under skåpen? Eller det kanske inte funkar så bra eftersom golvet är flytande.

Jocke
Jag funderar på exakt samma fråga och läste mig till följande rekommendation i Kährs tekniska handbok från 2005, avsnitt 8.4.4:

Moderna köksinredningar fästs normalt mot väggen och vilar i framkant mot golvet med stödben. Detta har för det mesta ingen betydelse för golvet. Är däremot bänkskivan av marmor, granit eller annat tyngre material bör stödben ej vila mot golvet för att inte låsa det.
Jag kommer ha en svintung granitskiva så frågan är hur jag ska göra?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.