Om man renoverar köket och ska lägga nytt golv (klick) ska man även lägga under skåpen? Eller det kanske inte funkar så bra eftersom golvet är flytande.

Jocke
 
Rekomendabelt är att lägga även under skåpen och Pergo förespråkar även detta.

Du måste ju ha golv under kyl/frys och diskmaskin också samt under eventuell fristående spis.

Vill man en dag ändra något är det en fördel med golv överallt också.
 
Det råder tydligen delade meningar om detta(märkte det på en annan tråd) men jag har lagt golv överallt innan jag satte stommar utifall man ändrar sig i framtiden och vill flytta något skåp.Då slipper du lägga om hela golvet
 
Hur troligt är det att man vill flytta skåp i framtiden?
Gör det enkelt och billig nu och lägg sparade pengar/tid in i ett nytt golv om 10 år om det då är aktuellt. (Då är golvet redo för kraftigt underhåll ändå)
 
haavard skrev:
Hur troligt är det att man vill flytta skåp i framtiden?
Gör det enkelt och billig nu och lägg sparade pengar/tid in i ett nytt golv om 10 år om det då är aktuellt. (Då är golvet redo för kraftigt underhåll ändå)
Tycker inte det är enklare att låta bli och lägga golv där det ska stå skåp och det lilla man sparar är försumbart i sammanhanget tycker jag men visst... det är min åsikt.
 
Jag har bara gjort om ett kök men såhär i efterhand så förespråkar jag med golv över hela, känns dessutom rätt att göra så:). Något måste man ända lägga innanför om man nu inte vill ha bakfall på golvet vilket gör att det tar längre tid att upptäcka en läcka med hjälp av läckageskydden runt diskmaskin och kylskåp.
 
Jag har plockat bort bänksskåpen och märker att plastmattan inte går hela vägen utan det saknas lite här och där. Hur ska jag göra då när jag lägger nytt golv? Ska jag spackla upp ca 2-3mm så det blir plant överallt? Om jag ska spackla vad ska jag använda då?
 
Om det bara handlar om mattans tjocklek, kan du ju bara lägga dubbel foam där det behövs. Det blir ju ändå ingen belastning under skåpen om man sätter regel på väggen och bara ben i framkant på nya köket.
 
Jag tycker att det känns mest rätt att lägga samma golv i hela köksutrymmet (även under stommarna). Sedan lägger man en plastmatta under stommarna (med uppvik mot vägg). På så sätt kommer plastmattan alltid att befinna sig högre än resten av golvet.

Eventuella läckage kommer därmed att märkas mycket tidigare än om man skulle ha en lägre nivå på golvet under stommarna (vilket är fallet om man hoppar över att lägga golv där).
 
Milkshaken
eviljava: din tankegång är rätt, men det räcker inte med uppvik mot väggarna... Du måste liksom vika upp runt alltihop där det kan förekpmma vatten.... man gör det lämpligtvis med en halvstav som man lägger direkt mot nya klickgolvet, sen viker upp den kommande mattan om den... det ryms ett stort antal liter på den golvytan isf. och allt riktas nedemot avloppet...
Men som regel ska det räcka med dom plastbaljor som finns att köpa genonom byggfirmor och försäkringsbolag...
 
Självklart viker man upp vid rörgenomföringar också.
Men syftet med plastmattan är endast att få vattnet att rinna ut på golvet (så att läckaget uptäcks), istället för att det skall leta sig ned i golvbjälklag eller liknande.

Har man då inte ett heltäckande golv finns ju risken att det samlas mycket vatten under stommarna innan det upptäcks. Detta eftersom golvnivån under stommarna vanligtvis blir lägre i dessa fall.

Man kan naturligtvis bygga upp med annat material under stommarna istället, men det låter bara jobbigt. Diskussionen handlade ju om golv under stommarna eller ej, och jag tycker att bara detta talar för att man bör lägga hela vägen.
 
Milkshaken
Nej du du viker inte upp vid en rörgenomföring, utan du antingen STOSAR eller gör en annan kompatibel lösning... Det du inte förstod var, resten av biten som inte är matta.... Om du trär den utåt mot köksskåpen, så går det att lägga en halvstav där med platta under... annars flyter ju vattnet ut där....
 
haavard skrev:
Hur troligt är det att man vill flytta skåp i framtiden?
Gör det enkelt och billig nu och lägg sparade pengar/tid in i ett nytt golv om 10 år om det då är aktuellt. (Då är golvet redo för kraftigt underhåll ändå)
Det finns saker man gör och inte gör som Hantverkare, det sitter i ryggmärgen. Om man här på Forumet förespråkar, att det är ingen idè att lägga golvet även sista biten underskåpen, var skall man då avsluta golvet? Framför eller efter första stödbenet? Den som bygger t ex kök, vet hur det brukar se ut under skåpen, och väljer/rekommenderar att även lägga golv de sista 50 cm. Man brukar ganska fort se vad det är för kund man har att göra med, en gammal rostig Volvo med olikfärgade stänkskärmar, ovårdad klädsel med hål på knäna o s v, dess brukar även spara in på golvet/mattan under dubbelsängen.

Det brukar bli väldigt skitigt under skåpen i ett kök, och därför en fördel att kunna städa därunder, om man nu har lösa sparklåder/fronter, och då blir det enklare, om golvet täcker hela ytan
 
saturnus skrev:
Det finns saker man gör och inte gör som Hantverkare, det sitter i ryggmärgen. Om man här på Forumet förespråkar, att det är ingen idè att lägga golvet även sista biten underskåpen, var skall man då avsluta golvet? Framför eller efter första stödbenet? Den som bygger t ex kök, vet hur det brukar se ut under skåpen, och väljer/rekommenderar att även lägga golv de sista 50 cm. Man brukar ganska fort se vad det är för kund man har att göra med, en gammal rostig Volvo med olikfärgade stänkskärmar, ovårdad klädsel med hål på knäna o s v, dess brukar även spara in på golvet/mattan under dubbelsängen.

Det brukar bli väldigt skitigt under skåpen i ett kök, och därför en fördel att kunna städa därunder, om man nu har lösa sparklåder/fronter, och då blir det enklare, om golvet täcker hela ytan
Kan du garantera att ett flytande golv inte låses under fötterna på ett kök fyllt med porslin så är jag beredd att hålla med dig. Annars inte.
Rörelsemånen sommar/vintertid är det enda som hindrar min ryggmärg från att lägga golv innan köket byggs.Min erfarenhet är att 14mm parkett klarar tyngden men att laminatgolv är problem
 
Redigerat:
ikeahantverkaren skrev:
Kan du garantera att ett flytande golv inte låses under fötterna på ett kök fyllt med porslin så är jag beredd att hålla med dig. Annars inte.
Rörelsemånen sommar/vintertid är det enda som hindrar min ryggmärg från att lägga golv innan köket byggs.Min erfarenhet är att 14mm parkett klarar tyngden men att laminatgolv är problem
Nja, så flytande är nog inte golven, att de seglar omkring ohämmat i köket, då gäller det att hålla sig nykter, om man vill hitta kyl o frys eller diskmaskinen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.