En bild strax före golvläggning, sysn rätt tydligt att det är kant i kant

DSC_0325.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En 12 mm golvspånskiva kanske kan vara ett alternativ till plywood?
 
Kanske, jag ser bara att plywood är omnämnt överallt, och inte spånskiva, men det verkar ju väldigt mycket mer praktiskt. Plywood kanske är mer "dött"?
 
AndersMalmgren skrev:
En bild strax före golvläggning, sysn rätt tydligt att det är kant i kant

[bild]
Intressant, ser ju ut att ligga direkt mot vägg, trodde man behövde 10mm spalt på sidorna.
 
Nja det är väl något sådant
 
Såhär säger Baaseco som jag googlade fram

Använd en plywood som är slät och en fuktkvot på max 9,5 %. Tjockleken på plywooden ska vara
12 mm eller helst 15 mm. Plywooden läggs flytande med förskjutna skarvar. Se till att plywooden
läggs utan skarv i dörröppning
 
Lär väl ska funka bra med plywood. Nån skrev tidigare i tråden att golvet skulle flytta sig 30-60 mm, men det förstår jag inte tanken bakom. Enligt specifikationer från olika tillverkare så klarar sig golvet med 10 eller 12 mm spalt upp till i alla fall 5 meter bredd på rummet, innan man måste dela av med en mjukfog.
 
Skruven sitter betydligt hårdare i plywood en jämfört med spånskiva. Jag köpte 15mm vänerply på XL bygg 250 kr/skiva. Kör kant i kant enligt besecos instruktion. Tejpade skarvarna så att det inte kommer ner skit emellan innan golvet är på plats.

20160118_103442.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160119_120502.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
oas skrev:
...Nån skrev tidigare i tråden att golvet skulle flytta sig 30-60 mm, men det förstår jag inte tanken bakom. ...
Det var jag som skrev det och det stämmer om du limmar plankorna i varandra, d.v.s. ett flytande golv. Tror inte att man utför den sortens golvläggning längre.
Har varit i ett hus med ett sådant montage och husägaren intygar den stora rörelsen över årstiderna.
 
  • Gilla
oas
  • Laddar…
Tejpen är nog onödig, vårt golv låg ca 1 år med plywood innan golvläggning, körde bara av golvet med golvmunstycket innan läggning
 
Johan Gunverth skrev:
Det var jag som skrev det och det stämmer om du limmar plankorna i varandra, d.v.s. ett flytande golv. Tror inte att man utför den sortens golvläggning längre.
Har varit i ett hus med ett sådant montage och husägaren intygar den stora rörelsen över årstiderna.
3"5 som golvsocklar då? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.