D Daniel 109 skrev:
Det borde väl gå att lägga något tätt i botten eller som sagt tejpa springor. Jag har inte egen erfarenhet.
jag ska undersöka detta!
 
S Simon Karlsson1 skrev:
Hej!

Ska lägga klickgolv (laminat) här, men underlaget är ojämnt eftersom det var varit olika rum tidigare.
Hur kan jag lättast jämna ut det så jag kan lägga?

Ska man bygga upp med masonitskivor kanske?
Eller har ni någon bättre idé?

Tack på förhand!

[bild] [bild]
Masonit är ingen dum idé. Ibland får man lägga masonit under masoniten för att jämna ut svackor. Efter masoniten får du kolla av igen. Ibland får man lägga på ett rotgolv över masoniten. Nu såg jag någon bild längre ner i tråden. Det där är ALLDELES för mycket nivåskillnad.
Ovanpå rotgolvet eller masoniten kan man dra lite golvsand om det är ogin svacka som är för stor. Vi brukar lägga tex. Plast eller grålumpapp över sanden och tejpa.

Men laminat… Du ska ha en väldigt bra spont på laminaten om det ska hålla när du har ett ojämnt underlag. Annars är risken mycket står att du trampar sönder spottarna eller att golvet glider isär.

Jag skulle rekommendera ett bra parkettgolv från tex. Kährs istället. En helt annan styrka i sponten.

Om du på några ställen när allt är klart har svackor som du stör dig på när du går på golvet så kan man lösa det med glasvatten. Man borrar ett hål i golvet och pumpar ner glasvatten som sedan stelnar. Kräver lite finess för att det ska bli bra.
Hålet lagar man sedan med tex ett reparationskitt innehållande olika vaxer mm.

Stort lycka till. Glöm inte att underarbetet alltid är det viktigaste.
 
S Simon Karlsson1 skrev:
Det är för mycket springor i golvet för att lägga flytspackel är jag rädd för :(
Om du ska flyta viket blir det allra bästa lägger du först spån som du limskruvar. Sedan flyter du.
 
Sittställning
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på hur man mäter. 5-10mm över ett större rum är inte mycket. Brukar man inte mäta lokalt över 2m eller så?

AA precis, så plant som möjligt är bäst.


När jag gjorde 3 rum till 1 höjde jag 2 av rummen till hallens nivå. Rev ut all masonit och board och höjde reglarna till den högsta punkten i hallen.
Det fanns några olika punkter som gjorde det klurigt och vid tidpunkten hade jag inte något elektrisk hyvel men jag körde med multicutter GOP 18v 28 Bosch med en lagom rolig klinga.

Jag hade tagit chansen att göra golvet ordentligt.
Ångrar mig själv att jag inte byta ut alla gamla kilar i golvet, har nu 1-2 som knarrar lite .. så har du tid och ork, gör allting perfekt :)
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Masonit är ingen dum idé. Ibland får man lägga masonit under masoniten för att jämna ut svackor. Efter masoniten får du kolla av igen. Ibland får man lägga på ett rotgolv över masoniten. Nu såg jag någon bild längre ner i tråden. Det där är ALLDELES för mycket nivåskillnad.
Ovanpå rotgolvet eller masoniten kan man dra lite golvsand om det är ogin svacka som är för stor. Vi brukar lägga tex. Plast eller grålumpapp över sanden och tejpa.

Men laminat… Du ska ha en väldigt bra spont på laminaten om det ska hålla när du har ett ojämnt underlag. Annars är risken mycket står att du trampar sönder spottarna eller att golvet glider isär.

Jag skulle rekommendera ett bra parkettgolv från tex. Kährs istället. En helt annan styrka i sponten.

Om du på några ställen när allt är klart har svackor som du stör dig på när du går på golvet så kan man lösa det med glasvatten. Man borrar ett hål i golvet och pumpar ner glasvatten som sedan stelnar. Kräver lite finess för att det ska bli bra.
Hålet lagar man sedan med tex ett reparationskitt innehållande olika vaxer mm.

Stort lycka till. Glöm inte att underarbetet alltid är det viktigaste.
Är det verkligen bättre spont i ett parkettgolv än laminat?
 
D Derbyboy skrev:
Är det verkligen bättre spont i ett parkettgolv än laminat?
Stor skillnad. Går faktiskt inte ens att jämföra. Sen finns bättre laminatgolv och sämre parkettgolv. Vi har ju tex. Faner golv som ibland marknadsförs som parkettgolv.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
D Derbyboy skrev:
Är det verkligen bättre spont i ett parkettgolv än laminat?

Skulle säga att mer mtrl ger mer styrka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.