Hej!

Ska lägga klickgolv (laminat) här, men underlaget är ojämnt eftersom det var varit olika rum tidigare.
Hur kan jag lättast jämna ut det så jag kan lägga?

Ska man bygga upp med masonitskivor kanske?
Eller har ni någon bättre idé?

Tack på förhand!

Ojämnt trägolv i ett tomt rum med synliga reglar och isolering i väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt trägolv och vägg med synliga reglar i ett renoveringsprojekt inför läggning av laminatgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sittställning
S Simon Karlsson1 skrev:
Hej!

Ska lägga klickgolv (laminat) här, men underlaget är ojämnt eftersom det var varit olika rum tidigare.
Hur kan jag lättast jämna ut det så jag kan lägga?

Ska man bygga upp med masonitskivor kanske?
Eller har ni någon bättre idé?

Tack på förhand!

[bild] [bild]

Det framgår inte hur pass stora nivå skillnader du har. Det finns lite olika produkter på byggvaruhusen som tar upp mindre skillnader. Är det stora lokala skillnader ?
Skiljer det sig mycket över rummet så gör det inte fruktansvärt mycket skulle jag säga..
 
Sittställning Forlowt skrev:
Det framgår inte hur pass stora nivå skillnader du har. Det finns lite olika produkter på byggvaruhusen som tar upp mindre skillnader. Är det stora lokala skillnader ?
Skiljer det sig mycket över rummet så gör det inte fruktansvärt mycket skulle jag säga..
Som mest skiljer det 0,5-1 cm.
 
Sittställning
S Simon Karlsson1 skrev:
Som mest skiljer det 0,5-1 cm.

Hmm det är ändå rätt mycket.. finns det någon chans att slipa / hyvla ner det ?

Brukar vara typ 1-2 mm laminat tåler har jag för mig, 5-10 är ju på tok för mycket.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Hmm det är ändå rätt mycket.. finns det någon chans att slipa / hyvla ner det ?

Brukar vara typ 1-2 mm laminat tåler har jag för mig, 5-10 är ju på tok för mycket.
Kan man inte lägga plywood/osb i hela rummet och palla upp med masonit under där det behövs för att det ska bli jämnt
 
Sittställning Forlowt skrev:
Hmm det är ändå rätt mycket.. finns det någon chans att slipa / hyvla ner det ?

Brukar vara typ 1-2 mm laminat tåler har jag för mig, 5-10 är ju på tok för mycket.
Det beror ju på hur man mäter. 5-10mm över ett större rum är inte mycket. Brukar man inte mäta lokalt över 2m eller så?
 
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på hur man mäter. 5-10mm över ett större rum är inte mycket. Brukar man inte mäta lokalt över 2m eller så?
Vi har rivit väggar och den stora skillnaden är mellan dom ”gamla” rummen. Se bild nedan.

Mätning av golvskillnad i rum under renovering med tumstock och vattenpass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lägg något skivmaterial i det rummet som är lägre.

Jag ska höja ett golv med 13mm och kommer då använda spånskiva 12mm och lumppapp 1mm.
 
Ja, den typen av steg måste ju tas upp över en längre sträcka för att det ska funka.

vi har ett rum där klickgolvet gått sönder på grund av ojämnt underlag. I ett annat rum är det flytspacklat, jag gissar att de insåg problemet i det första rummet.
Om det är ett bra alternativ för dig vet jag inte.
 
D Derbyboy skrev:
Lägg något skivmaterial i det rummet som är lägre.

Jag ska höja ett golv med 13mm och kommer då använda spånskiva 12mm och lumppapp 1mm.
Det får nog bli att jag gör så. Tack
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, den typen av steg måste ju tas upp över en längre sträcka för att det ska funka.

vi har ett rum där klickgolvet gått sönder på grund av ojämnt underlag. I ett annat rum är det flytspacklat, jag gissar att de insåg problemet i det första rummet.
Om det är ett bra alternativ för dig vet jag inte.
Det är för mycket springor i golvet för att lägga flytspackel är jag rädd för :(
 
S Simon Karlsson1 skrev:
Det är för mycket springor i golvet för att lägga flytspackel är jag rädd för :(
Jag har uppfattat det som att springor går att tejpa.
 
Det borde väl gå att lägga något tätt i botten eller som sagt tejpa springor. Jag har inte egen erfarenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.