Hej har ägt villan i 1år så är ganska amatör med sågått som allt men det växer en del ogräs runt villan som jag irriterar mig på vad ska jag göra åt det? har grävt o kollat lite runt min villa verkar vara matjord sen nån slags duk o sen ett tunt lager nåt slags grus ska vell inte vara jord där rätta mig gärna om jag har fel? Men vad ska jag göra åt det här som är bäst för husgrunden samt att det skulle se snyggt ut samtidigt jag håller på skulle jag vela fixa sockeln Grus och matjord längs husgrund med synligt isoleringsmaterial som lossnat från sockeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd kant längs husgrund med matjord, stenar och en duk som skymtar fram under jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusbelagd kant vid husgrund med synligt ogräs och delvis släppt puts på frigolit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husgrund med putslöst skick och synligt isoleringsskikt över ett lager av grus och växande ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
putset har släppt från frigoliten. Bifogar några bilder här tack till er redan nu
 
En till sak slog mig i tankarna finns det nåt sätt o kolla hur det är med dräneringen? Har läst nånstansifrån men det var ett tag sen så har glömt bort
 
Är det platta?
Nej det ska inte vara jord.
Gräv upp marken rund grunden och fyll med grus.
Gjorde samma jobb själv för ca 12år sen.
Grävde för hand med spade :D
 
  • Gilla
SideshowBobBuilder
  • Laddar…
S
T TheGame skrev:
Är det platta?
Nej det ska inte vara jord.
Gräv upp marken rund grunden och fyll med grus.
Gjorde samma jobb själv för ca 12år sen.
Grävde för hand med spade :D
Hur djupt ner? Hur långt ut? Vilken storlek på gruset? Har precis börjat gräva. Tänkte de kunde vara fint med stenläggning närmst huset... Men kanske inte är OK?
 
T TheGame skrev:
Är det platta?
Nej det ska inte vara jord.
Gräv upp marken rund grunden och fyll med grus.
Gjorde samma jobb själv för ca 12år sen.
Grävde för hand med spade :D

Rätta mig om jag har fel men översta lagret ska väl vara jord eller annat material som inte släpper igenom ytvatten. Detta material ska ligga med fall från huset.
 
  • Gilla
Jorre-Bygg och 5 till
  • Laddar…
Juu det är platta. Är det nå specielt grus har låst några trådar och har blivit vimsig när det är så många sätt
Hur djupt ska jag gräva?
 
D Derbyboy skrev:
Rätta mig om jag har fel men översta lagret ska väl vara jord eller annat material som inte släpper igenom ytvatten. Detta material ska ligga med fall från huset.
Jag vet inte.
Jag härmade som grannen hade och satte stenplattor då jag hade ett helt upplag på tomten när vi flyttade in som räckte hela vägen runt huset.

Edit dumma telefon som ändrar orden
 
P Paasi skrev:
Juu det är platta. Är det nå specielt grus har låst några trådar och har blivit vimsig när det är så många sätt
Hur djupt ska jag gräva?
Jag grävde så djupt att jag komm under grunden nån dm
 
Okej ska man lägga nån slags duk? Och isåfall vars? Kan man på nåt sätt kolla om dräneringen fungerar som det ska?
 
En idé kan vara att gräva dig ner 30-40cm sen lägger du markisolering 50cm bredd längst hela grunden sen dubbla bredden runt hörn så där hat du 2 skivor i bredd. Fyll på med bärlager 18-32 sen 0-16 sista 5cm sen lägger du marksten ca 50cm som du möter upp i samma höjd som gräsmattan. Glöm inte att de ska luta ut från huset
 
  • Gilla
m4rsman
  • Laddar…
Finns de källare så kan du gräva lite djupare. De bör dyka upp över delen av dränering i form av tvättad makadam för de ser ut som de här målat med något svårt väggen
 
Ingen källare har jag platta på mark
 
  • Gilla
SideshowBobBuilder
  • Laddar…
P Paasi skrev:
Ingen källare har jag platta på mark
Perfekt då kör du på första förslaget ca 30-40cm max. Kommer du under plattan har du grävt förmycket. Är det en ny byggnad bör de redan ligga markisolering runt då behöver du bara skrapa bort all jord över skivorna
 
Här ser du skivorna som jag pratar om. Bort med all jord över dom
 
  • Byggplats med vita isoleringsskivor delvis täckta av jord och byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okei nej ingen nybyggnad villa från 69
 
  • Gilla
jimmie.p
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.