Hej,

Ska lägga golv och undrar vart jag ska bryta mellan hall och golv, då det är 10cm mellan kanterna.
Ska slutet på ena golvrum sluta vid ena kanten som på bild, eller ska man ha det mellan kanterna?

Golvet på bild ska bort.

Hoppas ni förstod :)

Tack på förhand
 
  • Bild av befintligt golv med markerad övergång och mätverktyg, före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är samma golv så lägg över allt, alltså inget stopp och tröskel. Är det två olika typer av golv, tex klinker i hallen och trägolv i vrum kör skarven längs högra väggkanten.
 
Kommer vara samma golv.
Nedre del är hallen, så brytningen borde vara där om jag ska ha tröskel, och ca 2cm från kanten då tröskeln ska börja vid kanten, stämmer det?

Ska kolla om jag kan ha utan tröskel, vet inte om golvnivån är samma.
 
Hej,
Golvnivån var inte samma, tog bort och la nytt golv i vardagsrummet (övre del på bild), slutade samma som på bild, 1cm efter kanten.

Ska lägga golv i hallen också men undrar jag ska göra med golvlist och nivålist.
Måste ha nivålist för det är ca 3-4mm skillnad, hur blir det med golvlisten?
Ska jag köra hela väggen på samma golvlist, det kommer bli en glipa under listen då.

Tack på förhand
 
Finns det ingen list som passar bättre?
 
Hej,
Hur menar du?
Den gamla på bild är en nivålist.
Förra ägaren hade lagt golvsockeln till brytningen av golvet, lagt nivålist och sen fortsatt med golvsockel.

Ska man köra hela vägen med en golvsockel och sen fylla ut med nån fog?
Har ni några ideér?

Tack på förhand
 
Jag hänger inte med riktigt. Finns bild på detta innan du började riva ?
 
Tyvärr, enda bilden är den jag lagt upp här, hade då rivit ut golvsocklarna och guldiga nivålisten som syns.
Var hemskt innan :(

Nu ser det typ likadant ut fast med annat golv.
 
BirgitS
Hur långt det mellan där vardagsrumsgolvet slutar och där den högra väggen slutar?
Jag funderar på om det skulle passa med en så bred tröskelplatta/nivålist att hela det utrymmet täcks.

Det är nog normalt att man sätter golvsockeln på normal höjd över golvet, dvs. låter den göra ett litet "hopp" där nivålisten är, eventuellt kan man ju fasa av golvlisten lite så det blir en mjuk övergång mellan de två rummen eller anpassa så att "hoppen" kommer i vägghörnen.
 
Hej,
Det är 10cm från bruna golvet slutar till högra hörnkanten.
Det är 8mm skillnad i höjd.
Även om jag lägger en bred nivålist, behöver jag en golvsockel.

Tack på förhand
 
  • Närbild av ett golv där brunt parkett möter vit golvsockel med en 8mm nivåskillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Då kan det ju också gå med en bred list/tröskelplatta plus en trekantslist om du inte hittar en passande nivålist. Om listerna är i samma material som golvet blir det ju nästan osynligt.

När det gäller golvsockel tror jag att det är snyggast att låta den högra vardagsrummets golvsockel fortsätta ut över nivålisten ända fram till vägghörnet samt låta hallens golvsockel längs vänstra väggen fortsätta ut över nivålisten till det vägghörnet. Du får såga av sockellisterna undertill så att de kommer över nivålisten. Jag tror inte att man tänker på att golvlister som möts i ytterhörn har olika höjd, och att det i alla fall är det som ser minst konstigt ut.
 
Så här ser det ut om jag tar gamla nivålisten.
På vänstra golvsockeln får jag kapa av lite nertill, för att få den rak.

På högra golvsockel blir det mellanrum nertill.

Ska man gera vid hörn, där 2 golvsocklar möts när det blir ojämt?

Menade du att jag ska både ha en bred tröskel och en nivålist/trekantslist?

Tack på förhand
 
  • Gammal gul nivålist placerad vid tröskeln mellan mörkt laminatgolv och vit yta, med ojämna golvsocklar på varje sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det blir ju inget mellanrum under högra golvsockeln om du har en 10 cm bred nivålist.

Jag vet inte om det finns nivålister som är kring 10 cm breda och med rätt höjd. Om du hittar en sådan är det förstås enklast men om inte så går det att lösa med en vanlig bred list plus en trekantslist, men det finns förstås flera alternativ för att få till både en bred kant och en nivåhöjning.

När det gäller hur socklarna ska vara i hörnen får du nog titta och se vad du själv tycker blir bäst när det är olika höjd, det är möjligt att det ser bäst ut om du snedkapar hörnet på sockeln som är högst men det är svårt att föreställa sig precis hur det blir i ditt fall.
 
Hej,
Var inne i Bauhaus och de hade ingen nivålist på 10cm, bara en vanlig plan tröskel på 10cm och 12cm som max.

Blir att köpa en nivålist som denna för 129kr, har inte sett den själv men liknande finns i Bauhaus för 199kr.
Får se vad som passar bäst till golvet, annars kanske det blir en sån guldfärgad metallist.
https://www.byggmax.se/virke/lister/golvlister/metallister/nivålist-träim.-ek-p141309

Sen blir det att fixa mellanrummet som blir under golvsockeln på nåt sätt, massa fog kanske :)
 
BirgitS
Fog blir nog inte bra mellan golvsockel och golv för golvet måste ju kunna röra sig beroende på luftfuktigheten. Kanske en mycket tunn list som du limmar på undersidan av sockellisten.

Min erfarenhet av sådana metallister, som du har på bilden och som fanns där jag bodde förut, är inget vidare för det gjorde hemskt ont att slå tårna i dem eftersom de är kantiga. Har aldrig hänt där jag bor nu där det är sån lätt avrundad list som du länkade till sist (fast inte för olika nivåer men för överlappning mellan parkett och klinkers).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.