Efter att ha sett bilderna från Hajjens renovering kan jag bara instämma i att parketten i vardagsrummet ska sparas. Där är problemet snarare taket än golvet.
 
  • Gilla
Eklundh
  • Laddar…
Jag står inför samma "problem" som TS. Vi tog nyligen bort ett fult laminatgolv (billigt byggmaxgolv) och hittade en fiskbensparkett under laminatgolvet. Se bild. Golvet är i behov av slipning och har en del skavanker, men det är helt och fint. Lite springor här och var men det hör väl till.
Huset är byggt på 40-talet och jag kan inte tänka mig annat än att golvet är original från när huset byggdes.
Hur många gånger kan man anta att golvet slipats på typ 75 år? Hur ser man om det går att slipa ännu en gång?

Vi har köpt ett nytt golv redan, innan vi såg att det fanns en fiskbensparkett under. Det finns dock fler rum som vi skulle kunna lägga det golvet i, så ingen fara på taket.
Men varken jag eller min fru kan riktigt bestämma oss om vi gillar utseendet på en fiskbensparkett. Vi vill iallafall inte ha samma färg som idag, utan skulle i så fall vilja mörka den en hel del efter slipning.
Vad skulle ni gjort om ni sett följande golv, lagt nytt ovanpå eller fixat till?
Det knarrar djävulskt mycket i ett av hörnen, antar att det inte går att fixa utan att dra upp golvet? Knarrandet dämpadea en aning av tidigare laminatgolv, men det hördes defintivt ändå och blir ju inte bättre med nytt golv direkt om man inte river upp. Det kommer jag dock inte göra, blir för stort projekt.
 
  • Äldre sliten fiskbensparkett i behov av slipning med synliga springor och lite slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt fiskbensparkettgolv i behov av slipning med synliga springor i ett rum med vitmålade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipat alla dagar i veckan!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Absolut! Det är troligt att golvet är massivt - det går nog att slipa om ett antal gånger - och är väl värt att spara. Om man vill så går det att mörklasera, men då ska ni nog anlita proffs för att det ska bli snyggt.
 
Att dölja ett så vackert golv under ett laminatgolv borde det vara spöstraff på.
 
  • Gilla
U8076NIN och 4 till
  • Laddar…
Otroligt vacker golv. Massiva ekstavar som kan slipas åtskilda gånger. Golvknarr skänker en patina till rummet. Och framförallt så lär ni väl inte stå och hoppa i det knarrande hörnet hela tiden. Så det golvet behöver vårdas ömt. kostar väl ett par tusen kronor per m2 för att få ett nytt lagt, av sämre kvalitet.
 
Slipa såklart.

Jag fattar inte grejen med laminatgolv, ännu mindre de här klickplattorna (pergo?) och liknande. Det är höjden av dålig smak. Jag förstår inte vilken funktion dessa golven fyller förutom att vissa är billiga.
 
Svaren är väldigt talande i tråden, jag kommer definitivt ta kontakt med golvslipare som kan ta sig an detta gamla golv.
 
  • Gilla
s97danl
  • Laddar…
Ytterligare fråga, på ett antal ställen finns det lite glipor mellan bitarna i parketten, är det något som det går att göra något åt vid slipning och oljning av golvet?
 
E eddiw skrev:
Ytterligare fråga, på ett antal ställen finns det lite glipor mellan bitarna i parketten, är det något som det går att göra något åt vid slipning och oljning av golvet?
Ja absolut går det att göra något åt springor, kolla med golvsliparn. Kan han inte så byt...
Väldigt snyggt golv.
 
E eddiw skrev:
Ytterligare fråga, på ett antal ställen finns det lite glipor mellan bitarna i parketten, är det något som det går att göra något åt vid slipning och oljning av golvet?
Det går att spackla dessa innan slipning så syns det i princip inte sen. Finns särskilt träspackel i olika nyanser som är slipbart.
 
Tack för era svar! Har inte börjat leta golvslipare ännu, men vad tror ni det kan ligga på ungefär i pris?
Rummet är ca 6x4m inklusive eldstad och ett litet stengolv framför. Så rummet blir alltså ca 23 kvadrat.
Troligtvis kommer vi pigmentera, om det inte är svindyrt.
Vad kan det ligga på ca?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.