Thomas59
hempularen skrev:
Bara för att det är bakfall på plattorna så behöver det inte vara bakfall även vid tätskiktet. Det är lätt hänt att klinkerplattorna får olika mycket fix under sig och det därför bildas små gropar. Det behöver inte betyda att det är gropar även i underlaget.

handlar de tom djupa eller stora pölar så lär ju även underlaget vara fel.
Visst kan det vara så, lätt hänt. Man ska ju inte bedöma hunden efter håren säger man så något litet fel behöver väl inte betyda att hela badrummet är felaktigt men ibland kan man ju få känslan av att klarar dom inte en sak så kan dom sannorlikt ha misslyckats även med annat.

Vad gäller dolda fel och även skadeutredning av f-bolagen bedömer man just hunden efter håren i många fall.

Ser man vid besiktning en sak som inte överensstämmer med våtrumsreglerna (tex saknat uppvik eller felaktig brunnsmanschett har man i princip en utökad undersökningsplikt. Undersöker man då inte ökar sannorlikheten för att ett upptäckt fel inte bedöms som dolt. Det har vissa köpare fått erfara och orsakssambandet mellan felet och skadan (den adekvata causaliteten) kan ibland vara svagt eller näst intill obefintligt.

Vidare att om en sak i våtrummet ej fackmässigt utförd resonerar f-bolagen ibland som så att hela badrummet anses vara ej fackmässigt = nedsatt eller utebliven ersättning.

Har för mig att jag läst att tom en sådan sak som att det saknas intyg från en behörig firma kan komma att bli ett problem, även om utförande är ok. Så är det inte idag men jag läste någonstans att ett f-bolag var inne på den linjen. Kommer inte ihåg dock var jag läst det.
 
om man kör mer rännor runt hela badrummet + en på mitten borde det inte vara några problem
 
Det bästa måste ju vara att ha ett gretinggolv över en stor tratt.
 
Utdrag från BKR
*
Branschreglerna beskriver inte en konstruktion med dubbla lager keramik. Man kan följdaktligen inte hävda att man följt reglerna Däremot kan fortfarande branschreglernas funktionskrav vara uppfyllda. (Att det är tätt).

Viktigt: om denna metod används för att rätta till ett bakfall så är inte problemet löst i grunden. I branschreglerna framgår under punkt 3.1.2 att golvlutning mot avlopp skall finnas såväl i underlag för tätskikt som i ytskiktet.
*
 
R
TS du får bygga en liten trappa så du kommer upp till badrummet sen.
 
Det är nästan 6 år sedan trådstart så jag skulle tro att saken är ur världen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.