Vi har haft oturen att våran kaklare gjort ett undermåligt jobb med fall åt fel håll mm. mm.
badrummet är helt nybyggt
Vi har haft en besiktningsman ifrån vårat försäkringsbolag här nu.
Han rekomenderar att kaklaren lägger ytterligare ett lager klinker på det alldeles nyinlagda golvet.

Dock har vi läst att man inte får flytspackla ovanpå ett lager klinkers....hur fixar man då bättre fall ?
Först är det spånskiva med flytspackel, sen tätskikt och sist klinkers. 2 golvbrunnar


Vill lägga till att Wc samt handfat mm är vägghängt så dessa kan vi inte flytta uppåt.


Är det en bra lösning med 2 lager ?

Anders
 
Detta ämne står det nu om i flertalet trådar och detta är ingen godkänd lösning.

Rätt fall skall det vara i tätskiktsnivån och det blir det inte om de ska spackla upp ett fall ovanpå den klinker som nu ligger där.
Fallet kommer alltså fortfarande att vara fel i tätskiktsnivån.

Kolla och läs mer om detta i flera andra trådar här.
 
Men alltså....jag fattar inte detta.
Om jag som amatör byggare hajar att det är tätskiktet fall som är det viktiga och inte ytan, så hur kan då en "proffs" byggare vägra inse detta?
Om vattnet rinner ut från duschhörnan innan han la på det extra lagret med klinkers och det fortfarande gör det efter att han har varit där och kladdat en andra gång så kommer ju detta märkas vid första duschen, eller?
Detta är ju ngt jag sett på ett antal trådar på forumet. Beror det på att byggare tror han var först med iden med ett andra lager klinkers eller finns det faktiskt någon sanning i att man kan få vattnet att rinna åt rätt håll med ett xtra lager?
 
Om man rättar till det får man inget vatten som står kvar på golvet, eftersom det rinner mot golvbrunnen.

Däremot får du "pölar" under plattorna, där det minst lika viktigt att vattnet rinner undan.
 
Thomas59
1817 skrev:
Men alltså....jag fattar inte detta.
Om jag som amatör byggare hajar att det är tätskiktet fall som är det viktiga och inte ytan, så hur kan då en "proffs" byggare vägra inse detta?
Om vattnet rinner ut från duschhörnan innan han la på det extra lagret med klinkers och det fortfarande gör det efter att han har varit där och kladdat en andra gång så kommer ju detta märkas vid första duschen, eller?
Detta är ju ngt jag sett på ett antal trådar på forumet. Beror det på att byggare tror han var först med iden med ett andra lager klinkers eller finns det faktiskt någon sanning i att man kan få vattnet att rinna åt rätt håll med ett xtra lager?
Nja, ytan är ju inte oviktig. Har du rätt fall på ytan rinner stora delar av vattnet åt rätt håll så problemet minskar relativt att även ytskiktet har bakfall. Fel är det dock likafullt.

Med ett extra lager klinkers kommer det nog att "se ut" som om fallet är korrekt och många hantverkare verkar tycka att det räcker.

Vad man dock inte ser är vad som händer under ytskiktet. Alltid lurar det någon tänker förmodligen hantverkaren som helst vill slippa göra om HELA jobbet. Tydligen lurar det tillräckligt många för att det ska vara värt att försöka fuskbygga fall med fix.

Proffsbyggarna vägrar nog inte att inse just DETTA. Däremot vägrar många att inse att de inte har den kompetensen, den färdigheten och den erfarenheten som krävs för att lyckas med en flytspackling med korrekt fall eller så inser dom det men gör jobbet i alla fall. Lika illa i båda fallen.
 
Jag tycker det är konstigast att det var försäkringsbolagets besiktningsman som kom med förslaget...
 
bigsnucke skrev:
Jag tycker det är konstigast att det var försäkringsbolagets besiktningsman som kom med förslaget...
Ja verkligen! Kan detta stämma?

Hur mkt vatten är det igentligen vi pratar om som "rinner" bakom plattorna på väggen i duschen ex. Låt säga om man har 10x30m plattor. Själv klar kan ju inte svaret bli 1,3 dl men är det en betydande del? Tycker själv att det inte kan vara några mängder men så klart spolar man länge så kan det väl bli problem.
 
Thomas59
1817 skrev:
Ja verkligen! Kan detta stämma?

Hur mkt vatten är det igentligen vi pratar om som "rinner" bakom plattorna på väggen i duschen ex. Låt säga om man har 10x30m plattor. Själv klar kan ju inte svaret bli 1,3 dl men är det en betydande del? Tycker själv att det inte kan vara några mängder men så klart spolar man länge så kan det väl bli problem.
Inte otroligt. Okunskap har en förmåga att dyka upp på de mest oväntade ställen.

Åter till bakfallet. Rinner och rinner. Fukt har en märklig förmåga att vandra och det gäller i fix också. Som jag påpekat tidigare (kan vara i annan tråd) så ska man inte överdriva risken med bakfall. Med korrekt tätskikt är det ingen större risk att man får fuktskador även om risken kan sägas öka. Är tätskiktet felaktigt, tex att uppvik saknas vid tröskel ökar risken. Fukt kan då vandra mot tröskeln och där orsaka fuktskada.

Bakfall kan såledesi huvudsak (=tätskiktet är ok) utgöra ett estetiskt problem snarare än ett fuktskadeproblem. Vatten som rinner från duschplatsen eller blir stående i pölar på golvet kan ju utgöra ett stort irritationsmoment även om risken för vattenskador är obefintlig.

Nackdelen med bakfall är slutligen att det är ett "fel" i en fastighet/bostadsrätt. Som varandes ett fel bör det uppges vid en framtida försäljning och kan resultera i prisavdrag. Försäkringsbolag kan också tänkas vägra eller nedsätta ersättning vid fuktskada.

Med detta sagt är det väl viktigt att påpeka att under ett ytskikt (tex klinkers i en dusch) som regelbundet/dagligen utsätts för vattenbegjutning är det i princip ALLTID fuktigt. Befintliga tätskikt på marknaden är konstruerade för att inte släppa igenom fukt givet dessa förutsättningar.

Kräv att arbetet görs om i sin helhet, väggar, golv - ALLT!
 
Märkligt detta med så många trådar om bakfall i badrum, uppenbarligen klarar dom aktuella hantverkarna av att flyta med fall, det är bara det att dom tycks luta golvet åt fel håll bort från brunnen.:rolleyes: Jag fattar inte att det kan vara så svårt om man har det som jobb, gör det ofta och tar betalt för att göra det:confused: Med lite efterarbete lyckades jag få vårt golv att luta mot brunnen i det första badrum jag nånsin gjort själv. :cool:
 
Thomas59
Jan-Å skrev:
Märkligt detta med så många trådar om bakfall i badrum, uppenbarligen klarar dom aktuella hantverkarna av att flyta med fall, det är bara det att dom tycks luta golvet åt fel håll bort från brunnen.:rolleyes: Jag fattar inte att det kan vara så svårt om man har det som jobb, gör det ofta och tar betalt för att göra det:confused: Med lite efterarbete lyckades jag få vårt golv att luta mot brunnen i det första badrum jag nånsin gjort själv. :cool:
Inte tänkt i dom banorna. Det var en intressant vinkling. Kanske man ska rekommendera kunder att sätta en golvbrunn i varje ände av badrummet och kanske en i mitten också så täcker man upp för alla eventualiteter?

Eller så leder man in hantverkaren med ögonbindel och pekar ut motsatt hörn mot den verkliga som brunnsplacering. Sett till vad hantverkarna brukar åstadkomma ska väl knappas ögonbindeln påverka i negativ riktning och bakfallet blir ett framfall istället:D
 
Thomas59 skrev:
Inte tänkt i dom banorna. Det var en intressant vinkling. Kanske man ska rekommendera kunder att sätta en golvbrunn i varje ände av badrummet och kanske en i mitten också så täcker man upp för alla eventualiteter?

Eller så leder man in hantverkaren med ögonbindel och pekar ut motsatt hörn mot den verkliga som brunnsplacering. Sett till vad hantverkarna brukar åstadkomma ska väl knappas ögonbindeln påverka i negativ riktning och bakfallet blir ett framfall istället:D
Rent statistiskt borde vart annat golv luta åt rätt håll iofs om allt går på tur bara och det är väl mest dom dåliga jobben som det skrivs om här. Det finns ju golvbrunnar som man sätter längs med hela väggen, som en ränna, om man har såna längs med alla 4 väggar borde också funka :D
 
Jan-Å skrev:
Märkligt detta med så många trådar om bakfall i badrum, uppenbarligen klarar dom aktuella hantverkarna av att flyta med fall, det är bara det att dom tycks luta golvet åt fel håll bort från brunnen.:rolleyes: Jag fattar inte att det kan vara så svårt om man har det som jobb, gör det ofta och tar betalt för att göra det:confused: Med lite efterarbete lyckades jag få vårt golv att luta mot brunnen i det första badrum jag nånsin gjort själv. :cool:
Ja visst är det märkligt, men som skrivits i ett inlägg längre upp så är det väl bara dom dåliga jobben som behandlas här,
För en månad sedan flöt jag mitt första golv och blev nöjd med resultatet, självklart kollade jag med vattenpass o rättskiva innan fuktspärr åkte på. Jag kan bara inte förstå varför inte hantverkarna gör denna koll. Kollen tar ju max 1/100 av tiden hela golvet tar, men "dom " kanske lever i förnekelse:).
 
Bara för att det är bakfall på plattorna så behöver det inte vara bakfall även vid tätskiktet. Det är lätt hänt att klinkerplattorna får olika mycket fix under sig och det därför bildas små gropar. Det behöver inte betyda att det är gropar även i underlaget.

handlar de tom djupa eller stora pölar så lär ju även underlaget vara fel.
 
Thomas59
Jan-Å skrev:
Rent statistiskt borde vart annat golv luta åt rätt håll iofs om allt går på tur bara och det är väl mest dom dåliga jobben som det skrivs om här. Det finns ju golvbrunnar som man sätter längs med hela väggen, som en ränna, om man har såna längs med alla 4 väggar borde också funka :D
Haha, nej du, då kan du ge dig f-n på att dom lyckas skapa en stor skål av hela badrummet:D annars var ju idén intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.