Ok, både helt ny på forumet, och ny vad gäller renoveringar. En liten bakgrund innan mina frågeställningar.

Har köpt min första bostadsrätt. En 2:a med renoveringsbehov i princip samtliga rum. Stammarna är planerade att renoveras 2016, vilket folk rekommenderat att jag bör betänka inför min egen stundande renovering.

Har själv aldrig genomfört ett såpass stort renoveringsprojekt som detta, så jag hoppas att med vänliga själar på forumet, massa tålamod och en hel del tid, så kommer jag få lägenheten snygg och kännas som "min egen". Försöker läsa på allt vad jag kan, men det blir nog en och annan fråga som anses dum....

Jag tänkte börja renovera det tilltänkta sovrummet. Rummet är ca 3,6 m * 5,05 m. Jag planerar att måla tak, samt renovera väggar och golv. Har ännu inte bestämt tapet/färg på väggar eller vilket golv som ska användas.

Jag ser dessutom att el-uttag i lägenheten ser väldigt gamla ut. Proppskåpet är av äldre modell, och jag vet inte om, och i så fall när man bör anlita en elektriker för arbetet.

Bifogar några bilder; 2552z4i.jpg

Samt; 5k4txk.jpg

En del har givit mig råd att låta den gamla tapeten sitta kvar, och inte riva ner och slipa och spackla. Tycker mig dock läst att det vanliga rådet är just att riva tapeten, spackla och slipa.

Så här inledningsvis skulle jag gärna få lite uppstartshjälp med arbetsordningen. Inledningsvis tänkte jag tvätta och måla taket, för att sedan börja riva tapet och spackla. Frågan är om detta är en dum ordning med tanke på damm från spackel? Bör jag börja riva tapet innan jag målar taket?

Vore grymt tacksam för lite synpunkter och möjlighet att bolla lite tankar!
 
Såhär hade jag tänkt (jag är glad amatör):

I de/t rum där stammar inte går, kan du ju göra det mesta nu så att det blir som du vill ha det. I de rum som blir påverkade skulle jag hålla renoveringen till ett minimum, dvs bara måla direkt på avtorkade tak o väggar om det går.

Ska du byta tapet eller bara måla i de andra rummen?
Jag skulle ta bort listerna och kontakterna, riva, spackla, slipa. Torka av. Måla taket (det skvätter på vägg o golv) och sen tapetsera/måla väggarna. (Ska du sätta fondvägg med målade väggar - måla först, tapetsera sen). Rengör igen. Sist lägga golvet och sätta tillbaka listerna och kontakterna.

Om du ska byta ut kontakterna så får du kanske fundera på om de ska ha samma form när de är nya (finns ju lite mer varianter idag) beroende på hur du ska skära tapeten/måla kring uttagen.

Att byta ut proppskåpet mot ett modernt säkringsskåp är också att föredra innan du renoverar/tapetserar där, då de tenderar att bli mycket mindre.

Som sagt, jag är en glad amatör, men ungfär så här hade jag gjort. Finns säkert best practise som jag missat eller tänkt fel om, och som nån annan kan bidra med :)
 
  • Gilla
KycklingMos
  • Laddar…
Tack för svaret! :)

Hummingbird skrev:
Såhär hade jag tänkt (jag är glad amatör):

I de/t rum där stammar inte går, kan du ju göra det mesta nu så att det blir som du vill ha det. I de rum som blir påverkade skulle jag hålla renoveringen till ett minimum, dvs bara måla direkt på avtorkade tak o väggar om det går.
Ja, jag tänker liknande. Eventuellt göra något provisoriskt, alternativt låta det vara och försöka stå ut.

Hummingbird skrev:
Ska du byta tapet eller bara måla i de andra rummen?
Har ännu inte bestämt mig kring huruvida jag ska måla eller tapetsera. Jag vet inte hur viktigt det är att bestämma sig för val av tapet eller målarfärg i nuläget, innan jag börjat med förarbetet? Jag har tänkt att jag oavsett val av färg eller tapet kommer behöva skrapa och spackla väggarna.

Kanske är det feltänkt? Finns det vinster i att bestämma färg innan man börjar med grundarbetet?

Hummingbird skrev:
Jag skulle ta bort listerna och kontakterna, riva, spackla, slipa. Torka av. Måla taket (det skvätter på vägg o golv) och sen tapetsera/måla väggarna. (Ska du sätta fondvägg med målade väggar - måla först, tapetsera sen). Rengör igen. Sist lägga golvet och sätta tillbaka listerna och kontakterna.
Att ta bort kontakterna kan man göra själv? I övrigt är jag med, d.v.s. du tänker att takmålningen kommer efter att tapeterna är borttagna.

Hummingbird skrev:
Om du ska byta ut kontakterna så får du kanske fundera på om de ska ha samma form när de är nya (finns ju lite mer varianter idag) beroende på hur du ska skära tapeten/måla kring uttagen.

Att byta ut proppskåpet mot ett modernt säkringsskåp är också att föredra innan du renoverar/tapetserar där, då de tenderar att bli mycket mindre.

Som sagt, jag är en glad amatör, men ungfär så här hade jag gjort. Finns säkert best practise som jag missat eller tänkt fel om, och som nån annan kan bidra med :)
Kontakterna ser ut att vara mycket gamla, och av sådan barnsäker modell, med plastflikar som skyddar kontakterna. Tänker att dessa måste bytas ut, men får väl börja med att ta bort de jag har.
 
tommib
Tänk bara på att du måste sätta upp nya ojordade kontakter om du vill byta de som du har. Skulle jag vara du skulle jag kolla med föreningen att de inte har planerat att byta elstigare och centraler i samband med stambytet. I så fall kan det vara läge att vänta. Alternativet är att du tar in en elektriker som får dra fram jord överallt och byta till jordade uttag i hela lägenheten. Man måste inte byta elcentral för det och en gammal (fungerande) gängsäkringscentral är det inget fel på.

Att demontera kontakterna själv är ok, likaså att montera tillbaka dem efter utfört arbete alt byta till samma typ av kontakt, dvs ojordad. Tänk på att isolera sladdarna som kommer från väggen om du tar bort hela kontakten. Enklast är att använda sk. u-båt http://www.clasohlson.com/se/Kopplingsklämma/32-7795, en per kabel. Fota/rita gärna hur uttagen är kopplade innan du skruvar loss något. Det är lättast att skruva loss övriga apparater också (i praktiken lampknappar och ev väggmonterade lamputtag), gör likadant där med kablarna. Samma där, fota/rita hur det är kopplat innan du skruvar loss något så kan du montera tillbaka det exakt som det var.

Kom ihåg att bryta strömmen helt innan du gör något! Jag skulle starkt rekommendera inköp av en spänningsdetektor för att verifiera att det är strömlöst innan du börjar. T.ex. http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/spanningsprovare/uni-t-ut12a-p48155. Egentligen är det bättre med multimeter men om du mäter och får utslag, bryter och inte får utslag kan du vara 99,99% säker på att det är strömlöst.

Arbetsordningen i övrigt håller jag med Hummingbird om. Ta ner tapeter, slipa/spackla, gör rent. Gör tak, sedan väggar, sist golv.

Att bestämma sig för tapet/färg innan spelar inte så stor roll. Grundarbetet ska göras i princip lika noggrant ändå. Det är också det viktigaste (och tråkigaste) i processen. Att kleta på lite färg eller sätta upp tapeter går snabbt och lätt. Att bredspackla en vägg, not so much....
Om du ska ta ner de gamla tapeterna kan jag rekommendera tapetångare. Hyr/köp/låna en. Den kommer förenkla ditt liv avsevärt.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Tänk bara på att du måste sätta upp nya ojordade kontakter om du vill byta de som du har. Skulle jag vara du skulle jag kolla med föreningen att de inte har planerat att byta elstigare och centraler i samband med stambytet. I så fall kan det vara läge att vänta. Alternativet är att du tar in en elektriker som får dra fram jord överallt och byta till jordade uttag i hela lägenheten. Man måste inte byta elcentral för det och en gammal (fungerande) gängsäkringscentral är det inget fel på.
Ja, jag lär kolla upp det. Kan tycka det vore märkligt ifall man inte passar på att byta detta. Som sagt, kontakter och proppskåp ser minst sagt uråldriga ut.

tommib skrev:
Att demontera kontakterna själv är ok, likaså att montera tillbaka dem efter utfört arbete alt byta till samma typ av kontakt, dvs ojordad. Tänk på att isolera sladdarna som kommer från väggen om du tar bort hela kontakten. Enklast är att använda sk. u-båt [länk], en per kabel. Fota/rita gärna hur uttagen är kopplade innan du skruvar loss något. Det är lättast att skruva loss övriga apparater också (i praktiken lampknappar och ev väggmonterade lamputtag), gör likadant där med kablarna. Samma där, fota/rita hur det är kopplat innan du skruvar loss något så kan du montera tillbaka det exakt som det var.

Kom ihåg att bryta strömmen helt innan du gör något! Jag skulle starkt rekommendera inköp av en spänningsdetektor för att verifiera att det är strömlöst innan du börjar. T.ex. [länk]. Egentligen är det bättre med multimeter men om du mäter och får utslag, bryter och inte får utslag kan du vara 99,99% säker på att det är strömlöst.
Tack för tipsen! Ska se till att införskaffa multimeter innan jag börjar. Tyckte inte den verkade så dyr.

Tog en bild på kontakten i dess nuvarande skick; 28lb2ok.jpg

Som sagt, minns dessa kontakter från min barndom. Gissar att det är något sorts barnskydd på dem.

tommib skrev:
Arbetsordningen i övrigt håller jag med Hummingbird om. Ta ner tapeter, slipa/spackla, gör rent. Gör tak, sedan väggar, sist golv.

Att bestämma sig för tapet/färg innan spelar inte så stor roll. Grundarbetet ska göras i princip lika noggrant ändå. Det är också det viktigaste (och tråkigaste) i processen. Att kleta på lite färg eller sätta upp tapeter går snabbt och lätt. Att bredspackla en vägg, not so much....
Om du ska ta ner de gamla tapeterna kan jag rekommendera tapetångare. Hyr/köp/låna en. Den kommer förenkla ditt liv avsevärt.
Var in på ett byggvaruhus och diskuterade lite, och killen jag snackade med ifrågasatte att jag inte valde att sätta upp särskild tapet ovanpå tidigare tapet. Tydligen finns det tapeter i syfte att fästa på äldre tapeter och ska ge ett någorlunda jämt och stabilt underlag. Sedan ska man kunna måla eller tapetsera ovanpå.

Själv vette sjutton. Har inte gjort detta tidigare. Någonstans tycker jag det känns mer grundligt att börja från botten, men jag vet inte.

Har börjat känna runt på tapeten som sitter, och hittills tycker jag den släpper förvånansvärt lätt. Så vitt jag kan se är det bara ett lager tapet, och jag gissar att det är gipsskivor under. Har tagit en bild; 2v7t24i.jpg

Hur orolig och försiktig bör man vara för att skada gipsskivorna under? Kommer nog vara ofrånkomligt att man skadar gipsskivorna. Antar att man reparerar dessa med spackel, men tänkte ändå fråga...
 
S
det som följer med följer med. bara fråga om hur man skall åtgärda efter rivning.
personligen skulle jag bara ta det som är löst. ta skarvar och mot lister. men förstskulle jag riva bort alla gamla lister och efter målning och nytt sätta nya. tänk på dom gamla lister kan du ha som mall för nya lister
 
KycklingMos skrev:
Ja, jag lär kolla upp det. Kan tycka det vore märkligt ifall man inte passar på att byta detta. Som sagt, kontakter och proppskåp ser minst sagt uråldriga ut.

Tack för tipsen! Ska se till att införskaffa multimeter innan jag börjar. Tyckte inte den verkade så dyr.
Ta in en elektriker för att byta kontakterna, de gör det fort och säkert och det kostar inte skjortan (tycker iaf inte jag). Jag betalade ca 2000kr för arbetet (efter ROT) att byta 10 enheter (knapp för att tända o släcka) inklusive materialet (från Elko RS-serien) varav en enklare dimmer. Slapp problem att välja exakt rätt, slapp handla, slapp byta, slapp oroa mig för elektriciteten... Väl värda kronor för mig.

Att bara skruva av/på plasthöljet är inga konstigheter dock, så att det är enklare att komma åt att renovera snyggt, men stäng gärna av strömmen när du gör det.

KycklingMos skrev:
Var in på ett byggvaruhus och diskuterade lite, och killen jag snackade med ifrågasatte att jag inte valde att sätta upp särskild tapet ovanpå tidigare tapet. Tydligen finns det tapeter i syfte att fästa på äldre tapeter och ska ge ett någorlunda jämt och stabilt underlag. Sedan ska man kunna måla eller tapetsera ovanpå.
Renoveringstapet. Så kan man också göra. Används med fördel om du har väv på väggarna som är ett h-e att få bort. Ett lager tapet är dock inte så avancerat.. du kan ju riva ner, göra ett halvok underarbete och sätta upp renoveringstapet och sen en ny tapet... men då är det väl lika bra att göra allt bra från början? Renoveringstapet är inte skitbillig heller. Easy cover, cover up osv är namn den kan gå under.
 
Jag skulle inte säkert låta ett stundande stambyte hindra mig. I alla de kontrakt jag sett mellan BRF och stambytare så inkluderas återställning av lägenheterna. Det är omöjligt att återställa din lgh efter ett stambyte såsom den nu ser ut däremot är det inget större besvär att återställa en nyrenoverad lgh till att se nyrenoverad ut igen.

/K
 
tommib
Bra synpunkt från kallun ang återställandet.

Angående renoveringstapet och liknande system skulle jag inte använda det. I mitt tycke blir det fult och är inte särskilt mycket snabbare än att riva ner allt som sitter, speciellt om det sitter löst.

Är du säker på att väggarna är gips? Jag tycker det ser ut som betongväggar med spackel på. Testa att skrapa lite på ytan med något vasst. Får du med dig papper och sen gips så är det gipsplatta. Händer inget så är det betong (eller ja, det beror ju på hur ambitiös du är med skrapandet men du fattar nog). Du behöver inte vara särskilt orolig för att skada underlaget, det går att spackla.

Om du vet hur man använder en multimeter så är det bra. Om du inte är helt säker på det skulle jag ta spänningsdetektorn istället, den är mer idiotsäker. Det lättaste är förstås att bryta strömmen helt med huvudströmbrytaren. Jag skulle inte ta in elektriker bara för att byta uttag men är du det minsta osäker är det naturligtvis bättre.
 
Hummingbird skrev:
Ta in en elektriker för att byta kontakterna, de gör det fort och säkert och det kostar inte skjortan (tycker iaf inte jag). Jag betalade ca 2000kr för arbetet (efter ROT) att byta 10 enheter (knapp för att tända o släcka) inklusive materialet (från Elko RS-serien) varav en enklare dimmer. Slapp problem att välja exakt rätt, slapp handla, slapp byta, slapp oroa mig för elektriciteten... Väl värda kronor för mig.

Att bara skruva av/på plasthöljet är inga konstigheter dock, så att det är enklare att komma åt att renovera snyggt, men stäng gärna av strömmen när du gör det.
Tror det kommer bli så att jag måste anlita elektriker. Förutom att kontakter behöver bytas och även flyttas, så saknas tillräckligt med jordade uttag. Tror jag räknade till två jordade uttag totalt, vilket inte är tillräckligt.

En fundering är när i processen man bör göra detta? Är det fel ordning att börja renovera tak och väggar om en elektriker ändå måste rota runt med kabel?

Hummingbird skrev:
Renoveringstapet. Så kan man också göra. Används med fördel om du har väv på väggarna som är ett h-e att få bort. Ett lager tapet är dock inte så avancerat.. du kan ju riva ner, göra ett halvok underarbete och sätta upp renoveringstapet och sen en ny tapet... men då är det väl lika bra att göra allt bra från början? Renoveringstapet är inte skitbillig heller. Easy cover, cover up osv är namn den kan gå under.
Har nu rivit ner tapeten på väggarna, bortsett från en vägg. Tapeten släpper väldigt lätt. På en vägg, som inte är bärande ser jag dock fula sprickor. Dessa sprickor syntes även igenom gamla tapeten. Detta måste jag åtgärda.

kallun skrev:
Jag skulle inte säkert låta ett stundande stambyte hindra mig. I alla de kontrakt jag sett mellan BRF och stambytare så inkluderas återställning av lägenheterna. Det är omöjligt att återställa din lgh efter ett stambyte såsom den nu ser ut däremot är det inget större besvär att återställa en nyrenoverad lgh till att se nyrenoverad ut igen.

/K
Det är bra att känna till. Dock tror jag inte jag kommer hinna renovera så långt att jag hinner till kök- och badrum. Är som sagt nybörjare, och kommer låta det ta den tid det krävs.

tommib skrev:
Bra synpunkt från kallun ang återställandet.

Angående renoveringstapet och liknande system skulle jag inte använda det. I mitt tycke blir det fult och är inte särskilt mycket snabbare än att riva ner allt som sitter, speciellt om det sitter löst.
Nu släpper tapeten väldigt lätt. Kvar blir lite gammalt tapetludd och rester. Jag tänker att jag kommer försöka slipa bort det sista med sandpapper.

Såhär ser väggarna ut nu; 34sffr8.jpg

tommib skrev:
Är du säker på att väggarna är gips? Jag tycker det ser ut som betongväggar med spackel på. Testa att skrapa lite på ytan med något vasst. Får du med dig papper och sen gips så är det gipsplatta. Händer inget så är det betong (eller ja, det beror ju på hur ambitiös du är med skrapandet men du fattar nog). Du behöver inte vara särskilt orolig för att skada underlaget, det går att spackla.
Lite märkligt med väggarna. Rev ett lager tapet, och trodde att det var pappret med gipset jag kom åt. Nu verkar det dock som det kan ligga ytterligare ett lager tapet under det första. Dock ser jag också papper och gips, så det är inte helt självklart hur det ligger till.
Frågan är hur noggrant jag ska försöka få bort detta lager? Hur viktigt är detta för slutresultatet?
 
tommib
Det viktiga är att du får bort allt som är löst och att du sedan spacklar/slipar ytan slät. Risken om något blir kvar är att det släpper när de limmar nya tapeten.

Elektrikern skulle jag ta dit innan du börjar med väggar och tak. Om det är ett rörstopp någonstans gör det inte lika mycket att behöva spåra in ett nytt rör. Du vill säkert ändå ha några nya uttag, gamla bostäder har oftast alldeles för få.

Passa på att dra nätverk när du ändå håller på.
 
En petitess - om du byter antenuttagen måste du ha en sort som funkar i kabeltvanläggningen :)

Vad gäller återställande efter en stamrenovering - beror inte det på vad stämman beslutat?
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Måste bara passa på att tacka för alla svar! Ovärderligt för en nybörjare som mig!

Fortsätter diskutera väggrenovering- och tapetborttagning. Under första lagret av tapet låg ytterligare ett lager dolt!

2n6i7ab.jpg

Tycker mig se hur tidigare ägare tapetserat över, då man ser spacklet på väggen. När jag blöter väggen märker jag hur det bildas bubblor i tapetlagret. Lite osäker om jag bör gå vidare och riva även detta lager tapet, eller om jag bör låta det vara.

11weemg.jpg

Undrar även hur man brukar göra kring element och dylikt? Är det brukligt att ta bort elementen inför tapetsering/målning, och är det något man kan göra själv?

tommib skrev:
Det viktiga är att du får bort allt som är löst och att du sedan spacklar/slipar ytan slät. Risken om något blir kvar är att det släpper när de limmar nya tapeten.
I det "undre" lagret av tapet syns en del hål och revor. Frågan är om man bör försöka spackla jämnt ovanpå eller riva ner även denna tapet...

tommib skrev:
Elektrikern skulle jag ta dit innan du börjar med väggar och tak. Om det är ett rörstopp någonstans gör det inte lika mycket att behöva spåra in ett nytt rör. Du vill säkert ändå ha några nya uttag, gamla bostäder har oftast alldeles för få.

Passa på att dra nätverk när du ändå håller på.
Ja, framförallt skulle jag vilja ha ytterligare ett uttag för kabel-tv/bredband. Går det att spekulera i vad kostnaden för elektriker och några nya uttag bör landa på?
 
tommib
Element finns det delade meningar om. Jag har aldrig tagit bort dem inför målning/tapetsering utan maskerat och försökt komma åt så gott det går. Det är därför du ser fältet utan tapet bakom elementet. Andra plockar regelmässigt bort dem. Jag skulle inte våga göra det själv, Särskilt som det ser ut som att du har ett ettrörssystem.

Jag skulle försöka riva ner även den andra tapeten. Om du inte redan skaffat tapetångaren är det läge att göra det nu. Snålvarianten är att blöta väggen, vänta en halvtimme (se till att det är fuktigt hela tiden) och sen skrapa. Det som lossnar kommer stelna till en hård vidrig smet som du inte får loss från golvet så se till att du har maskerat ordentligt, helst med täckpapp. Plast tål visserligen fukten bättre men så fort du får en kletfläck på det kommer du börja dra runt plasten.

Kostnaden för extra uttag vågar jag inte spekulera i, det skiljer så mycket på olika platser och mellan olika elektriker. En del använder ett schablonpris på 750 kr per uttag men då är det utanpåliggande dragning, vilket du bör undvika eftersom du ändå renoverar väggarna. Kabel-TV-uttag har jag inte någon aning om men styrelsen i din BRF borde veta vilken firma ni har serviceavtal med på nätet, ring dit och kolla. Jag rekommenderar inte att börja mickla med kabel-TV själv då du kan råka släcka för grannarna också om du gör fel. Bredband antar jag att du får via Kabel-TV, om du har ett nätverksuttag är det lättare och just det kan du göra själv.
 
Återigen tack för svaren! :)

Kanske är läge att på förhand be om ursäkt och överseende för mina ständiga frågor. Är dock ovärderligt för mig som aldrig gett mig på något sånt här tidigare, och kunskapen här är imponerande!

tommib skrev:
Element finns det delade meningar om. Jag har aldrig tagit bort dem inför målning/tapetsering utan maskerat och försökt komma åt så gott det går. Det är därför du ser fältet utan tapet bakom elementet. Andra plockar regelmässigt bort dem. Jag skulle inte våga göra det själv, Särskilt som det ser ut som att du har ett ettrörssystem.
Ja, jag kommer låta elementet sitta kvar. Vill inte göra något som jag inte kan återställa, såvida det inte är helt nödvändigt.

tommib skrev:
Jag skulle försöka riva ner även den andra tapeten. Om du inte redan skaffat tapetångaren är det läge att göra det nu. Snålvarianten är att blöta väggen, vänta en halvtimme (se till att det är fuktigt hela tiden) och sen skrapa. Det som lossnar kommer stelna till en hård vidrig smet som du inte får loss från golvet så se till att du har maskerat ordentligt, helst med täckpapp. Plast tål visserligen fukten bättre men så fort du får en kletfläck på det kommer du börja dra runt plasten.
Imponerande hur rätt du får! Bifogar några bilder för att uppdatera hur arbetet fortskrider;

24xgz6d.jpg

Samt;

2co3qxk.jpg

Precis som du förutsade så bildade nästa lager tapet ett klet, som fastnade på golvet. Nu tänker jag visserligen lägga nytt golv efter att tak och väggar är klara (urgammal plastmatta som ligger), så är inte så oroad. Kommer nog täcka över ändå.

Det som gör mig orolig och fundersam är att jag tycks kommit ända in mot betongen. Under den mönstrade tapeten verkar det ligga ett relativt tunt lager av gips (?) eller liknande. Ibland följer den med när jag river, ibland sitter den kvar. Jag vet inte hur man bör hantera detta. Borde man försöka riva detta "innersta" lager också och blottlägga betongen, eller ska man vara mer försiktig och försöka behålla lagret?

Hittills har tapeten släppt relativt lätt enbart genom vatten och skrapning. Tänker dock ändå investera i en tapetborttagare, typ denna;

http://www.clasohlson.com/se/Tapetb...gclid=CM6OgaOs_sYCFaPUcgodCQwI6Q&gclsrc=aw.ds

tommib skrev:
Kostnaden för extra uttag vågar jag inte spekulera i, det skiljer så mycket på olika platser och mellan olika elektriker. En del använder ett schablonpris på 750 kr per uttag men då är det utanpåliggande dragning, vilket du bör undvika eftersom du ändå renoverar väggarna. Kabel-TV-uttag har jag inte någon aning om men styrelsen i din BRF borde veta vilken firma ni har serviceavtal med på nätet, ring dit och kolla. Jag rekommenderar inte att börja mickla med kabel-TV själv då du kan råka släcka för grannarna också om du gör fel. Bredband antar jag att du får via Kabel-TV, om du har ett nätverksuttag är det lättare och just det kan du göra själv.
Har lagt denna fråga lite på "hyllan". Tänker att jag ska riva tapeten ordentligt på alla väggar innan jag börjar söka elektriker och fundera kring kontakterna. Gissar att det smartaste är att planera in detta arbete innan man börjar spackla väggarna, då det nog orsakar en del ojämnheter på väggen.

Undrar hur det ser ut, med tanke på att väggen är i betong? Hur brukar elektriker gå till väga när det gäller att sätta upp nya kontakter i betongväggar? Känns som ett rätt stort arbete om man måste gå in och borra i väggen för att dölja kabeln...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.