Nu har maken och jag börjat i samma tankar... Idag kan man binda för 110 kr/kwh. Vi förbrukar ca 13.500 kwh på ett år, med merparten på vintern förstås.
Förra vintern hade vi rörligt med ca 3,5 kr/kwh och frös oss igenom hela vintern med ca 16 grader inomhus... noll livskvalitet för en som jobbar 3 dagar/vecka hemma.

Vad tror ni? Binda eller inte binda? 🤔Verkar som man kan binda på 6 månader, det känns lite lockande ändå.
 
För 110kr/kWh skulle jag nog inte binda…
 
  • Gilla
  • Haha
BSOD och 3 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Nu har maken och jag börjat i samma tankar... Idag kan man binda för 110 kr/kwh. Vi förbrukar ca 13.500 kwh på ett år, med merparten på vintern förstås.
Förra vintern hade vi rörligt med ca 3,5 kr/kwh och frös oss igenom hela vintern med ca 16 grader inomhus... noll livskvalitet för en som jobbar 3 dagar/vecka hemma.

Vad tror ni? Binda eller inte binda? 🤔Verkar som man kan binda på 6 månader, det känns lite lockande ändå.
Nu hade ni väll inte 3,5 hela vintern utan december, vintern 2023 Jan-mars kostade nästan samma som 1.1kr iaf (så hoppas ni inte frös då eller behöver frysa med fast 1.1kr).

Men frågan handlar om man vågar,har råd, eller nerver att käka rörligt (inget talar för samma priser), eller man vil sova säkert (dock ej titta på vad man betalar extra ibland). Lite som fast/rörlig ränta.

Tabell över elpriser i öre per kWh, inklusive moms, för månader från oktober 2022 till oktober 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Nu hade ni väll inte 3,5 hela vintern utan december, vintern 2023 Jan-mars kostade nästan samma som 1.1kr iaf (så hoppas ni inte frös då eller behöver frysa med fast 1.1kr).

Men frågan handlar om man vågar,har råd, eller nerver att käka rörligt (inget talar för samma priser), eller man vil sova säkert (dock ej titta på vad man betalar extra ibland). Lite som fast/rörlig ränta.

[bild]
Nä, 3,5 kr var väl den dyraste månaden...
Ja, som rörlig eller fast ränta. Men vi står lika vilsna inför det beslutet. 😆
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Nä, 3,5 kr var väl den dyraste månaden...
Ja, som rörlig eller fast ränta. Men vi står lika vilsna inför det beslutet. 😆
Resonera som ni skulle göra med räntan. Jag personligen skulle val rörligt (men kör Tim), då fastpris har haft trend ner o det är svårt att pricka ”rätt” samt inte mycket talar för högre priser. Tog med månads priser då inte varje månad var så hög eller likt fastpris ni kan få. Men vi får se om 6 månader o kan ha fel.
 
Något att beakta är att förra vintern var en av de varmaste någonsin i SE4. Temperaturrekord i januari.

Det är snarare vintern innan dess som är relevant att titta på
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
G Galten skrev:
Något att beakta är att förra vintern var en av de varmaste någonsin i SE4. Temperaturrekord i januari.

Det är snarare vintern innan dess som är relevant att titta på
Får kolla där man bor, ser ganska normalt ut hos oss (SE4 men vår ort) men skiljer nog.

Färgkodad temperaturregistreringstabell med månadsgenomsnitt över flera år, märkt med asterisk för rekordvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Jag har svårt att hitta bra data på nätet så min bevisföring blir bara anekdotisk (dvs värdelös)

Båda vintrarna var nog rätt milda i ett historiskt perspektiv.

Just nu är mitt bundna pris verkligen ingen fördel, elen är snudd på gratis iom hård vind och höga temperaturer

En liten tröst är att mitt bundna elpris faktiskt är lägre än jag trodde. Jag band det till 1.46 kr men eftersom det tog två veckor att byta så fick jag uppenbarligen ett annat pris i slutändan, 1.29 kr
 
G Galten skrev:
Jag har svårt att hitta bra data på nätet så min bevisföring blir bara anekdotisk (dvs värdelös)

Båda vintrarna var nog rätt milda i ett historiskt perspektiv.

Just nu är mitt bundna pris verkligen ingen fördel, elen är snudd på gratis iom hård vind och höga temperaturer

En liten tröst är att mitt bundna elpris faktiskt är lägre än jag trodde. Jag band det till 1.46 kr men eftersom det tog två veckor att byta så fick jag uppenbarligen ett annat pris i slutändan, 1.29 kr
Jag tror man får kolla lokalt (kan nog skilja sig) och att varmaste kan stämma på större nivå. Juli var varmaste månaden på jorden men här regna den bort. Vi hade iof -14 en december morgon som inte hör till det vanliga här.

Just nu har det varit extrem men kommit pris toppar emellanåt. 1,29 känns ändå bra!
Fast pris är ju som en lite dyrare försäkring. Betalar extra när ej behövs tyvär fast i detta fallet vill man att olyckan ska hända, haha
 
B buffyin skrev:
Jag tror man får kolla lokalt (kan nog skilja sig) och att varmaste kan stämma på större nivå. Juli var varmaste månaden på jorden men här regna den bort. Vi hade iof -14 en december morgon som inte hör till det vanliga här.

Just nu har det varit extrem men kommit pris toppar emellanåt. 1,29 känns ändå bra!
Fast pris är ju som en lite dyrare försäkring. Betalar extra när ej behövs tyvär fast i detta fallet vill man att olyckan ska hända, haha
Jag tror både och. man behöver titta lokalt för att få en slags väderkoefficient som påverkar ens egna förbrukning. Dygnstemp funkar nog bra för det.

Men prismässigt så behöver man en slags internationell väderkoefficient. Den behöver ta höjd för både vind och temp. Iaf här i se4. Jag upplevde att vädret i Tyskland påverkade priset mer här än vädret i se1. Just för att exporten drev upp priset
 
  • Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
För oss i SE4 är vindhastigheten den helt dominerande faktorn för elpriset. Tyvärr korrelerar ju kallt väder med stilla vindar (inga milda lågtryck från England)

Jag har nog valt ett bundet elpris mer som ett politiskt ställningstagande än att jag skall gå vinst på det.

Det kan säkert passa en del att anpassa sin vardag efter aktuellt elpris. Jag har inte så mycket fritid och har inte bett om att få ett väderberoende elpris
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.