Och sitter det inget rör till golvbrunnen så sätt det en bit trädgårdsslang, det är ofta 1/2" rörgängor och en Gardenakoppling passar.

Protte
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Ja, Entersten, det du gör när du vrider den är att du lyfter den kägla manuellt som sitter inuti den och det ska höras ett knäppljud varefter du vrider på vredet och då ska vattnet sluta rinna för ljudet är ett tecken på att fjädern trycker tillbaka käglan. Slutar inte vattnet rinna då är endera käglan eller fjädern skadad, även sätet som käglan tätar emot kan ju ha fått korrosionsskador.
 
8
Följdfråga. Ska jag vrida den helt runt eller vrida en bit (enligt ev. pil/medsols) och tillbaka? Stanna när det sluta komma vatten?
 
Krilleman
"Hacket", när den fjärdar tillbaka och stänger vattnet, är lite olika på olika märken. Men ca 1/2-3/4 varv är normalt.
 
Du kan vrida så att det knäpper 2-3 gånger men inte tillbaka. Det man gör då kallas för att motionera ventilen. Slutar inte vattnet rinna då så finns det bara ett att göra och det är att byta ventilen. Se då bara till att du köper en med samma öppningstryck, det bör stå någonstans på den ventil du har.
 
8
Vete fan om jag vågar mig på att byta själv om den nu är trasig, man ska testa när jag har lite tid över innan vintern kommer. Tack för att jag lånade tråden och alla bra svar.
 
Sitter ventilen på en varmvattenberedare så måste du stänga tilloppet till beredaren för att kunna byta den. Sitter den på ett system med jord eller bergvärmepanna behöver du för säkerhets skull stänga av den och sedan stänga kranen på värmereturledningen för at kunna byta ventilen. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.