Hej

Vet inte vad de heter, men på inkommande vatten till pannrummet sitter denna.

Vattenventil med blå spak som läcker vatten konstant, installerad på rör i pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vattenventil med blå ratt som läcker vid golvbrunnen, använd för avtappning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vrider man på den tömmer den ut vatten genom ett rör till en golvbrunn.

Men den har börjat läcka så det rinner vatten genom röret konstant.
Inte fullt flöde men ett jämnt rinnande.

Ska det vara så?! Eller är den kass?
 
Det är en säkerhetsventil. Lite beroende på var den sitter (finns både på värmekretsen och varmvattenberedaren) så är den antingen otät, eller så har du ett fel så att trycket är för högt hela tiden.

Det är vanligt att de blir otäta. Om du har ngn. manometer som visar trycket i värmesystemet så lägg upp en bild. Det händer att när en panna är slut, så läcker det från varmvattenberedaren (tappvatten har högt tryck) till värmesystemet som skall ha avsevärt lägre tryck, då kan värmens säkerhetsventil stå och släppa ut övertrycket konstant. Men fel på ventilen är vanligare.

Det är lätt att byta en säkerhetsventil.
 
Krilleman
Den där sitter på inkommande kallvatten till varmvattnet. (allt vatten är ju kallt innan det värms)

Prova att "hacka över den" = Vrid några varv, och kika om den tätar till sig. OBS det sprutar vatten vid denna operation!!

Annars byt!
 
Tack för bra svar.
Ja de är på kallvatten ledningen in i pannrummet.

Har vridit fram och tillbaks några ggn.
Läcker ännu mer nu så det får bli ett byte:)
 
Krilleman
Om du vill köpa en exakt likadan så ser det ut som om du har en säkerhetsventil ur Ahlsells egna kollektion, "A-collection" men det är Flamco som tillverkar denna åt dom.

9 bar har rsk 5001841 hos Ahlsell.

Under 100-lappen betalar en större rörfirma för denna.

Mässingstermostatventil med blå ratt och gänganslutningar för rör, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Vilken service, tackar.
Kan köpa från ahlsell via jobbet så de passar ju bra :)
 
Krilleman
Det finns bara 1262st på hylla i Hallsberg så du får skynda dig! :wow:
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
åh, nu ser jag min chans att få klaga på... A-collection, det hade inte jag köpt, tror Ahlsell köper upp partier som svikit i tillverkningskvalite som fabriken inte vill sälja i sitt namn. Tycker alla A-collection saker jag köpt har antingen visat tecken på skräp direkt eller krånglat senare. Och det man köper kan man ofta inte hitta reservdelar till sen heller så det är korttids engångsprylar. hehe

*positivaklubben*

Så nu får Krilleman RSK'a till något kvalitetsexemplar också ;)
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jo visst är det så, A-collection är lite tvivelaktigt kvalitetsmässigt. *postitivaklubben* har haft detta ämne på flera möten. Men prylarna duger ju faktiskt även fast det finns bättre. Jag har ju en liten kärlek till LK:s sortiment.

Duger LK 514 för dig Yrrol?

9bar-varianten har 5005353. (sitter som standard på NIBE-produkter) Kostar nästan 100% mer än A-collection.

LK 514 9bar övertrycksventil från NIBE-standard monterad bredvid en omonterad anslutningsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Person ger tummen upp med texten "APPROVED" överlagt.

Det kostar att byta oftare också. ;)
 
8
Jag har en liknande på värmekretsen (vattnet som snurrar i elementen) till mitt bergvärmepump bott i 2år i huset och funkat kanon med 1-1.5bar i kretsen men nu håller den inte ens 0.5bar, ökar man börjar den sakta tömma sig genom den där grejen.

Sitter ovanpå pumpen tillsammans med en lite extra tank till samma system och inget avledningsrör till golvet (skitdumt) så kan inte testvrida utan att riskera dränka hela pumpen ovanifrån, hur tänkte installatörer igentligen.

Kan den gått sönder eller har jag luft eller nå fel på systemet?

Hur är bästa sättet att lufta systemet, läst olika sätt. Har inte så bra koll igentligen på pumpen och vad alla rattar osv gör där uppe känner jag. Ska fixa en bild....
 
Som flera svarat så är det en säkerhetsventil. Följer man instruktionerna för en sådan så ska man vrida den i pilens riktning i varje fall några gånger per år just för att undvika att de börjar läcka och för att de verkligen fungerar. Man ska aldrig vrida den emot pilens riktning, den ska i 99 fall av hundra vridas medsols, annars förstörs den. Eftersom det är en säkerhetsventil så ska den öppna vid för högt tryck och släppa ut det mot en golvbrunn eller annat avlopp, om man inte vill suga upp vatten från golvet. Viktig detalj om man inte vill spränga vattenberedaren eller värmepumpen.
 
Y
hum jag får nog också pröva göra några snurr för min smygläcker periodsvis.
 
8
Man kan alltså vrida den helt runt?fast åt rätt håll då?
 
Ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.