R
Om du tänker dig hur det kan bli , använd inbyggda hårddisken :D
Om det inte finns någon avrinning från rännan så kommer den att fyllas upp oavsett
mängden regn som kommer , är det då meningen att det ska dunsta upp , nog lite utopi .
När vattnet kommer till en viss nivå så finns det säkert någon otäthet som det kryper
ner igenom och kanske hamnar innanför
Du får försöka se var det kan bli en avrinning/stuprör eller på annat sätt få bort vattnet .
Det är ju inte meningen att ha en pump där :worried:
 
Ja det är högst märkligt men jag lovar, här finns inget stuprör. Hällde precis en hink vatten. Precis där jag hällde gick det lite genom plåtarna och kom genom på utsidan av fasaden som syns på bilden. Resten står kvar i rännan...

Vy uppåt mot en träbjälke och en vattenfylld takränna ovanför ett fönster, med himlen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Då är det bara att bita i äpplet , det är klart felgjort när det inte finns avrinning
Du får se vad du kan göra åt det , man något måste till för att inte få vatten in .
Hur och vad går inte att säga på distans , antingen ett stuprör eller ett hål på en gavel
med plåtränna ut 30 cm + kanske en kedja som vattnet kan rinna ned för ,
inget skvalp på marrken och upp på något
 
Skjutdörrarna är i trä med plexiglas sände hade vi ändå tänkt byta på sikt. Men golvet (trall) i uterummet ser rätt fräscht ut. Jag antar att det kan inte ha varit några jättefloder här inne genom åren trots denna ”felkonstruktion” konstigt nog är den tekniska beskrivningen och ritningen på uterummet godkänd av byggnadsnämnden 1987
 
R
Någon som skrev under pratade med älsklingen :D:D:D
 
J
Åt vilket håll lutar rännan? Mät med vattenpass. Gå ner i det hörnet och ner med fingrarna, det måste finnas avrinning som är igensatt! Som någon skrev kommer hela taket annars att fyllas av flera kubik.

Jag vet att du kollat, men vägrar erkänna faktum! :crysmile:
 
Lägg upp en vattenslang på taket o sätt på full fart. Sen går du ner o tittar o lyssnar.
 
Sorry grabbar men det är avslut i ändarna. Bilden är tagen mot ena änden med blixt. På något sätt torkar det upp för rännan var snustorr idag när jag kom hem.
Torrt i en hängränna med lite löv och smuts, bild tagen inifrån rännan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Inget regn och mycket sol sista dagarna då ?
Hur långt ut går den rännan utanför du kan se ditt foto
 
  • Tak med ränna som slutar ovanför glasdörr, soligt väder, pil och text anger rännans ändpunkt och synlig bottenplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rännan slutar ungefär vid stolpen där dörrarna slutar, alltså lite längre in än din pil.

Plåten är inte synlig underifrån utan där sitter träpanel under - se bilden som jag tog upp mot himlen
 
R
Hur har du det med övriga stuprör , går dom ner i mark och bort från huset
 
R
Ett förslag bara

Du kan såga upp ett hål på undersidan ca 15X15 cm , borra ett hål i botten på rännan
och göra som på skissen
Kedjan bör vara min 6 mm gods i länkarna
 
  • Skiss av ränna med hål och kedja, instruktioner för montering av bygel och kedjedränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
I byggbeskrivningen står det bara
Svartvit bild av en byggbeskrivning för ett uterum, med detaljer om material och mått men inget stuprör på ritningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



på ritningen syns inget stuprör alls. Ni menar alltså att detta är ett helt felaktigt byggsätt (1987) - det finns ingen chans att man tänkte att "det som regnar på uterumstaket får hamna i den rännan - rinner den över är där en dropplist på framsidan" ?
 
nu när jag tittar på ritningen ser det fasen ändå ut som det är ett stuprör som sticker ner i marken. Antingen så har någon innan mig plockat bort detta eller så är det ett smalare rör som är gömt i pelaren i hörnet på något magiskt vis?

Byggritning som visar fasad och sektion med mått för fönster och tak, misstänkt stuprör indikerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
??? Kan inte svara på det du framför , bara hur det ska se ut med vattavrinning
Om rännan är tät och tycks vara av större mått , så kan det väl bli några hundra kilo
extra vikt på stolparna som bär upp taket , inte bra
Kolla upp hur du kan få en avrinning , typ stuprör eller som mitt förslag så blir det bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.