Hörde nu under dygnets tysta timmar ett droppande ljud, som jag lokaliserade till ett element i ett sovrum.
Är inte helt säker på begreppen man använder, men är termostaten alltså det som mestadels syns här (grå plast) som i sin tur reglerar en ventil som är delen på röret och som också sträcker sig in i termostaten?
Radiatortermostat monterad på en uppvärmningsrörledning mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag antar då att det är ventilen som läcker?
Som synes är termostaten av äldre snitt (jag gissar från -72 då huset byggdes).
Så, är rekommendationen att byta både ventil och termostat?
Och när man ändå gör det, bör jag byta övriga ca 12 termostater och/eller ventiler i samma veva?
Tacksam för råd.

/C
 
C Costanza skrev:
Hörde nu under dygnets tysta timmar ett droppande ljud, som jag lokaliserade till ett element i ett sovrum.
Är inte helt säker på begreppen man använder, men är termostaten alltså det som mestadels syns här (grå plast) som i sin tur reglerar en ventil som är delen på röret och som också sträcker sig in i termostaten?
[bild]
Jag antar då att det är ventilen som läcker?
Som synes är termostaten av äldre snitt (jag gissar från -72 då huset byggdes).
Så, är rekommendationen att byta både ventil och termostat?
Och när man ändå gör det, bör jag byta övriga ca 12 termostater och/eller ventiler i samma veva?
Tacksam för råd.

/C
Ja den gråa är termostaten och innanför den sitter en ventil som kallas för packbox.
Läcker det ut vatten på golvet alltså?
Då måste du byta packboxen.
Sedan angående byte av termostat där och i andra rum beror på hur du tycker att temperaturen är. Är temperaturen jämn i rummen? Om den varierar mkt kan det vara värt att byta termostaten. Om packboxen fungerar så behöver man inte byta packboxen.
 
T Tompafix skrev:
Ja den gråa är termostaten och innanför den sitter en ventil som kallas för packbox.
Läcker det ut vatten på golvet alltså?
Då måste du byta packboxen.
Sedan angående byte av termostat där och i andra rum beror på hur du tycker att temperaturen är. Är temperaturen jämn i rummen? Om den varierar mkt kan det vara värt att byta termostaten. Om packboxen fungerar så behöver man inte byta packboxen.
Ja, exakt, det droppar vatten från termostaten, så något måste ju göras.
Det jag då tänkte mig var att det som läcker rimligen är ventilen som då måste bytas.
Hur menar du med att ”packboxen fungerar”? Går det i normala fall att få ordning på en läcka utan att byta den? Eller menade du termostaten.

/C
 
C Costanza skrev:
Ja, exakt, det droppar vatten från termostaten, så något måste ju göras.
Det jag då tänkte mig var att det som läcker rimligen är ventilen som då måste bytas.
Hur menar du med att ”packboxen fungerar”? Går det i normala fall att få ordning på en läcka utan att byta den? Eller menade du termostaten.

/C
Hmm, inser nu att du med att packboxen fungerar kanske refererar till idén om att byta på övriga radiatorer?
Egentligen vet jag inte hur bra varken ventilerna eller termostaterna verkligen fungerar då jag oftast har dem på fullt blås, och så blir det bergvärmepumpens reglering som styr så att säga.
Jag har ju vid tillfälle känns att elementen är varma då det är kallt ute, men solinstrålning gjort rummen riktigt varma. Om det beror på att jag kör “fullt blås” på termostaterna eller för att de inte fungerar är svårt att säga.
Men fula är de ju i alla fall, så bara det kunde ju trigga ett byte. :)

/C
 
Redigerat:
C Costanza skrev:
Hmm, inser nu att du med att packboxen fungerar kanske refererar till idén om att byta på övriga radiatorer?
Egentligen vet jag inte hur bra varken ventilerna eller termostaterna verkligen fungerar då jag oftast har dem på fullt blås, och så blir det bergvärmepumpens reglering som styr så att säga.
Jag har ju vid tillfälle känns att elementen är varma då det är kallt ute, men solinstrålning gjort rummen riktigt varma. Om det beror på att jag kör ofullständig blås” på termostaterna eller för att de inte fungerar är svårt att säga.
Men fula är de ju i alla fall, så bara det kunde ju trigga ett byte. :)

/C
Packboxen fungerar om den fjädrar ut när du trycker in den litte grann.
Det finns adaptrar till de flesta packboxar om man endast vill byta packboxen.
Den som läcker behöver så klart bytas.
Okej bergvörmenkan jag inget om, men då ska alltså termostaterna vara helt öppna?
 
T Tompafix skrev:
Packboxen fungerar om den fjädrar ut när du trycker in den litte grann.
Det finns adaptrar till de flesta packboxar om man endast vill byta packboxen.
Den som läcker behöver så klart bytas.
Okej bergvörmenkan jag inget om, men då ska alltså termostaterna vara helt öppna?
Ok, tack. Har aldrig haft av termostaterna på elementen och kollat återfjädringen annat än på elementen i badrum och tvättstuga där termostaterna är permanent bortplockade (av föregående ägare, har aldrig ifrågasatt det).
Huruvida termostaterna SKA vara öppna är jag osäker på. Jag har bara kört så. Har sällan känt att jag fått överdrivet varmt, men kanske kan jag som sagt eldat på lite i onödan de tillfällen då solinstrålningen ensamt räcker för att värma rummen.

/C
 
Ett värmesystem som är bra injusterat behöver inga termostater på radiatorerna annat än att sänka flödet i radiatorn när rummet får tillskottsvärme från extern värmekälla som tex solinstrålning, matlagning.

Radiatorerna i radiatorkretsen bör vara injusterade med förinställningen så att det är ”rätt” temperatur i alla rum vid aktuell framledning.
Centrala reglersystemet bör vara injusterat så att framledningstemperaturen är lagom hög för att hålla inställd rumstemperatur.

I följande inlägg visar jag hur en MMA radiatorventil ser ut när den öppnas,
https://www.byggahus.se/forum/threads/olika-varma-element.469146/page-2#post-4927724
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.