L lbgu skrev:
Vill man minska på kostnaderna så funkar nog spade utmärkt. Om nu grannen varit och grävt i marken tidigare och orsakat läckan så borde man ju kunna gissa var det hänt ungefär. Sen är det förhoppningsvis lättgrävt ifall någon grävt där tidigare. Kan ju vara lite jobbigt om det är långt norrut och det är +1,5 meter ner, men i södra Sverige ligger de nog inte så djupt (kanske 70 cm).
Jo men jag tror inte grannen går ut och handgräver...eller om TS får "tillstånd" av grannen att handgräva.

Men grannens grävning och djup på den grävningen borde ju ge de ledtrådar som behövs om man klarar en lugn diskussion. Snabbt gjort för en grävare och en rörmokare att reparera ledningen.

Vi får se hur det går för TS?
 
Tack för alla svar, tror alla aspekter är klargjorda!

Jag vet inte om det läcker, trycket är ok men inte bra. Till att börja med borde det dock gå att köra in en kamera (detta är ett 40mm PE rör om jag förstår det rätt) alternativt trycktesta innan man drar på sig en massa grävkostnader.
Fortfarande är det ju så att dessa "rör" inte går sönder av sig själva och så länge det inte finns nån skarv som kan ha monterats fel så kan det ju inte vara annan orsak är yttre åverkan.
 
L lbgu skrev:
Vill man minska på kostnaderna så funkar nog spade utmärkt. Om nu grannen varit och grävt i marken tidigare och orsakat läckan så borde man ju kunna gissa var det hänt ungefär. Sen är det förhoppningsvis lättgrävt ifall någon grävt där tidigare. Kan ju vara lite jobbigt om det är långt norrut och det är +1,5 meter ner, men i södra Sverige ligger de nog inte så djupt (kanske 70 cm).
Jag bor i södra Sverige. Jag la min ledning efter rekommendation för min region 1,6m ner…..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Näset Västkusten Näset Västkusten skrev:
Tack för alla svar, tror alla aspekter är klargjorda!

Jag vet inte om det läcker, trycket är ok men inte bra. Till att börja med borde det dock gå att köra in en kamera (detta är ett 40mm PE rör om jag förstår det rätt) alternativt trycktesta innan man drar på sig en massa grävkostnader.
Fortfarande är det ju så att dessa "rör" inte går sönder av sig själva och så länge det inte finns nån skarv som kan ha monterats fel så kan det ju inte vara annan orsak är yttre åverkan.
En kamera är beroende av avståndet och ett trycktest gör en rörmokare snabbt.
Sen har du inte svarat om det finns en VA huvudman för de stänger då servisventilen (normalt) så att rörmokaren kan tryckprova ledningen.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men jag tror inte grannen går ut och handgräver...eller om TS får "tillstånd" av grannen att handgräva.
Innan man vet orsaken till läckan (eller om det ens läcker) så är det självklart TS som får ordna så det grävs. Men skulle jag vara grannen så skulle jag givetvis föredra att TS handgrävde än att det kom in grävmaskin och körde omkring på tomten med allt vad det kan innebära i skador.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det finns så att det går och stänga av enskilt för vår fastighet och nu när jag tänker på det igen så borde man även kunna flödes mäta min del, kanske tom VA verket ändå är intresserade av att hjälpa till då en eventuell läcka är svinn för dem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag bor i södra Sverige. Jag la min ledning efter rekommendation för min region 1,6m ner…..
Jag bor också i södra delen av landet. För några år sen var jag tvungen att gräva lite på tomten och då kom vattenledningen fram och den låg på ca. 70 cm. Har aldrig varit med om att den frusit. Inte jag som grävt ner den, men det gjordes nog kring år 2000.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Näset Västkusten Näset Västkusten skrev:
Det finns så att det går och stänga av enskilt för vår fastighet och nu när jag tänker på det igen så borde man även kunna flödes mäta min del, kanske tom VA verket ändå är intresserade av att hjälpa till då en eventuell läcka är svinn för dem.
Jo men...
Har du kollat med din VA-leverantör om det haft problem med trycket i ledningssystemet.
Får de pumpa ut en massa vatten i onödan?
Du kan ju få lägre tryck beroende på att någon annan har ett läckage.
Så kontakta ditt VA-bolag.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men...
Har du kollat med din VA-leverantör om det haft problem med trycket i ledningssystemet.
Får de pumpa ut en massa vatten i onödan?
Du kan ju få lägre tryck beroende på att någon annan har ett läckage.
Så kontakta ditt VA-bolag.
Det är sant, kan ju vara en läcka var som på gatan. Kanske börja med att förstå vilket tryck jag skall förvänta mig.
 
Näset Västkusten Näset Västkusten skrev:
Det är sant, kan ju vara en läcka var som på gatan. Kanske börja med att förstå vilket tryck jag skall förvänta mig.
Jo och sen har du kanske fler grannar (än den du är ilsken på) som du kan kolla med om de upplevt ett sämre tryck?
VA-bolaget kan sedan göra tryckmätningar för att avgöra om det är sämre i ditt område inkl läckagesökning om man ser att det är något fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag bor också i södra delen av landet. För några år sen var jag tvungen att gräva lite på tomten och då kom vattenledningen fram och den låg på ca. 70 cm. Har aldrig varit med om att den frusit. Inte jag som grävt ner den, men det gjordes nog kring år 2000.
Jag tror inte heller att det fryser på 70cm. 160cm är för att vara säker även på plogad mark vid en 100årsvinter. Men det är den officiella normen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
Kanon tillfälle att gräva upp hela rörgraven och göra en ny länge ifrån grannens dränering 5m eller så
ta hjälp av HA det brukar lösa sig smidigt då.
 
Varför tror du att det läcker? När grannen grävde borde vatten komma fram om de skadat din ledning. Läckande vattenledningar brukar alltid medföra uppstigande vatten i gäsmattan, men här kanske dräneringen tar vattnet. Lugna dig till bevisen visar sig.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I min kommun så är vattenverkets medarbetare väldigt pragmatiskt lagda och har hjälpt flera av mina grannar att lyssna sig fram till ungefär var läckan ligger. Helt utan kostnad. Jag antar att det gynnar alla parter.[/QUOTut
B Bygga hus 1947 skrev:
Varför tror du att det läcker? När grannen grävde borde vatten komma fram om de skadat din ledning. Läckande vattenledningar brukar alltid medföra uppstigande vatten i gäsmattan, men här kanske dräneringen tar vattnet. Lugna dig till bevisen visar sig.
Ja, Om det går in i dräneringen då borde man se det i dräneringsbrunnen
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Näset Västkusten Näset Västkusten skrev:
Tack för alla svar, tror alla aspekter är klargjorda!

Jag vet inte om det läcker, trycket är ok men inte bra. Till att börja med borde det dock gå att köra in en kamera (detta är ett 40mm PE rör om jag förstår det rätt) alternativt trycktesta innan man drar på sig en massa grävkostnader.
Fortfarande är det ju så att dessa "rör" inte går sönder av sig själva och så länge det inte finns nån skarv som kan ha monterats fel så kan det ju inte vara annan orsak är yttre åverkan.
Fast återigen, vad är det som får er att tro att det är läckage? Är det kommunalt vatten så är det ju konstant tryck från oberoende källa och trycket inne minskar inte nå speciellt om det nu inte formligen forsar ut i backen då. Har ni eget vatten så sjunker trycket sakta när pumpen inte går om det är läckage.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.