Uppdatering!

Efter att ha sovit på saken och sedan tittat närmare på eländet imorse insåg jag att alla ledningar för varmvattnet fram till bara precis bakom väggen i bild redan är bytta mot koppar. Jag antar att det bytet var föranlett av korrosion på de nu utbytta ledningarna, men att det å andra sidan knappast gjort läget bättre för de rör jag nu hittat läck på. (bild 1)

Min slutsats blev att det är lika bra att byta även denna bit mot koppar. Under dagen har jag därför varit en sväng till Rinkaby Rör för att införskaffa de delar som behövs för den operationen. Planen är att byta från andra sidan väggen och allt i bild, plus en bit upp mot koppar. Helst hade jag ju bytt all återstående varmvatten, men rören på toaletten en våning upp sitter i väggen så de kommer jag inte åt att byta lika lätt.

När jag ändå skruvar passar jag på att sätta in en ballofix där denna gren av systemet börjar också, så att jag lättare kan stänga av nästa gång jag ska greja med någon av badrummen. (bild 2)

Kvällens övning är nu att sätta allt på plats. (bild 3 på sakerna jag hoppas ska bli rätt i badrummet).

Har någon tips för vad man ska tänka på när man som nybörjare monterar klämringskopplingar på prisol och/eller hårda kopparrör få man gärna slänga in dem! :)
 
  • Gamla rör med synbar korrosion och nya kopparledningar anslutna, installation under tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörkoppling med vit prisolledning och mässingsklämringskoppling mot kopparrör under tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-delar på betonggolv: vit PEX-rör och mässingsklämringskopplingar samt kopparledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
det verkar som du hittat mer som inte är bra och tagit beslut på att byta lite ,
Prisol är mjukt ( och såga av ingen rörkap , klämmer , får inte in stödet ) och då ska du ha en stödhylsa i vid klämringar , annars klämmer det inte till ordentligt , standardrör är normalt hårda , där ingen stödhylsa , i badrum vill man ju ha cromade rör , det finns hårda ( inget stöd ) halvhårda ( rekommenderar stöd ) och mjuka ska ha stöd
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Krilleman
Bra val att byta till koppar om du hittat mera läckande delar!


L Liteavvarje skrev:
i badrum vill man ju ha cromade rör , det finns hårda ( inget stöd ) halvhårda ( rekommenderar stöd ) och mjuka ska ha stöd
Var kan man köpa hårda förkromade kopparrör?

Halvhårda och mjuka förkromade kopparrör ska ha stödhylsa.
 
L
Krilleman krilleman_215 skrev:
Bra val att byta till koppar om du hittat mera läckande delar!




Var kan man köpa hårda förkromade kopparrör?

Halvhårda och mjuka förkromade kopparrör ska ha stödhylsa.
Vet inte om det finns hårda på byggvaruhusen , men dom har stödhylsor rätt så skapligt pris på dom 5 pack ,+ rör jag själv försöker att använda halvhårda lättare att bocka PS :: för att det ska bli snygga bockar , ett bockverktyg eller en bockfjäder som stoppas i och går lite över 90 grader och sedan bockas tillbaka lite , annars fastnar fjädern , tvärnit på att få ut den
PS du sa rinkaby : där finns halvhårda + mjuka kolla priserna diffar lite
 
Krilleman
Dit jag ville komma var att hårda förkromade kopparrör går väl knappt att få tag på?! Tillverkas det ens?

Alltså är slutsatsen att man alltid ska ha stödhylsa i förkromade kopparrör!

OT = OFF innan detta spårar för mycket!
 
L
Krilleman krilleman_215 skrev:
Dit jag ville komma var att hårda förkromade kopparrör går väl knappt att få tag på?! Tillverkas det ens?

Alltså är slutsatsen att man alltid ska ha stödhylsa i förkromade kopparrör!

OT = OFF innan detta spårar för mycket!
Jo det finns vad jag vet , men används mycket sällan p.g.a svårt att bocka snyggt :confused:
Rätt med stöd till dom andra :)
 
Krilleman
Nu börjar det verkligen bli OT (som jag inte ville att det skulle bli) men hur tusan bockar du då hårda vanliga hårda kopparrör? Är det svårt?
 
Hög tid för lite återrapportering. :)

Allt kom på plats som det skulle under tisdagen och har vad jag kan se hållit tätt sedan dess. Det enda jag grämer mig över är att jag inte satte en avstängning till tvättstället (rören rakt ner) när jag ändå höll på.

Och så här i efterhand hade jag nog tyckt att det varit enklare att sätta T-kopplingarna direkt i varandra istället för med en rörstump emellan, men jag tänkte inte på det när jag köpte grejerna och bevisligen gjorde inte killen på Rinkaby det heller... :)
 
  • Rörinstallation för vatten med T-kopplingar, avstängningsventiler och kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt avloppsrör kopplat med T-koppling och en rörstump i taket, rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledning med T-koppling monterad mellan vita rörstumpar under ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Rinkaby har tyvärr inte dubbelmuttrar för VSH.

Köpte du ballofixer med slät ända som man bör ha för montage av slang med lekande mutter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.