Hej!

Jag upptäckte i samband med att jag monterat in duschkabin i källaren att ett av de gamla t-rören läcker. Vattnet är avstängt just nu, men jag skulle ju vilja fixa det innan jag sätter på vattnet igen - d.v.s. helst i eftermiddag... :)

Jag gissar att det jag i detta läge behöver göra är att byta ut T-röret mot ett nytt. Är det i så fall ett galvat T-rör jag ska hitta? Eller behöver/bör jag byta ut fler kopplingsdelar när jag ändå håller på här?
 
  • Gammalt korroderat T-rör i en vatteninstallation med synlig läckagepunkt markerad med en röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Är det färskvatten , är det hål på t-stycket ? 0lika åtgärd
 
Varmvatten.

Japp. Hål i själva t-röret. Exakt där pilen pekar.
 

Bästa svaret

L
Ok du har ett gammalt hus med galvade rör för vattnet , inget ovanligt med läcka då samt att när du får isär dom så kommer du att se , dom är ganska små invändigt ( avlagringar ) enda att göra i framtiden byta till koppar , nu till problemet då får du byte t-röret , för att få bort det ,
i följande ordning ::: gänga bort den del som ballofixen sitter på ,,efter det so har du en muff ovanför med en mutter under , mutter ska skruvas ned till gänga tar slut , muffen ska gå samma väg , den släpper då från röret ovanför , nu kan du skruva loss t-stycket och sätta dit ett nytt
tveksamt om hittar en galv i dag men går att använda en i rödgods , ( kanske finns på varuhusen ) ta med dig det gamla så får rätt sedangår du baklänges i infot , du ska ha lin och
tätpasta angående muttern så lindars lin runt i kanten på t*stycket och muttern dras med det

OBS delarna kan sitta hårt du måste hålla emot den del som inte ska röras
 
Krilleman
Ett förtydligande är att rödgods är samma sak som mässing i dagligt tal.

Fast i ett galvsystem så är ju det mer rekommenderat att laga med galv.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Är det korrosionsrisken som gör att jag ska undvika mässing?
 
  • Gilla
VincentS
  • Laddar…
L
Krilleman krilleman_215 skrev:
Ett förtydligande är att rödgods är samma sak som mässing i dagligt tal.

Fast i ett galvsystem så är ju det mer rekommenderat att laga med galv.
Hittar du galv och inte aducerat som det heter ( svartrör ) så ta det
 
Efter att ha samrått med frugan blev det till att vänta till imorgon för att lättare hitta rätt grejer. (Det var det här med att inte pilla VVS på helger... :) )

Men efter att ha haft vattnet på två korta gånger för matlagning och disk har nu hålet blivit så pass mycket större att det inte längre kommer en droppe då och då utan istället står en smal stråle rakt ut från t-röret.

Helt plötsligt känns det mycket mer aktuellt att byta ut alla rören i huset... :rolleyes:
 
Snabb och tillfällig lagning brukar man kunna göra med en gummibåt och en slangklämma, så lagar man ute i gatan, bara lite större grejer.

Såg nu att det inte är lätt där läckan är.
 
vulktejp är grejen för sånt där...............I övrigt så kan man ge sig baljan på att ett hål på ett sånt där ställe blir femtielva hål till när man börjar riva i det. Jag skulle nog tillfälligtvis begrava skadan i vulktejp och sen börja fundera på att byta ut allt.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
L
Vulkteip klarar inte vattentrycket
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Snabb och tillfällig lagning brukar man kunna göra med en gummibåt och en slangklämma, så lagar man ute i gatan, bara lite större grejer.

Såg nu att det inte är lätt där läckan är.
Så mycket vatten kommer nog inte...;)
maxresdefault.jpg

Den quick and dirty fix som kan funka på en genomrostad por är en plåtskruv.
Gänga isär skiten och dra ihop det med nya rördelar är inte så boökigt, två rörtänger, lin och locherpasta är det som behövs utöver rördelarna.
 
Redigerat:
L Liteavvarje skrev:
Vulkteip klarar inte vattentrycket
jodå, det beror på hur mycket man lindar på. Har själv en del vulktejpade rör i källaren. Blir inget byte förrän pannan byts ut.
 
Staffans2000
Till vulktape är jag skeptisk.
Byt Tröret, men se till att inte rubba andra skarvar än de avsedda. Håll emot ordentligt med den största rörtången och låssa delen med den mindre.
 
Problemet är ju bara att har man otur så är fler rör och delar drabbade och det slutar med att man får byta allt iallafall och då är det ingen återvändo...........Jag bytte en vinkel i min källare och den var så dålig att jag var tvungen men röret den satt på var lövtunn och det är nog bara guds försyn att det håller tätt och att jag fick dit en ny böj. Att hålla emot med rörtång på röret var bara att glömma för då hade man väl klämt sönder det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.