Det har ju varit ganska mycket regn sista tiden från öster, där åt ligger fönsterpartiet . När jag frilade de skadade delarna så var drevningen och isolering ganska blöta, och konstruktionen hade hög fukthalt (mätte) på skadade ställen.
//Thord
 
M
T Thord58 skrev:
Jag har brutit upp foder och salning runt de berörda partierna och det finns inget läckage uppåt, så det måste smyga sig in under kanten där sarlingen tar slut och över kanten på blecket , man kan ju trycka dit mycket fog men det borde gå att gör på ett smartare sätt, hur gjorde man förr när man inte hade massa fogmassa på fönster som sitter lite utsatt?
//Thord
man skyddade konstruktionen mekaniskt kan man väl säga.
man satte vattbrädor över och under fönster med lutning utåt. De som var lagom noga satte den kant i kant med timmerstommen, de noggranna gjorde till och med ett urtag i timret och skjuvade in den i.
Sen tillverkades fönsterna så att de hade en egen avrinning, dvs att karmen var extra djup i nederkant. Hela nedre karmstycket gjordes med lutning utåt, den delen där fönstret sitter har dock mycket låg lutning.

sen är det i princip tätt :)

det jag menade med mekaniskt skydd är just det att man bygger på ett sådant sätt så att man alltid hindrar vatten från att ta sig in genom att man bygger träkonstruktionen på ett visst sätt.
 
M
Gula pilen är fönsterkarmen som sticker ut.
Blå pilen är vattbrädan som går in under karmen.
 
  • Närbild på ett fönster där gula pilen visar fönsterkarm som sticker ut och blå pilen vattbräda under karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huvudfrågan är om det funnits någon uppvärmning av utrymmet.
Jag tror du letar efter ett fel som inte finns utan som beror på avsaknad av uppvärmning.
 
F fixarpelle skrev:
Huvudfrågan är om det funnits någon uppvärmning av utrymmet.
Jag tror du letar efter ett fel som inte finns utan som beror på avsaknad av uppvärmning.
Det är uppvärmt, så kondens är inte problemet utan läckage.
 
  • Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
Har råkat ut för att själva fönstret läcker, kan det vara fallet? I springan mellan båge/ karm uppe, vid slagregn.
 
T
T Thord58 skrev:
Hej, jag har problem med vatteninträgning vid mitt fönsterbläck, vattnet letar sig i nederkant av brädan på sidan och in i konstruktionen. Blecket är inskjutet i spåret som synes på bilden.
Är villrådig hur jag ska göra, några bra tips?
//Thord
Lite nyfiken på om ni kom fram till vart/vad det var som läckte?
 
T TechChad skrev:
Lite nyfiken på om ni kom fram till vart/vad det var som läckte?
Mitt hetaste tips är att det kröp bakvägen där jag hade sågat ut för blecket.
Så här gjorde jag istället.
//Thord
 
  • Ett hörn av ett vitt fönster och fönsterbräda mot en sida av ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.