Hej har en NIBE fighter 1225.
Och mitt problem är nu att jag har ett läckage någonstans.
MEN VART?

Med tanke på hur fort trycket sjunker så borde jag se läckaget inne om de nu skulle vara ett läckage på systemet inomhus.

Manometer monterad på en röd expansionskärl, visar tryck på cirka 1,5 bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manometer visar trycket på en röd expansionskärl inom VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



ca 1 timme mellan bilderna'

PANIK!
 
Trycket varierar lite med hur varma elementen är. När dom svalnar efter att värme pumpen slutat skicka värme till elementen så sjunker trycket lite eller efter som radiatorvattnet svalnar. Så troligen är det inget läckage
 
  • Gilla
Jonaswe36
  • Laddar…
Det är nästan säkert för lite luft eller trasig gummiblåsa i expansionskärlet.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Har du fått fylla på systemet mycket på slutet? Manometern kan gå lite upp å ner i tryck beroende på hur varmt vattnet är i systemet. Rätt förtryck i blåsan är ju en förutsättning för att trycket inte ska svaja fram å tillbaka
 
M MagHam skrev:
Det är nästan säkert för lite luft eller trasig gummiblåsa i expansionskärlet.
Okej. Så ett nytt expansionskärl skulle eventuellt lösa problemet tror du?
 
V Vector skrev:
Har du fått fylla på systemet mycket på slutet? Manometern kan gå lite upp å ner i tryck beroende på hur varmt vattnet är i systemet. Rätt förtryck i blåsan är ju en förutsättning för att trycket inte ska svaja fram å tillbaka
hej! Jag har fyllt på de alldeles för ofta ca 2-3 ggr bara i år :/.

ja om de är blåsan så måste man väll byta expansionskärlet?
Vad skulle en sådan åtgärd kosta tro?
 
Måste man tömma och sedan fylla på hela systemet vid byte av expansionskärl ?
 
Är blåsan trasig så kommer det vatten ur bilventilen, sitter på undersidan av kärlet, om du trycker på nålvetilen i den.
 
J Jonaswe36 skrev:
Måste man tömma och sedan fylla på hela systemet vid byte av expansionskärl ?
Nej, köp ett nytt, skruva bort det gamla och snabbt dit med det nya. Kan till och med finnas en avstängningsventil innan kärlet.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Är blåsan trasig så kommer det vatten ur bilventilen, sitter på undersidan av kärlet, om du trycker på nålvetilen i den.

Kan inte se något läckage
 
Prova om det räcker att fylla luft i bilventilen. Egentligen ska man i så fall släppa ut vatten någon annanstans och pumpa till ett optimalt förtryck, men det är inte jättekritiskt. Du märker snabbt om det blir bättre.
 
M MagHam skrev:
Prova om det räcker att fylla luft i bilventilen. Egentligen ska man i så fall släppa ut vatten någon annanstans och pumpa till ett optimalt förtryck, men det är inte jättekritiskt. Du märker snabbt om det blir bättre.
igår så pumpades de i spritblandning så att trycket gick upp till ca 1,2 bar. Men nu har den sjunkit till ca 0,9
 
J Jonaswe36 skrev:
Kan inte se något läckage
Har du provat att trycka in ventilen i botten? Kommer det vatten är det trasig blåsa. Kommer ingen luft är det ingen luft.

Min tappa trycket hela tiden. Men jag hade ingen luft i mitt expansionskärl. Så jag fick fylla på.
Men kolla först vad som händer, har du tur är de bara luft.
Då tömmer man ut vattnet helt först sen får man fylla på luft. Men du måste då ha en ny ventil då den gamla isåfall är kass.
 
R Rkarlsson skrev:
Har du provat att trycka in ventilen i botten? Kommer det vatten är det trasig blåsa. Kommer ingen luft är det ingen luft.

Min tappa trycket hela tiden. Men jag hade ingen luft i mitt expansionskärl. Så jag fick fylla på.
Men kolla först vad som händer, har du tur är de bara luft.
Då tömmer man ut vattnet helt först sen får man fylla på luft. Men du måste då ha en ny ventil då den gamla isåfall är kass.
okej ska kolla upp de imorgon!

tack för snabba svar! :D
 
H
Bytte mitt kärl för 2 månader sedan.
1400 kr.
Då var det en firma som bytte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.