Ja, usch är nog ordet, men ingenstans i huset kan jag se något rörbrott, måste nog vara i grunden då typ, men mig veterligen går inget varmvattenrör där, utom möjligen det som går till pannhuset. Kanske jag kan montera på en avstängningskran på röret som går ut ur boningshuset, bara för att se om saker ändrar sig?
Vänta; har jag en avtappning på beredaren? Jag ser ingen?
 
H hogdalen skrev:
Ja, usch är nog ordet, men ingenstans i huset kan jag se något rörbrott, måste nog vara i grunden då typ, men mig veterligen går inget varmvattenrör där, utom möjligen det som går till pannhuset. Kanske jag kan montera på en avstängningskran på röret som går ut ur boningshuset, bara för att se om saker ändrar sig?
*
Har du vv i pannhuset så kolla där och lyssna efter brus.
*
 
Nej, pannan i pannhuset är avstängd efter rörbrott i vintras. Det går inget vatten dit eller ifrån, jag har redan kollat efter läckage där, men inget vatten syns till. Boningshuset går på el f.n.
 
Det verkar alltså vara rörbrott på ett än så länge okänt rör. Jag får leta vidare längs med alla rör, en undran bara - hur kan jag undersöka rör som ligger i väggar eller grund/mark?
 
H hogdalen skrev:
Det verkar alltså vara rörbrott på ett än så länge okänt rör. Jag får leta vidare längs med alla rör, en undran bara - hur kan jag undersöka rör som ligger i väggar eller grund/mark?
*
Rör i väggar som läcker bör snart ge sig tillkänna med synlig väta.
I mark är det svårare. Om du ser var ett rör går ner i mark kan du kapa det och sätta in en ventil eller propp om vv inte behövs i rörets slut. Med ledningen stängd kan du öppna till VVB igen.

Ett annat sätt är att lyssna eller mäta temperaturen på röret om lufttemperaturen är högre än vattentemp. Förutsätter vattenströmning och att du har en IR-termometer (bra för alla husägare att upptäcka dålig isolering! Biltema ca 500 kr)
Läckan måste rimligen ligga i mark eftersom den är dold. Lite förvånande om du har ett gammalt rör i grunden för vv. Mät (koppar)rörets ytterdiameter om du skall kapa och proppa det så du kan skaffa rätt delar.
*
 
Stort Tack för hjälpen! Jag börjar detektivarbetet och skall spana in en IR-termometer (InfraRöd?) vid nästa "temabesök". Jag har också koll på ytterdiametern på kopparröret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.