Jasse64 skrev:
En liten uppdatering i tråden. Tipset från lordi var utmärkt. VI hittade en läcka med hjälp av värmekamera. Turligt nog var den i garageplattan och hade troligen uppkommit av vatten från bil som blivit inkörd varje dag. När rören frilagts så var det ganska tydligt vad som hänt. Väldigt anfrätta rör där vatten och vägsalt stått och helt fräscha till vänster där det inte har varit något.
Vilken firma anlitade du och vad kostade det?
 
stiga_villa skrev:
Vilken firma anlitade du och vad kostade det?
Jag var på gång att hyra en kamera men pratade med försäkringsbolaget. Han hade själv en svartvit kamera som funkade bra. Kostnaden för att hyra en kamera en dag hade legat på ca 1000-lappen.
Eftersom jag tror att detta kan bli tidkrävande och innebära mycket arbete så var självrisken och kostnaden för rören lätt att ta.
 
ok så du fick betala självrisken? jag har gamla rör så dom får jag inte ut nåt på försäkringen för dom
 
Samma för mig. Det är dock ett hemskans arbete att få fram dom och återgjuta. Det tar bolaget.
 
ok ska kolla med dom om dom har nån kamera tack för tipset
 
Är det någon som har koll på om det går att lägga presskopplingar för järnrör nedgjutet och godkänt? Funderar också på om det går att gjuta ner ex. armaflexisolering.
Tanken är att göra samma montage som tidigare och bara skarva på rören där dom kommer upp under elementen. Är det godkänt med en presskoppling så slipper jag gjuta ner en låda för att kunna se skarvar.
FInns elförzinkade rör och kopplingar på Rinkaby. Är det gångbart?
 
Hej
Jag skulle kapa och skarva på nya rör.
Värmesystem är om jag inte är felinformerad ok att ha ingjutna skarva i.
Hur skulle man annars kunna reparera skador utan att riva halva huset.
Det lär redan finnas massor av ingjutna skarvar lite här och där.
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Hej
Jag skulle kapa och skarva på nya rör.
Värmesystem är om jag inte är felinformerad ok att ha ingjutna skarva i.
Hur skulle man annars kunna reparera skador utan att riva halva huset.
Det lär redan finnas massor av ingjutna skarvar lite här och där.
Fredrik
Håller med dig Fredrik, men nu pratar vi om vad som är godkänt ur försäkringsbolagets synvinkel. Dom ser inte saker som vi "normala" människor gör;)
Det är rätt många skarvar på den korta biten som är frambilad ur betongen om man tittar på bilderna ovan. Det kanske var ok 1975.

Vilken typ av rör skulle du valt?
 
Kör med prisol koppar .Det finns speciella kopplingar för att koppla ihop järn och koppar.
Risken för galvanisk korrosion ser jag som nära 0 då vattnet i ett fungerande system är helt syrelöst och syre är en komponent som måste till för att få korrosion,
Fredrik
 
Ok, om man kikar på pribilden så är ju järn avsevärt billigare. Hur ser du på det?
Om jag tolkat det rätt så finns det elförzinkat järn med presskopplingar vilket borde vara godkänt.
 
Ok.Det var mer än jag visste.Trodde järn hade utgått för sisådär 30+ år sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.